Ekstra Bladet tog kørekort til speedbåd: - Jeg ville ikke kunne sejle en vandscooter nu

Ekstra Bladet har været ude at tage et kørekort til speedbåd for at finde ud af, hvor nemt eller svært det egentlig er at få tilladelse til at køre en vandscooter

Se, hvordan det gik, da Ekstra Bladets Nanna C. Pedersen tog kørekort til speedbåd. Foto: Tariq Mikkel Khan/Anthon Unger/Nanna C. Pedersen. Redigering: Mikkel Cramon

- Du bliver simpelthen nødt til at lade være med at hamre ned i det gashåndtag hele tiden!

Min instruktør kigger halv-vredt på mig i regnen, og jeg får dårlig samvittighed, fordi han lige har fortalt, hvor følsom motoren er for sådanne hårde slag.

- Du skal ikke være så utålmodig og voldsom, siger instruktør Patrick Hansen og holder min hånd om håndtaget.

Vi står i en helt ny speedbåd midt i havet ud for Amager Strand. Det er ekstremt koldt, mine tæer er våde, og jeg er på hemmelig opgave for Ekstra Bladet.

Tester kortet efter ulykke
To unge, amerikanske kvinder blev sidste weekend dræbt i en forfærdelig ulykke i Københavns Havn. Kvinderne kom sejlende i en lille båd fra et udlejningsfirma, da en ung mand på vandscooter mistede kontrollen og bragede ind i båden.

Man skal have kørekort til speedbåd for at sejle en vandscooter, og kørekortet har derfor på baggrund af ulykken fået megen kritik for at være for nemt at tage.

Derfor satte jeg mig som journalist på Ekstra Bladet for at teste, hvor nemt sådan et kørekort faktisk er at få i hus. 

Få det på én dag
Flere kurser slår sig op på, at man kan tage kortet på én enkelt dag. Kurset har også beståelsesgaranti. Det vil sige, at jeg ikke skulle betale ekstra, hvis jeg ikke bestod og skulle øve mere.

Da jeg meldte mig til tirsdag morgen, fik jeg efter betaling et link med 15 siders teori og link til supplerende video-materiale.

Jeg vil ret gerne bestå det her kursus, derfor bruger jeg i alt omkring fem timer på at læse, øve knuder (eller knob og stik, som de hedder på sømandssprog) og se videoer.

Det skulle da også vise sig at være godt givet ud, at jeg gav den gas med lektierne.

Artiklen fortsætter under billedet:

Det overraskede mig, at der var så mange forskellige bøjer, man skal have styr på. Foto: Tariq Mikkel Khan
Det overraskede mig, at der var så mange forskellige bøjer, man skal have styr på. Foto: Tariq Mikkel Khan

Lige på og hårdt
Vi er seks kursister tilmeldt kurset ude i Action Center Amager onsdag. De første par timer går med grundig teori i blandt andet vigepligter, alle de mange forskellige bøjer, godt sømandsskab og nødsignaler. Der er faktisk ret meget teori, synes jeg.

Det samme gælder den praktiske del, som sidste del af dagen går med. Instruktøren har en stor, ti-mands speedbåd, så vi sejler alle ud sammen. Vi skal lave forskellige øvelser i kurssætning, mand over bord, nødstop og godt sømandsskab. Det er ikke nemt, og instruktøren må vise mig, hvordan det skal gøres flere gange.

Jeg tænkte på forhånd, at det her burde være det nemmeste i verden for en land-pige som mig, der er vokset op med at køre traktor. Men jeg begynder at frygte, om jeg kan bestå prøven uden at sejle over bøjen, der forestiller en mand.

Artiklen fortsætter under billedet:

Vi fik lov til at 'plane'. Det betyder, at vi sejler hurtigt, så båden vipper. Foto: Tariq Mikkel Khan
Vi fik lov til at 'plane'. Det betyder, at vi sejler hurtigt, så båden vipper. Foto: Tariq Mikkel Khan

Jeg bestod
Vi er knap kommet op af båden, inden censoren står klar med første del af eksamen: Den teoretiske prøve. Min har 18 spørgsmål, og jeg svarer forkert på et enkelt om brændstofmåling.

Censoren forklarer mig, at det ikke handler om antallet af forkerte svar, men vigtigheden af spørgsmålet. Vigepligt og bøje-regler er for eksempel meget vigtige, og dem skal man helst ikke svare forkert på for at bestå, forklarer han.

Vi bliver alle sendt ud i båden igen, og på skift viser vi censor, at vi kan finde ud af de øvelser Patrick Hansen øvede med os tidligere. Heldigvis lader jeg min tålmodighed vinde, og jeg er mere rolig med gassen. Bøjen kommer op i båden 'i live', og jeg består.

Jeg er lettet, for så nemt var det kørekort faktisk heller ikke at tage, og jeg må ærligt sige, at jeg aldrig ville have bestået uden dagens kursus.

Men føler jeg mig klar til at sejle vandscooter nu? Nej. Så ville jeg tage et par timers kursus i, hvordan sådan en laban virker først. Ellers tror jeg aldrig, jeg ville kunne styre den. Og jeg kan ellers godt lide, at tingene foregår lidt vildt.

 

***

Instruktøren: Derfor har vi beståelsesgaranti

Dagen efter kurset ringede jeg til instruktøren Patrick Hansen.

- Jeg gør altid noget ud af at lære teorien fra mig og sige, at det er forbudt at sejle med vandscootere i for eksempel Københavns Havn. Men folk kan jo altid bryde regler. Når man er forbryder, er man ligeglad med alt og alle, siger Patrick Hansen.

- Så kritikken mod kørekortet preller af?

- Ja, i forhold til ulykken i weekenden gør det.

- Synes du, jeg er klar til vandscooter nu?

- Du kender dine søfartsregler, og nu må du bruge din sunde fornuft til at vurdere, om du kan sejle vandscooter. Det kan være en ide at tage et kursus i, hvordan man kører sådan en, men det må den enkelte vurdere.

Artiklen fortsætter under billedet:

Patrick Hansen forklarer os, hvordan vi skal sejle. Jeg står med den stribede mås og lytter. Foto: Tariq Mikkel Khan
Patrick Hansen forklarer os, hvordan vi skal sejle. Jeg står med den stribede mås og lytter. Foto: Tariq Mikkel Khan

- Jeg tror, at flere ville sejle ordentligt, hvis der blev uddelt flere bøder.

- Får jeres beståelsesgaranti jer til at lade flere få kørekortet?

Nej, for censor er ligeglad med vores måde at reklamere på. Vi tror bare på vores produkt. En gang imellem dumper folk, men så kommer de en ny dag og får træning en og en i nogle timer. Censor skal jo følge reglerne, og ham er der også kontrol af, siger Patrick Hansen.

Censor er udpeget af Søfartsstyrelsen.

Dagbog: Kørekortet time for time

Tirsdag klokken 9.15: Jeg tilmelder mig kurset. Inden da har jeg talt i telefon med instruktøren to gange. Han fortæller mig, at hvis jeg læser materialet, så skal jeg nok få kørekortet på én dag.

Tirsdag eftermiddag: Jeg har brugt omkring fem timer på lektierne med læsning, knude-træning og videoer.

Onsdag klokken 8.45: Min fotograf henter mig i min lejlighed, og vi laver lidt video, inden vi kører mod Amager.

Onsdag klokken 10: Kurset begynder. Ingen ved, at jeg faktisk er der for at skrive en historie til Ekstra Bladet.

Onsdag klokken 12.30: Instruktøren har gennemgået al teori med os. Nu skal vi ud til vandet, og det er første gang, jeg skal styre en motordrevet båd.

Onsdag klokken 13: En kvinde spørger under frokosten, om hun ikke har set mig et sted før. Jeg svarer ærligt, at jeg er journalist på Ekstra Bladet.

Onsdag omkring klokken 15: Det er efter instruktion blevet min tur til at tage førersædet i den nye speedbåd. For at være ærlig troede jeg til at begynde med, at jeg ville være vildt god til at styre sådan en bandit. Jeg mener: Hvor svært kan det være? Jeg ender dog alligevel med at må bide den opfattelse i mig. Det kræver føling at finde ud af, hvor meget gas motoren skal have, og hvor meget jeg skal dreje på rattet.

Instruktøren ender faktisk med at tage både gashåndtaget og rattet fra mig, fordi jeg er for voldsom. Midt i en øvelse om at hive en mand i vandet op i båden igen, må instruktøren tage helt over og vise mig tingene endnu en gang, så jeg forstår det. Manden er heldigvis kun en bøje, for jeg er virkelig ikke god til at tage tingene roligt og bare lade bølgerne arbejde båden hen til bøjen. Jeg er utålmodig og rykker i gashåndtaget. Det kan instruktøren ikke lide, og han irettesætter mig.

Til sidst får jeg dog båden hen til bøjen, så den kan hives om bord. Instruktøren spørger mig, om jeg kan gøre det igen med censor, og jeg svarer ja. Jeg føler mig igen godt øvet til prøven.

Onsdag klokken 15.30: Jeg er den første, der skal lægge båden til i havn. Instruktøren spørger, om jeg har gjort det før. 'Nej', svarer jeg, og han spørger igen, hvad jeg så vil gøre ved det. 'Få en anden til det?', joker jeg, og han griner. Jeg slipper ikke, og får to andre til at kaste fenderne ned. Derefter tøffer jeg roligt mod kajkanten og drejer båden på plads. 'Puha', tænker jeg, da jeg får ros. Det trængte jeg til, efter jeg fandt ud af, at jeg skulle træne mere, end jeg troede, jeg behøvede. Men nu føler jeg mig klar til prøverne, selvom mine tæer er våde, og jeg fryser.

Onsdag klokken 16: Censoren ankommer. Han er rolig og det smitter af på os andre. Vi starter med teoriprøven, som både kan være mundtlig eller på papir. Vi får papirudgaven.

Onsdag klokken 16.15: Min prøve havde 18 spørgsmål om alt fra vigepligter, til hvad bestemte bøjer betyder. Jeg svarede forkert på ét spørgsmål om, hvordan man måler benzinforbrug på motoren. Censoren fortæller mig, at det ikke handler om, hvor mange spørgsmål man besvarer forkert, men vigtigheden af det. For eksempel er vigepligt utrolig vigtigt.

Jeg ville ikke kunne have bestået prøven, hvis jeg ikke havde haft materialet at læse op på eller undervisningen fra tidligere på dagen.

Onsdag klokken cirka 16.45: Det er efter tre andre blevet min tur til at tage den praktiske prøve i båden. Vi er alle til stede i speedbåden. Det går godt. Jeg har dog lidt svært ved at holde kursen i pålandsvinden, og kommer derfor til at sejle syd, da jeg skulle sejle øst. Jeg får dog rettet op, og heldigvis klarer jeg også delen, hvor jeg skulle redde en mand op fra båden.

Heller ikke den praktiske del af prøven ville jeg have klaret, hvis ikke jeg havde trænet med instruktøren tidligere.

Onsdag 17.20: Jeg har bestået! Mine fødder er stive af kulde, men kørekortet er nu mit. Censor og instruktøren giver mig hånden og siger, at jeg skal tage hjem og blive varm. I stedet venter jeg på en ny fotograf, og han og jeg laver en lille video, hvor jeg forklarer, at jeg har bestået.

Jeg er godt tilfreds, men også overbevist om, at jeg ikke ville have klaret eksamen, hvis ikke jeg havde haft al undervisningen først. Det var faktisk ikke så nemt, som jeg havde regnet med.

Torsdag klokken 09: Jeg ringer instruktøren op og er faktisk nervøs for at give mig til kende. Heldigvis reagerer han venligt, og vi får en god snak. 'Nu kan du sejle båd på Ekstra Bladets regning', joker han. Jeg griner og giver ham ret: 'Men jeg føler mig ikke klar til at sejle en vandscooter', siger jeg.

Sådan og derfor gjorde vi det

Ekstra Bladet testede, hvor svært det er at tage kørekort til speedbåd for at se, om instruktøren bare smider kortet efter hvem som helst. Jeg, Nanna C. Pedersen, kunne fra begyndelsen ikke kende forskel på styrbord og bagbord, og min sejlererfaring er lig en tur på Oslobåden og et par ture i kajak.

Instruktøren vidste ikke, at jeg var journalist på arbejde, da jeg tog kortet. Jeg holdt det hemmeligt for at få så virkelig et billede af processen som muligt. Først dagen efter gav jeg mig til kende. Hvis instruktøren havde vidst, at jeg var journalist, kunne det måske have påvirket hans undervisning. Det var i hvert fald min tese.

Jeg havde på forhånd bestemt, at jeg ville være ærlig, hvis nogen spurgte, hvor jeg arbejder.

Dagen efter kurset ringede jeg til instruktøren og gav mig til kende. Han reagerede venligt og forstående.

Kold, gennemblødt og glad. Jeg fik kørekortet, og det var sværere, end jeg troede. Foto: Anthon Unger
Kold, gennemblødt og glad. Jeg fik kørekortet, og det var sværere, end jeg troede. Foto: Anthon Unger


Se hvordan vandscooter-ulykken skete i denne videografik. Foto:Kenneth Meyer, Mathias Øgendal, Læservideo. Grafik: Frans Wej Petersen, Mikkel Lund. Redigering: Kristian Hansen

kommentarer
Vis kommentarer
Seneste Nyt
Mest læste på Ekstra Bladet
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Steffan Kærulf Frandsen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen