Eksperts bedste råd til strejke-truede fly-passagerer: Hold jer i ro

Flypassagererne må leve i fortsat uvished om, hvorvidt de kan komme på den planlagte rejse i april. Læs her om, hvad du kan forvente af refusion og kompensation, hvis storkonflikten bryder ud og lammer landets lufthavne

Arkivfoto: Jens Panduro/ ritzau/ scanpix
Arkivfoto: Jens Panduro/ ritzau/ scanpix

Mange fly-passagerer må fortsat leve i uvished om, hvorvidt de overhovedet kan komme ud at rejse i løbet af april måned på grund af den truende storkonflikt.

Forligsmand Mette Christensen har netop udsat strejke- og lockout-varsler i to uger til henholdsvis den 22. og 28. april.

Forligsmanden kan dog i løbet af de to uger nå frem til den konklusion, at man ikke kan komme videre i forhandlinger.

I så fald kan strejke og lockout træde i kraft på femtedagen efter forligsmandens udmelding.

Både fly- og rejseselskaber får i disse uger mange henvendelser fra rejsende, som er bange for, at deres rejse kan blive aflyst. Rejsebranchen har også mærket en mindre efterspørgsel på grund af den truende storkonflikt.

Dårligt stillet under konflikt
- Vi oplever, at mange passagerer er i tvivl om, hvilke rettigheder de har i forbindelse med en strejke eller lockout. Generelt må vi sige, at flypassagerer er rigtig dårligt stillet under en storkonflikt, siger marketingdirektør Ebbe Skau fra Flightbuddy.dk.

Selskabet har specialiseret sig i at hente kompensation og refusion ud af ikke mindst genstridige flyselskaber.

Marketingdirektør i flightbuddy.dk Ebbe Skau. Privatfoto
Marketingdirektør i flightbuddy.dk Ebbe Skau. Privatfoto
 

Endnu er det umuligt at sige, hvor omfattende og hvor hårdt en strejke og en lockout vil ramme de danske lufthavne.

DMI laver som de eneste vejrudsigter til lufthavnene. DMI er udtaget til strejke, og hvis de danske lufthavne ikke kan blive forsynet med vejrmeldinger, så vil det uvilkårligt ramme flytrafikken.

Herudover er 100 ud af 650 flyveledere og flyveleder-assistenter i Naviair udtaget til strejke. Manglende flyveledere vil også i stort omfang kunne få den planlagte flytrafik til at bryde sammen.

Kontakt ikke flyselskabet
- Kunderne er naturligvis urolige for, om de nu også kan komme af sted. Vi får mange forespørgsler om, hvordan de skal forholde sig i forhold til en storkonflikt. Vores bedste råd er lige nu: Lad være med at gå i panik. Forhold jer i ro. Lad være med at kontakte flyselskabet på nuværende tidspunkt. I skal heller ikke aflyse jeres rejse eller ombooke  med mindre det er yderst nødvendigt. For det er nemlig passagererne selv, der kommer til at bære omkostningerne ved ombookninger, siger Ebbe Skau fra Flightbuddy.dk.

Ifølge Ebbe Skau vil flyselskaberne efter alt at dømme selv melde ud, hvis de bliver ramt af konflikten.

- Det er vigtigt at forstå, at der er forskel på refusion og kompensation. Hvis flyet ikke kan lette på grund af strejken, så har kunden ubetinget ret til at få sine penge til billetten refunderet fuldt ud. Derfor skal man ikke gøre noget lige nu. Hvis man gør det  alligevel,  så går man fra at være dækket af EU's forordning 261/2004 til at være omfattet af de almindelige aftale-retslige principper. Det er de regler, som står på billetten.

Og her er man som udgangspunkt dårligere stillet i forhold til EU's forordning.

Flyselskaberne er forpligtede til at refundere den fulde pris på billetten i tilfælde af en storkonflikt. Kompensation er der til gengæld ikke noget af. Arkivfoto: Thomas Lekfeldt
Flyselskaberne er forpligtede til at refundere den fulde pris på billetten i tilfælde af en storkonflikt. Kompensation er der til gengæld ikke noget af. Arkivfoto: Thomas Lekfeldt
 

Forsikringen dækker ikke
Ifølge Ebbe Skau kan flypassagererne ikke forvente nogen form for kompensation fra flyselskaberne i forbindelse med en storkonlikt.

- Flyselskaberne kan som udgangspunkt ikke gøres ansvarlig for konflikten, når det ikke er deres egne ansatte som strejker. Og derfor skal de heller ikke betale kompensation i form af fly-forsinkelse, mad og hotelophold. Det gælder formentligt også for de såkaldte pakkerejser, hvor både et flyselskab og en rejsearrangør står bag rejsen, siger Ebbe Skau.

Passagerne kan heller ikke regne med at få  hjælp hos deres private rejseforsikring i tilfælde af, at en storkonflikt bryder ud og lammer landets lufthavne. Stort set alle rejseforsikringer indeholder en passus om, at forsikringen ikke dækker i forbindelse med strejker og lock-out.

- Man må bare konstatere, at flypassagerer er utroligt dårligt stillede ved lovligt varslede konflikter. Hvis man er i tvivl om, hvorvidt man har krav på refusion eller kompensation, så er man altid velkommen til at oprette en sag hos flightbuddy.dk eller et af de andre selskaber i Danmark, der kæmper for, at passagerernes rettigheder bliver overholdt, siger Ebbe Skau til Ekstra Bladet.

 

75 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere