I de seneste år er der gjort flere forsøg på at forbedre lønforholdene for chaufførerne i Flextrafik.
Blandt andet er det nu et krav, at vognmændenes ansatte enten skal være på en overenskomst eller have lønforhold, der matcher overenskomsterne på området.
Trafikselskabet Fynbus har også forsøgt at indføre kontrol af lønforholdene, der dog møder kritik fra chauffører om manglende virkning.
Overstående tiltag dækker dog kun over de ansatte chauffører og ikke over de chauffører, der er selvstændige og deres egne vognmænd.
Og dem er der altså ikke blot få af hos Trafikselskaberne.
Hos både Midttrafik og Fynbus er der flere vognmænd uden ansatte end vognmænd med ansatte.
'Alarmklokkerne burde ringe'
Trafikselskaberne bør være opmærksomme på antallet af soloselvstændige vognmænd, mener Christian Højer Schjøler, blandet andet forsker i Arbejdsret ved SDU.
- På et område præget af arbejdsklausuler fra udbyderne og et krav fra lovgiver om at tildele de ansatte chauffører overenskomstmæssige arbejdsvilkår begynder alarmklokkerne naturligvis at ringe, når der er en udpræget brug af soloselvstændige vognmænd, der ikke har ansatte og derfor ikke er bundet af selvsamme regler, siger han.
Heller ikke hos 3F ser man positivt på de mange selvstændige vognmænd.
- Chauffører bliver bildt ind af deres vognmænd, at det bedre kan svare sig at blive selvstændig vognmand også kører som underleverandør for dem, de var ansat hos, Jørn Hedengran fra 3Fs transportgruppe.
- De bliver lovet mere frihed over deres arbejdstider, men står lige pludselig med ingen overenskomst og egne udgifter til vogn og administration, siger han.
Selvom det ikke bliver kontrolleret, skal de selvstændige chauffører stadig overholde 11- og 48 timers reglerne.
Vil drøfte det med myndighederne
Trafikselskaberne ønsker at blande sig organiseringen i markedet, men udelukker alligevel ikke at kigge nærmere på det med myndighederne efter Ekstra Bladets henvendelse.
Alle selskabernes direktører har afvist at stille op til interview og kommer med et fælles skriftligt svar.
Hvordan kontrollerer Trafikselskaberne de selvstændige vognmænd?
- 'Vognmænd, der ikke har ansatte medarbejdere, er ikke underlagt overenskomster, men de skal stadig overholde lovgivningen – herunder færdselsloven og arbejdsmiljølovens almindelige forsvarlighedsregler.'
Er Trafikselskaberne opmærksomme på udviklingen af mængden af selvstændige vognmænd, der ikke har overenskomst?
- 'Ja – det varierer fra region til region, men det er et forhold, vi holder øje med. På baggrund af EBs spørgsmål vil drøfte det med myndighederne for at høre, om der er forhold, vi bør være særligt opmærksomme på.'
Kan Trafikselskaberne se et problem i, at flere selvstændige vognmænd betyder færre chauffører på en overenskomst?
- 'Der er tale om et frit erhverv. Sådan har lovgiver bestemt det, og det er derfor det, vi som trafikselskaber arbejder ud fra. Trafikselskaberne går ikke ind i, hvordan vognmændene organiserer sig.'
Hvilket etisk ansvar har I overfor at beskytte de selvstændige vognmand for ordentlige forhold?
- 'Trafikselskaberne har et ansvar for at der tilbydes den efterspurgte service til den rette pris. Det sker gennem udbud og ved den løbende kvalitetsopfølgning, der er på den service, vi laver. Når man driver selvstændig vognmandsvirksomhed skal man selvfølgelig leve op til de regler, der gælder i lovgivningen.'