El-løbehjul på vej til Jylland

Efter flere bump på vejen i København indgår Aarhus Kommune samarbejde med løbehjulsudlejer

Erik på 72 er som så mange andre københavnere begejstrede for det nye transportmiddel. Nu kan landets andenstørste by få samme oplevelse. Video: Kristian Hansen

Mens København ifølge Teknik- og Miljøforvaltningen nærmest er blevet et klondike for vejgangstere i form af el-løbehjulsudlejere, byder Aarhus Kommune nu de berømte og berygtede køretøjer velkommen.

Det oplyser den svenske løbehjulsudlejer Voi i en pressemeddelelse, hvoraf det fremgår, at 150 el-løbehjul triller ud på de aarhusianske cykelstier.

Aarhus Kommune har indgået en toårig samarbejdsaftale med den svenske virksomhed om at stille elektriske deleløbehjul til rådighed for byens borgere.

Løbehjulene kan lejes fra trafikale knudepunkter via Vois app.

Sådan gør du

 

Download en app, indtast dine kreditkortoplysninger, og find det nærmeste løbehjul.

Det låser du op ved hjælp af appen, og så er det af sted.

Det koster et startgebyr på 10,50 kr. hos de to udlejningsfirmaer, som indtil videre findes herhjemme.

Herefter er prisen 1,50 kr. i minuttet.

Ikke nemt i København
De 150 løbehjul bliver opstillet hver morgen klokken 7 på udvalgte steder i byen og indsamlet til opladning kl. 21.00.

- Vi er rigtig glade for, at Aarhus Kommune har valgt os som operatør de næste to år. Det vidner om en stor fremsynethed, at byen nu starter det her pilotprojekt for at fremme den grønne transport. Vi ser frem til at bevise, at Voi er den rigtige løsning for Aarhus,”siger Eric André, landechef i Voi.

Han tilføjer, at man har haft en rigtig god dialog med Aarhus Kommune.

- Baseret på vores erfaringer fra København, Stockholm, Oslo og 10 andre europæiske storbyer tror vi på, at vores løbehjul vil gøre det lettere og mere bæredygtigt at komme rundt i Aarhus, siger Voi-bossen videre.

Rådmand for Teknik og Miljø i Aarhus Bünyamin Simsek (V) er begejstret for de kommende el-løbehjul.

- El-løbehjul er en god måde at kombinere rejsen på med f.eks. flere transportmuligheder, og vi er helt vilde med at gøre noget ved mobiliteten i Aarhus, siger han til Ekstra Bladet.

I København har erfaringerne med de elektriske udlejningsløbehjul ikke været ubetinget gnidningsfri.

Elektriske løbehjul er smarte og hurtige, men langtfra ufarlige, vurderer flere. Foto: Linda Johansen Samfund - 3. mar. 2019 - kl. 13:35 Overlæge: El-løbehjul giver knoglebrud og knubs

Truer med politi
Københavns Kommune har skruet bissen på over for Voi, tyske Tier og den danske cykeludlejer Donkey Republic for at få styr på deres køretøjer, som ifølge Teknik- og Miljøforvaltningen er til gene for andre trafikanter og fremkommeligheden i byen.

- At det tilsyneladende flyder med løbehjul i København skal ikke afholde Aarhus fra at forsøge sig med noget nyt, og vi vil løbende evaluere tingene med den private virksomhed, vi har valgt at samarbejde med om el-løbehjulene, siger Bünyamin Simsek, som heller ikke vil lade sig afskrække af de dødsulykker, der har været i forbindelse med el-løbehjulskørsel i udlandet.

Her kører to personer på samme løbehjul, og det er ikke tilladt. Video: Privat

Transportministeriet deler da heller ikke Københavns Kommunes syn på generende el-løbehjul, og herfra har man manet til besindelse hos forvaltningen, som har varslet påbud mod løbehjulsudlejerne cykeludlejeren og truet med at fjerne køretøjerne og i yderste konsekvens politianmelde de tre firmaer for brud på vejloven.

Transportministeriet har i et brev til forvaltningen skrevet, at kommunen tolker og anvender vejloven forkert, når det kommer til de populære køretøjer.

Man har blandt andet understreget, at formålet med vejlovens bestemmelser ikke er 'at give kommunen adgang til at forbyde diverse transporttilbud'.

Carl Pedersen her er 18 år og må lovligt køre på el-løbehjul. Men det gør rigtig mange børn, som ikke er gamle nok, også. Foto: Linda Johansen Samfund - 4. mar. 2019 - kl. 22:48 Mindreårige kører ulovligt på el-løbehjul

Tier har rettet ind
I stedet henstiller Transportministeriet til, at kommunen for eksempel afsætter vejarealer, som kan bruges til parkering af løbehjul og cykler. Løbehjulsudlejeren Tier oplyser til Ekstra Bladet, at man agter lade sine løbehjul blive i København og indbyder til dialog med Københavns Kommune, Transportministeriet og andre transportudbydere for at finde en løsning for alle.

- El-løbehjul som en ekstra, sjovt og miljørigtig form for transport er blevet meget godt modtaget af københavnerne. Det er nu vigtigere end nogensinde at arbejde tæt sammen med alle interessenter om en lovramme for at sikre en lovlig og bæredygtig servic. Vi er klar til at påbegynde denne proces så hurtigt som muligt, siger administrerende direktør i Tier, Lawrene Leuschner.

Inge Petersen på 84 år føler sig ikke tryg med el-løbehjul i trafikken. - De hører ikke til i byen, men på landet, fastslår hun. Foto: Rasmus Flindt Pedersen Samfund - 13. mar. 2019 - kl. 21:11 El-løbehjul gør Inge bange

Det er først for ganske nylig, at Tier selv har forstået den danske færdselslov.

Efter at Ekstra Bladet i ugevis havde gransket, hvorvidt løbehjulsudlejeren havde tegnet en lovpligtig ansvarsforsikring på sine køretøjer, indrømmede Tiers vækstansvarlige, at det ikke havde været tilfældet.

Først næsten to måneder efter el-løbehjulenes ankomst til københavnsområdet rettede Tier ind og fik tegnet forsikring, så brugerne ikke længere risikerer bøder for at suse derudaf.

Tyske Tier har langtfra skiltet med sin lovpligtige ansvarsforsikring indtil nu. Pressefoto: Tier Samfund - 15. mar. 2019 - kl. 11:27 Truet med bøder: Nu retter løbehjulsudlejer ind

Københavns Kommunes Teknik- og Miljøforvaltninge udsendte 5. marts et varsel om påbud til Voi, Tier og Donkey Republiv, som udlejer el-løbehjul og cykler fra kommunens arealer uden tilladelse hertil. De tre virksomheder havde frem til fredag den 22. marts til at afgive deres bemærkninger i sagen.

Herefter vil forvaltningen forholde sig til virksomhedernes bemærkninger og efterfølgende tage stilling til, om der skal udstedes et påbud om, at virksomhederne skal fjerne cykler og løbehjul.

19. marts besluttede et flertal i Teknik- og Miljøforvaltningen i København at gå i dialog med Transportministeriet om en model for udlejning af el-løbehjul og udlejningscykler, der minder om den aarhusianske.

Ekstra Bladet afventer seneste status i sagen om Københavns transportcirkus fra forvaltningen.

Forsøgsordning med el-løbehjul

I december 2018 vedtog medlemmer af transport-, bygnings- og boligudvalget en forsøgsordning fra januar 2019, der gør elektriske løbehjul, selvbalancerende køretøjer og motoriserede skateboards lovlige på de danske cykelstier.

Københavns Kommune og en række interesseorganisationer som Cyklistforbundet og Rådet for Sikker Trafik har i høringssvar udtrykt stor skepsis og bekymring.

Siden 17. januar har man i København køre rundt på cirka 400 elektriske løbehjul, som bliver lejet ud via apps.

Regler for elektriske løbehjul

- Elektriske løbehjul, der er tilladt i trafikken, må højst kunne køre 20 km/t. med motorkraft alene. Løbehjul, der kan køre hurtigere end 20 km/t., er IKKE tilladt i trafikken. 

- Der må ikke være noget sæde på løbehjulet. 

- Løbehjulet skal være CE-mærket. Det må højst veje 25 kg, være maks to m langt og 70 cm bredt.

- Løbehjulet skal være forsynet med en rød refleks bagpå, en hvid refleks foran og gule eller hvide reflekser på hver side. Reflekserne skal være godkendte og opfylde samme krav som reflekser på cykler.

- Du skal køre med lys på hele døgnet. Du skal have en hvid lygte foran og en rød lygte bagpå. Lygterne skal sidde på løbehjulet og være tydeligt synligt på mindst 300 meters afstand. 

- Du skal følge cykelreglerne, og du skal køre på cykelstien, hvor der er cykelsti.

- Du skal være fyldt 15 år.

- Børn under 15 år må kun køre på elektrisk løbehjul i trafikken, hvis barnet er sammen med en voksen på 18 år eller derover, som har kontrol over barnets kørsel. På lege- og opholdsområder er der dog ikke krav om, at børn, der kører på elektrisk løbehjul, skal være sammen med en voksen.

- Promillegrænsen er 0,5 og der er nulgrænse for ulovlige stoffer.

Kilde: Rådet for Sikker Trafik

34 kommentarer
Vis kommentarer