- Du bliver simpelthen nødt til at lade være med at hamre ned i det gashåndtag hele tiden!
Min instruktør kigger halv-vredt på mig i regnen, og jeg får dårlig samvittighed, fordi han lige har fortalt, hvor følsom motoren er for sådanne hårde slag.
- Du skal ikke være så utålmodig og voldsom, siger instruktør Patrick Hansen og holder min hånd om håndtaget.
Vi står i en helt ny speedbåd midt i havet ud for Amager Strand. Det er ekstremt koldt, mine tæer er våde, og jeg er på hemmelig opgave for Ekstra Bladet.
Tester kortet efter ulykke
To unge, amerikanske kvinder blev sidste weekend dræbt i en forfærdelig ulykke i Københavns Havn. Kvinderne kom sejlende i en lille båd fra et udlejningsfirma, da en ung mand på vandscooter mistede kontrollen og bragede ind i båden.
Man skal have kørekort til speedbåd for at sejle en vandscooter, og kørekortet har derfor på baggrund af ulykken fået megen kritik for at være for nemt at tage.
Derfor satte jeg mig som journalist på Ekstra Bladet for at teste, hvor nemt sådan et kørekort faktisk er at få i hus.
Få det på én dag
Flere kurser slår sig op på, at man kan tage kortet på én enkelt dag. Kurset har også beståelsesgaranti. Det vil sige, at jeg ikke skulle betale ekstra, hvis jeg ikke bestod og skulle øve mere.
Da jeg meldte mig til tirsdag morgen, fik jeg efter betaling et link med 15 siders teori og link til supplerende video-materiale.
Jeg vil ret gerne bestå det her kursus, derfor bruger jeg i alt omkring fem timer på at læse, øve knuder (eller knob og stik, som de hedder på sømandssprog) og se videoer.
Det skulle da også vise sig at være godt givet ud, at jeg gav den gas med lektierne.
Artiklen fortsætter under billedet:
Lige på og hårdt
Vi er seks kursister tilmeldt kurset ude i Action Center Amager onsdag. De første par timer går med grundig teori i blandt andet vigepligter, alle de mange forskellige bøjer, godt sømandsskab og nødsignaler. Der er faktisk ret meget teori, synes jeg.
Det samme gælder den praktiske del, som sidste del af dagen går med. Instruktøren har en stor, ti-mands speedbåd, så vi sejler alle ud sammen. Vi skal lave forskellige øvelser i kurssætning, mand over bord, nødstop og godt sømandsskab. Det er ikke nemt, og instruktøren må vise mig, hvordan det skal gøres flere gange.
Jeg tænkte på forhånd, at det her burde være det nemmeste i verden for en land-pige som mig, der er vokset op med at køre traktor. Men jeg begynder at frygte, om jeg kan bestå prøven uden at sejle over bøjen, der forestiller en mand.
Artiklen fortsætter under billedet:
Jeg bestod
Vi er knap kommet op af båden, inden censoren står klar med første del af eksamen: Den teoretiske prøve. Min har 18 spørgsmål, og jeg svarer forkert på et enkelt om brændstofmåling.
Censoren forklarer mig, at det ikke handler om antallet af forkerte svar, men vigtigheden af spørgsmålet. Vigepligt og bøje-regler er for eksempel meget vigtige, og dem skal man helst ikke svare forkert på for at bestå, forklarer han.
Vi bliver alle sendt ud i båden igen, og på skift viser vi censor, at vi kan finde ud af de øvelser Patrick Hansen øvede med os tidligere. Heldigvis lader jeg min tålmodighed vinde, og jeg er mere rolig med gassen. Bøjen kommer op i båden 'i live', og jeg består.
Jeg er lettet, for så nemt var det kørekort faktisk heller ikke at tage, og jeg må ærligt sige, at jeg aldrig ville have bestået uden dagens kursus.
Men føler jeg mig klar til at sejle vandscooter nu? Nej. Så ville jeg tage et par timers kursus i, hvordan sådan en laban virker først. Ellers tror jeg aldrig, jeg ville kunne styre den. Og jeg kan ellers godt lide, at tingene foregår lidt vildt.
***
Instruktøren: Derfor har vi beståelsesgaranti
Dagen efter kurset ringede jeg til instruktøren Patrick Hansen.
- Jeg gør altid noget ud af at lære teorien fra mig og sige, at det er forbudt at sejle med vandscootere i for eksempel Københavns Havn. Men folk kan jo altid bryde regler. Når man er forbryder, er man ligeglad med alt og alle, siger Patrick Hansen.
- Så kritikken mod kørekortet preller af?
- Ja, i forhold til ulykken i weekenden gør det.
- Synes du, jeg er klar til vandscooter nu?
- Du kender dine søfartsregler, og nu må du bruge din sunde fornuft til at vurdere, om du kan sejle vandscooter. Det kan være en ide at tage et kursus i, hvordan man kører sådan en, men det må den enkelte vurdere.
Artiklen fortsætter under billedet:
- Jeg tror, at flere ville sejle ordentligt, hvis der blev uddelt flere bøder.
- Får jeres beståelsesgaranti jer til at lade flere få kørekortet?
Nej, for censor er ligeglad med vores måde at reklamere på. Vi tror bare på vores produkt. En gang imellem dumper folk, men så kommer de en ny dag og får træning en og en i nogle timer. Censor skal jo følge reglerne, og ham er der også kontrol af, siger Patrick Hansen.
Censor er udpeget af Søfartsstyrelsen.
Sådan og derfor gjorde vi det
Ekstra Bladet testede, hvor svært det er at tage kørekort til speedbåd for at se, om instruktøren bare smider kortet efter hvem som helst. Jeg, Nanna C. Pedersen, kunne fra begyndelsen ikke kende forskel på styrbord og bagbord, og min sejlererfaring er lig en tur på Oslobåden og et par ture i kajak.
Instruktøren vidste ikke, at jeg var journalist på arbejde, da jeg tog kortet. Jeg holdt det hemmeligt for at få så virkelig et billede af processen som muligt. Først dagen efter gav jeg mig til kende. Hvis instruktøren havde vidst, at jeg var journalist, kunne det måske have påvirket hans undervisning. Det var i hvert fald min tese.
Jeg havde på forhånd bestemt, at jeg ville være ærlig, hvis nogen spurgte, hvor jeg arbejder.
Dagen efter kurset ringede jeg til instruktøren og gav mig til kende. Han reagerede venligt og forstående.
Se hvordan vandscooter-ulykken skete i denne videografik. Foto:Kenneth Meyer, Mathias Øgendal, Læservideo. Grafik: Frans Wej Petersen, Mikkel Lund. Redigering: Kristian Hansen