Ekspert: Pinsen er vigtigere end jul og påske

De færreste har styr på, hvorfor vi fejrer pinsen, men i virkeligheden er højtiden grundlag for mange af danskernes menneskelige værdier, lyder det fra sognepræst og teologisk konsulent

Pinsen falder altid 50 dage efter påsken (Foto: POLFOTO).
Pinsen falder altid 50 dage efter påsken (Foto: POLFOTO).

Kristendommen har tre store højtider: Julen, påsken og pinsen.

De fleste har helt styr på, at Jesus Kristus blev født juleaften og endte sine dage på korset Lang Fredag. Men hvorfor fejrer vi egentlig pinsen?

Højtiden falder altid præcis 50 dage efter påske, og det skyldes, at Jesu 12 disciple samledes præcis 50 dage efter hans opstandelse. Det var her, helligånden ifølge den kristne tro kom til disciplene, og gjorde dem i stand til at tale og forstå alle sprog.

Det betød, at de nemmere kunne sprede den kristne tro ud i verden og fortælle alle mennesker om Jesu.

Men ifølge Bent Andreasen, sognepræst i Trinitatis kirken og teologisk konsulent, er de færreste danskere klar over, hvorfor man egentlig fejrer pinsen.

- Pinsen er en fest, hvor man fejrer alt det, der ikke kan forklares. Den virkelighed, der binder os sammen. Det, der gør, at gud er med os mennesker, og at vi mennesker er med hinanden. Man opdagede dengang, at vi alle har noget tilfælles, og det er kærligheden, sympatien og alt det åndelige, fortæller han til Ekstra Bladet.

Accepten stammer fra pinsen

Under mødet lærte disciplene, at de kunne kommunikere med alle uanset sprog og baggrund. Det betød ifølge Bent Andreasen, at man i stedet fokuserede på de ting, der på trods af hverdagens problemer altid formår at binde folk sammen.

- Pinsen er den af kirkens højtider, der får mindst opmærksomhed, fordi budskabet er så ukonkret. Men i virkeligheden er pinsen måske den vigtigste, fordi højtiden handler om at genopdage vigtigheden af alt det, der ikke kan måles. I vores hverdag skal alt gøres op i kroner og ører og skal kunne evakueres, og det gør pinsen op med, understreger Bent Andreasen.

Han mener samtidig, at flere af nutidens værdier stammer fra pinsens budskab.

- De stærke værdier som netop kærlighed og accepten af andres forskellighed kommer fra pinsen. Det er ikke bare noget, som findes i kirken - det er i vores kultur og samfund.

- Det vigtigste i livet er det, der forbinder os i kærlighed. De fleste vil jo mene, at det største, man kan opleve, er kærligheden og tilliden fra andre mennesker, afslutter Bent Andreasen over for Ekstra Bladet.

77 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere