En dag med nødundervisning: Jeg er blevet en del bedre til Counter-Strike

9. klasserne har ikke fået det forår, de havde drømt om. Ekstra Bladet har overværet en skoledag med nødundervisning

Festen stoppet, før den overhovedet begyndte.  Foto: Linda Johansen
Festen stoppet, før den overhovedet begyndte. Foto: Linda Johansen

Rundt regnet 68.000 elever er det her år ved at færdiggøre 9. klasse med alt, hvad det indebærer.

Et forår, der i et ungt menneskes liv tit er blevet set glædeligt frem til. Men som ser ud til at blive aflyst lige som det meste andet, folk havde glædet sig til.

Ekstra Bladet har været på besøg hos Mathias Keimling fra Vibeholmskolen. I værelset, hvor han sidder, har han tilbragt hver skoledag siden midtmarts.

Vi fanger ham på en mandag, hvor der som regel ikke er 'særlig meget at lave'. Det er der i øvrigt heller ikke om tirsdagen.

Han er stoppet med at sætte vækkeur. Forårssolen vækker ham hver morgen mellem otte og ni i sengen lige ved glasvæggen ud til altanen. Så går dagen i gang på samme monotone vis.

Sidste års klassebillede hænger på væggen. Meget ser Mathias ikke til sine klassekammerater, som han ellers havde glædet sig til at runde skoletiden af med. Foto: Linda Johansen
Sidste års klassebillede hænger på væggen. Meget ser Mathias ikke til sine klassekammerater, som han ellers havde glædet sig til at runde skoletiden af med. Foto: Linda Johansen

Hans Counter Strike-spil er blevet løftet med længder, samtidig med at der er blevet investeret mere tid i det, fortæller han med et grin. Klart mindre tid bruges dog på skolen end før.

- Jeg savner, at man sidder og holder ud med sine klassekammerater, som man får undervisning sammen med, snakker om, hvad det lige var, der skete til sidste fest, eller hvilke kostumer man skal have på sidste skoledag, fortæller han fra den tilbagelænede gamerstol.

Mandagens skoledag

Kl. 08.00-09.00: Stå op, når solen bager tilstrækkelig meget gennem ruden.

Kl. 09.00: Et afsnit af serien 'Suits' på Netflix.

Kl. 9:45: Kigge på træningsopgaver for tirsdag og onsdag. I dag matematik. Idrætslæreren har fortalt eleverne, at de bare skal gå en tur.

Efter skole: Her plejer storebroren at være vågnet op. Skolearbejdet er ovre for i dag, og så står den på Counter Strike med brormand og vennerne.

- I starten var der da flere, der syntes, det var fedt. De kunne stå op, når de ville, spille CS i pauserne, selv strukturere skoledagen. Jeg kunne da nok også godt se det positive i det til at starte med. Men det holder jo ikke i længden. Foto: Linda Johansen
- I starten var der da flere, der syntes, det var fedt. De kunne stå op, når de ville, spille CS i pauserne, selv strukturere skoledagen. Jeg kunne da nok også godt se det positive i det til at starte med. Men det holder jo ikke i længden. Foto: Linda Johansen

Tekniske problemer
I løbet af ugen ligger som regel nogle videomøder, når fx en prøve eller fremlæggelse skal afvikles.

Seancer, som de fleste bag mutede mikrofoner og slukkede kameraer ønsker at få overstået så hurtigt som muligt.

Decideret videoundervisning har de i stort set alle fag 'egentlig ikke rigtig haft noget af', og i dag er heller ingen undtagelse.

I stedet kan man nøjes med at skrive ugens gøremål, når man fylder sin arbejdslog ud fredag. Her kan man bare krydse opgaverne af, uden at der skal afleveres noget svar.

Hvis man gerne vil slippe for at lave noget, kan det over en bred kam sagtens lade sig gøre, medgiver han.

Dagen startes altid med en kop kaffe. Foto: Linda Johansen
Dagen startes altid med en kop kaffe. Foto: Linda Johansen

Hvis man gerne vil have hjælp til den opgave, man sidder med, lyder det straks lidt vanskeligere. For det meste kan lærerne kun fanges via skoleportalen Aula, hvor svarene ofte lader lige længe nok vente på sig.

Alt i alt føler Mathias, at eleverne i høj grad er overladt til sig selv.

- Jeg ønsker mig nogle meget klarere rammer for, hvad den her nødundervisning skal indebære. Eller at vi får lov at komme tilbage i skole i en eller anden grad. Bare et eller andet, der er anderledes fra nu.

Foto: Linda Johansen
Foto: Linda Johansen


Mathias er meget bevidst om situationens alvor. Faren har en hjertesygdom, og moren arbejder på plejehjem, så han passer lidt ekstra godt på ikke at ende som smittebærer og er alene i lejligheden den her dag som så mange andre.

Men han kan ikke lade være at ærgre sig over, hvordan den nuværende lockdown rammer unge som ham. Særligt når han ser sin bror arbejde som vikar for elever i de lavere klassetrin, der er begyndt at møde i skole igen.

- Jeg synes, der skal være mere fokus på os 9. klasser. En ting er, at vi gerne vil afslutte 10 års skolegang på en ordentlig måde med vores venner, en anden ting er, at vi ender med at komme i gymnasiet med et dårligere udgangspunkt, vi kommer måske ikke til at have prøvet en rigtig eksamen, og vi har ikke fået god nok undervisning hele foråret, siger han.

Det siger ledelsen

Viceskoleleder Jette Hansen er ikke enig i alle kritikpunkterne. Men mange af problemerne er der, og de bliver drøftet jævnligt blandt de ansatte.

- Det bliver sagt, at der ingen faste rammer er, og at eleverne stort set ikke får videoundervisning?

- Jeg forstår pointen, men desværre så taler han ind i en hverdag, som skal ligne den, vi plejede at have. Det her er bare en helt ekstraordinær situation, som vi uden varsel blev kastet ud i. Og klassisk undervisning fungerer ikke i den form, vi nu er tvunget ud i, siger vores erfaringer.

- Det er svært at få til at fungere. Og vores erfaringer siger bare, at det eneste, der giver mening i den her form er enten total stram styring, eller at læreren har et eller andet konkret, han vil snakke om, og så lytter eleverne. Den måde, man normalt har dialog med skoleeleverne, den kan bare ikke rigtig lade sig gøre.

- Lærerne skulle være alt for svære at få fat på i Aula, når eleverne sidder med opgaverne?

- Der er ingen tvivl om, at når undervisning ikke er samlet, så kan der gå tid. Lærere kan sidde midt i andre ting, undervise et andet hold, være til fremmødeundervisning, i det hele taget kan de jo ikke være på hele tiden. De skal selvfølgelig på i de slots, de er blevet tildelt. Men alting tager jo lidt længere tid, når man ikke bare kan snakke sammen som normalt.

- Hvis 'klassisk undervisning' ikke fungerer, fungerer det her overhovedet så?

- Nej altså, vi følger jo anvisningerne, og den er jo ikke længere. Men det skal ikke være nogen hemmelighed, at vi ville helst have de store elever tilbage i skole også. Og helst igår. Mange af eleverne ikke set eleverne siden den onsdag aften, hvor det hele pludselig blev meldt ud, og jeg synes også, at det er meget, meget synd for dem, at de nu stadig sidder i den situation.

Foto: Linda Johansen
Foto: Linda Johansen

8 kommentarer
Vis kommentarer