Ekspert om kæmpe NETS-svindelsag: Netbutikken bør stå frem

Den endnu ukendte internetforhandler, som nu er blevet omdrejningspunkt for en kæmpe svindelssag, bør stå frem, mener ekspert i cybersikkerhed

Ifølge Nets er der tale om den største sag af sin slags nogensinde, da de onsdag anbefalede banker at spærre 100.000 danske kreditkort. Foto: Thomas Borberg
Ifølge Nets er der tale om den største sag af sin slags nogensinde, da de onsdag anbefalede banker at spærre 100.000 danske kreditkort. Foto: Thomas Borberg

Det er en speget sag for både NETS, bankerne og den implicerede netbutik, når nu omkring 100.000 danske kreditkortindehavere frygtes at have fået deres oplysninger afluret.

For alt imens butikken, der har oplevet et sikkerhedsbrist, ikke kan ses som medskyldig, har de et ansvar for at oplyse og advare kunderne omkring et eventuelt misbrug efter svindelsagen.

- Butikken har et moralsk ansvar for at oplyse deres kunder om faren for misbrug af persondataoplysninger. Og i denne her sammenhæng har de for længst overskredet fristen, fordi forbrugerne ikke kan tage deres forholdsregler eller være opmærksomme på mystiske transaktioner eller aktiviteter i forhold til deres kort, siger ekspert i cybersikkerhed hos CSC og formand for Rådet for Digital Sikkerhed, Rasmus Theede.

Rasmus Theede fortæller desuden til Ekstra Bladet, at den forsinkede udmelding kun kan forsvares, hvis butikken har en rigtig god grund:

- Så skal det være fordi, der er tale om et hensyn til en omfattende efterforskning, men i udgangspunktet mener jeg helt klart, at butikken har et ansvar overfor kunderne til at melde denne her slags ud lidt hurtigere, siger han.

Se også: Dit kreditkort kan være blevet afluret for et helt år siden

Når EU's persondataforordningen træder i kraft i starten af 2018 vil der blive pålagt butikkerne en underretningspligt. Her vil alvorlige brud på datasikkerhed blive meldt ud til forbrugerne, før fristen på 72 timer er overskredet.

- Det skylder man sine forbrugere, der handler og som er nervøse for deres oplysninger, siger Rasmus Theede.

Se også: 100.000 danskere kan få spærret kortet: Den største sag nogensinde

Går efter offeret
Formand i Rådet for Digital Sikkerhed, Rasmus Theede, fortæller desuden, at der ofte bliver taget fejl af offer og forbryder i sager om svindel online:

- I forbindelse med cyberkriminalitet sker det ofte, at man af en eller anden grund også automatisk kommer til at gå efter offeret. Forstået på den måde, at man deler skylden op, men det er altså altid kun hackeren, der er skyld i et hackerangreb. Man kan selvfølgelig altså stille spørgsmålstegn ved, om man har beskyttet sig godt nok, men tit er det altså vanvittigt kompliceret. Så skylden må dermed altid ligge hos forbryderen, fortæller Rasmus Theede.

Theede refererer til forrige sager, hvor store virksomheder, som eksempelvis Sony er blevet ramt, på trods af en høj sikkerhed.

- Man er meget påpasselig med, hvad man går ud og konkluderer før alle detaljer er helt på plads.

Antallet af betalingskort, som NETS nu har bedt de danske banker om at spærre, har aldrig været så højt, som i den aktuelle sag om cybersvindel.

Ifølge finans.dk er der tale om 30.000 kort i Danske Bank, 7.000 kort i Jyske Bank og i Nordea hele 23.000 kort, som nu skal udskiftet.

Nets har i deres advarsel valgt at omfatte alle kort, der har været brugt på den internationale hjemmeside siden begyndelsen af 2015.

134 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere