Elever mister koncentrationen og får stress af deres mobil

Gymnasieelever får ødelagt deres undervisning af mobilen, viser undersøgelse

Foto: Ivan RIORDAN BOLL
Foto: Ivan RIORDAN BOLL

Flere og flere gymnasieelever oplever koncentrationsbesvær og stress på grund af deres telefoner. Det skriver Politiken.

Det viser en ny undersøgelse blandt 2689 gymnasieelever foretaget af konsulent og foredragsholder Søren Hebsgaard. Han arbejder med digital dannelse på skoler og gymnasier.

En tredjedel af gymnasieeleverne i undersøgelsen svarer, at de jævnligt bruger deres telefoner eller computere til noget, der ikke er fagligt relateret, mens de sidder i undervisningen.

Oftest logger de på sociale medier som Facebook, Snapchat og Instagram.

Blandt de elever, der tjekker de sociale medier hvert kvarter eller oftere, svarer mere end halvdelen, at de har svært ved at koncentrere sig om undervisningen. Det er, selv om de prøver.

Koncentrationsbesværet plager til sammenligning 33 procent af de elever, der logger på sociale medier sjældnere end én gang i timen.

- Det ser generelt rigtig skidt ud for gymnasieelevernes koncentrationsevne. Men jo oftere de tjekker deres telefon i undervisningen, jo værre står det til, siger Søren Hebsgaard til Politiken.

Dorte Ågård har som lektor på Institut for Læring og Filosofi på Aalborg Universitet forsket i, hvordan gymnasieelevernes skærmbrug forstyrrer det faglige arbejde.

Hun genkender billedet fra Søren Hebsgaards undersøgelse og kalder det "den pædagogiske udfordring nummer ét".

- Det er et stort problem, som hverken elever eller lærere til fulde kender konsekvenserne af, siger hun.

- Hjernen kan ikke bearbejde eller lagre ny viden, hvis man ikke koncentrerer sig. I det øjeblik telefonen lyser eller vibrerer, ødelægges elevernes fokus, og det tager tid at genskabe.

16 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere