Emil modtog mystisk sms-svar: Nu beklager Telenor kæmpe fejl

En serverfejl hos Telenors netværk gjorde, at Emils sms til en ven også blev modtaget af en fremmed mand

Emil Trankjær blev meget bekymret, da en fremmed mand kunne gengive en sms, Emil havde sendt til sin ven, ordret. Privatfoto
Emil Trankjær blev meget bekymret, da en fremmed mand kunne gengive en sms, Emil havde sendt til sin ven, ordret. Privatfoto

Mandag eftermiddag sendte 47-årige Emil Trankjær en sms til sin ven. Vennen svarede syv minutter senere, hvilket der ikke var noget mærkeligt i, men da en fremmed mand halvanden time senere også svarede på samme sms, forstod Emil Trankjær ingenting.

Han slog det i første omgang hen og troede, det var spam, men efter at have skrevet frem og tilbage med den fremmede mand, fandt han ud af, at manden kunne gengive sms'en ordret.

Det fik Emil til at dobbelttjekke, om han skulle have sendt sms'en til mandens nummer ved en fejl. Men det var ikke tilfældet. Sms'en var kun sendt til vennen, viste historikken på telefonen.

- Det var heldigvis en uskyldig, arbejdsrelateret sms. Det var ikke noget intimt, og den indeholdt heller ingen pinkoder. Men det kunne have været personfølsomt og i værste fald kan det være en kode, der kan bruges til svindel, siger Emil Trankjær til Ekstra Bladet.

Derfor ringede han straks til sit teleselskab CBB Mobil, der også var meget uforstående og aldrig havde hørt om et lignende tilfælde. Det kunne simpelthen ikke lade sig gøre, lød svaret.

Senere blev han ringet op af teleselskabet, der havde været i kontakt med Telenor, der står bag mobilnetværket, og her lød beskeden, at der var tale om en kæmpe fejl, som der har været en håndfuld eksempler på tidligere.

Fejlen bekymrer Emil Trankjær.

- Det kan misbruges. Der er IT-kriminelle, der kan gøre alt muligt. Jeg tror, de fleste vil være utrygge ved, at det overhoved kan lade sig gøre, siger han.

Ekstra Bladet har været i kontakt med Telenor, der nu har undersøgt sagen. I et skriftligt svar erkender Telenor, at der har været tale om en serverfejl.

'Vi tager selvfølgelig sagen dybt alvorligt. Det gør vi altid, når vi har med personlige oplysninger at gøre. Det er også derfor, vi omgående tog kontakt til det selskab, hvor fejlroutingen finder sted. Det skal stoppes. Vi kan kun beklage vores egen rolle i sagen, derfor beklager vi selvfølgelig, at der var forsinkelser på nogle sms’er i løbet af mandag', skriver Telenor.

Ifølge Telenor havde de en serverfejl, der gjorde, at der var forsinkelse på sms'er, men den tekniske fejl, der gjorde, at sms'en røg videre til en fremmed person, skyldes ifølge Telenor en serverfejl hos et konkurrerende teleselskab.

Ekstra Bladet følger sagen.

Læs hele Telenors svar her:

Svar fra Telenor til Ekstra Bladet:

Der sker det, at en kunde på Telenors netværk sender en sms til en bekendt, der er kunde på et andet netværk. Mandag eftermiddag havde Telenor en fejl på en server, der betyder, at enkelte sms’er sendes med kortere forsinkelser. Normalt kvitterer modtagernetværket for, at en sms er nået frem, hvis det ikke sker, sendes en sms’en afsted igen for at sikre, at den når frem. Det er det, der sker, når man en gang i mellem oplever at modtage to ens sms’er.

Men mandag eftermiddag modtager Telenors netværk ikke kvittering for alle sms’er, der sendes ind i det pågældende modtagende netværk. Derfor sendes en sms nummer to afsted. Men da den sendes ind i det pågældende netværk, bliver den routet forkert i netværket og bliver derfor sendt til en forkert modtager i dette netværk.

Telenor bliver bekendt med problemet, da en kunde henvender sig tirsdag formiddag. Telenor lukker omgående ned for den server, der forårsager de forsinkede sms’er og tager kontakt til det pågældende teleselskab, hvor sms’er bliver routet til forkerte modtagere.

Telenor ved endnu ikke, hvorfor sms’en routes forkert i netop dette netværk, men er i dialog med det pågældende teleselskab med henblik på fejlfinding eller ændret procedure.

Alle fem Telenor-kunder, der er berørte, er orienteret. Ligesom relevante myndigheder også er orienteret.

Sådan skriver Telenors pressechef Rasmus Avnskjold efter have undersøgt sagen til bunds.

81 kommentarer
Vis kommentarer