Eksperter fejlsøger letbane efter hidtil længste nedbrud

Det vides endnu ikke, om mandagens nedbrud skyldtes et hændeligt uheld eller kunne være forhindret

Eksperter fejlsøger tirsdag fjernstyringssystemet hos Aarhus Letbane, der mandag gik ned og stort set lammede den østjyske letbane.

Det var det hidtil længste nedbrud hos letbanen, der begyndte at køre på strækningen fra hovedbanegården til universitetshospitalet 21. december 2017.

- Vores leverandør er i fuld gang med at lave en analyse af, hvordan fejlen opstod.

- Vi kan endnu ikke sige noget om, hvorvidt der var tale om et hændeligt uheld eller en hændelse, der kunne være forhindret, siger letbanedirektør Michael Borre.

Letbanen har et backup-system, men det blev også ramt af nedbrud.

- Det var meget kedeligt, at vi måtte skuffe en masse passagerer, der ikke kunne komme på arbejde eller andre steder.

- Heldigvis er skoleferien begyndt, så der var ikke mange skolebørn. Men det er stadig en ærgerlig situation, som vi er virkelig kede af, siger Michael Borre.

Systemet, der skal holde passagerne informeret i togene og ved stoppestederne, brød også sammen.

Nedbruddet betød, at op mod 90 procent af de planlagte ture blev aflyst.

Fra klokken 06 til klokken 20 kørte der ikke letbanetog på strækningerne til Grenaa og Odder.

En del af tiden kørte der letbanetog mellem hovedbanegården og universitetshospitalet.

Det var muligt, da letbanen på strækningen kører efter de almindelige lyssignaler i trafikken.

Mandag aften blev driften genoptaget, dog med uregelmæssigheder.

Tirsdag kører letbanen stort set efter planen, oplyser direktøren.

Aarhus Letbane regner med at have resultatet af fejlsøgningen i begyndelsen af næste uge.

Letbanen i Aarhus er den første af tre nye danske letbanesystemer. I Odense ventes en letbane klar omkring 2021, mens der er en letbane på vej i det nordlige København i 2024.

4 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere