Elløbehjul forbydes i København

Politisk aftale i København betyder, at el-løbehjul bliver forbudt

Det er snart slut med el-løbehjul i København. Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Det er snart slut med el-løbehjul i København. Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Følg Samfund

Nu er det slut med at falde over el-løbehjul på gaden.

Et politisk flertal i Københavns Borgerrepræsentation har torsdag aften besluttet, at det skal være forbudt at leje el-løbehjul ud offentligt.

Det bliver altså muligt at leje et el-løbehjul fra eksempelvis en butik - men ikke fra gaden som tilfældet er nu.

Forbuddet gælder i det meste af Indre By og brokvartererne svarende til Vesterbro, Nørrebro og Østerbro.

'Det er et kæmpe chok og foruroligende at høre, at kommunen har forbudt elløbehjul på offentlig grund i størstedelen af byen. Mikro-mobilitet er blevet en del af livet i København og vi havde håbet, vi stadig kunne tilbyde borgerne denne service i fremtiden,' skriver Limes kommunikationschef Florian Anders til Ekstra Bladet.

Læs mere om hans reaktion her:

Udbyder af el-løbehjul i chok: Truer kommune

Konkret hedder det i aftalen, at man i områder med tæt bebyggelse i centrale dele af København ikke længere kan starte et af de mange løbehjul, der står rundt omkring på offentlige arealer.

Teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune Ninna Hedeager Olsen (EL) siger, at pladsen kan bruges meget bedre.

- Det er et forbud mod, at de skal kunne udlejes fra offentlige arealer, hvor vi skal prioritere pladsen. Der kan være bænke, der kan være udeservering og alt muligt andet, siger hun.

Det vil stadig være muligt at udleje elløbehjul fra en forretning, hvor kunden kan komme tilbage med løbehjulet efter endt tur. Men de skal altså ikke længere kunne lejes fra gaden.

I forvejen har elløbehjulsfirmaerne, der har løbehjul stående i København, bestemt, at det ikke længere skal være muligt at parkere løbehjulene i det indre København.

Det er firmaerne Voi, Lime og Tier, der efter at have anerkendt problemer med irritation hos gående og cyklister har besluttet det.

Voi har desuden lukket for sine elløbehjul i nattetimerne for at stoppe spritkørsel på de eldrevne køretøjer.

Ninna Hedeager Olsen mener dog, der er behov for at regulere ved lov i stedet for at lade branchen selv stå for den del.

- Det er i hvert fald halvandet år siden, vi bad dem om at vise, at de kunne styre de her løbehjul, som har flydt på gaden i så lang tid. Så er det rigtigt, at de en lille uge, før vi vedtog de her restriktioner, har fundet nogle løsninger, siger hun.

Elløbehjul til udlejning fra gaden kom til Danmark i 2019. De har siden da været stærkt omdiskuterede. Flere har klaget over, at de fylder i gadebilledet og irriterer cyklister og fodgængere, mens de også har været skyld i en del ulykker.

I 2019 kom knap 300 til skade i ulykker med elløbehjul, skrev fagbladet Ingeniøren i januar.

 

Mere fra Ekstra Bladet+

Det ligner selvskade for regeringen og Danmark

Udforsk Ekstra Bladet+

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind