Mandag eftermiddag sendte 47-årige Emil Trankjær en sms til sin ven. Vennen svarede syv minutter senere, hvilket der ikke var noget mærkeligt i, men da en fremmed mand halvanden time senere også svarede på samme sms, forstod Emil Trankjær ingenting.
Han slog det i første omgang hen og troede, det var spam, men efter at have skrevet frem og tilbage med den fremmede mand, fandt han ud af, at manden kunne gengive sms'en ordret.
Det fik Emil til at dobbelttjekke, om han skulle have sendt sms'en til mandens nummer ved en fejl. Men det var ikke tilfældet. Sms'en var kun sendt til vennen, viste historikken på telefonen.
- Det var heldigvis en uskyldig, arbejdsrelateret sms. Det var ikke noget intimt, og den indeholdt heller ingen pinkoder. Men det kunne have været personfølsomt og i værste fald kan det være en kode, der kan bruges til svindel, siger Emil Trankjær til Ekstra Bladet.
Derfor ringede han straks til sit teleselskab CBB Mobil, der også var meget uforstående og aldrig havde hørt om et lignende tilfælde. Det kunne simpelthen ikke lade sig gøre, lød svaret.
Senere blev han ringet op af teleselskabet, der havde været i kontakt med Telenor, der står bag mobilnetværket, og her lød beskeden, at der var tale om en kæmpe fejl, som der har været en håndfuld eksempler på tidligere.
Fejlen bekymrer Emil Trankjær.
- Det kan misbruges. Der er IT-kriminelle, der kan gøre alt muligt. Jeg tror, de fleste vil være utrygge ved, at det overhoved kan lade sig gøre, siger han.
Ekstra Bladet har været i kontakt med Telenor, der nu har undersøgt sagen. I et skriftligt svar erkender Telenor, at der har været tale om en serverfejl.
'Vi tager selvfølgelig sagen dybt alvorligt. Det gør vi altid, når vi har med personlige oplysninger at gøre. Det er også derfor, vi omgående tog kontakt til det selskab, hvor fejlroutingen finder sted. Det skal stoppes. Vi kan kun beklage vores egen rolle i sagen, derfor beklager vi selvfølgelig, at der var forsinkelser på nogle sms’er i løbet af mandag', skriver Telenor.
Ifølge Telenor havde de en serverfejl, der gjorde, at der var forsinkelse på sms'er, men den tekniske fejl, der gjorde, at sms'en røg videre til en fremmed person, skyldes ifølge Telenor en serverfejl hos et konkurrerende teleselskab.
Ekstra Bladet følger sagen.
Læs hele Telenors svar her: