En times søvnunderskud gør dig fed

Ændrede sovemønstre kan medføre større appetit og hormonel ubalance, viser nye resultater fra amerikanske forskere.

En times søvnunderskud kan øge appetiten. FOTO: Polfoto/Pernille Westh.
En times søvnunderskud kan øge appetiten. FOTO: Polfoto/Pernille Westh.

Du synes måske, at det virker som en god idé at stå en time tidligere op for at komme ud og træne. Men det er det ikke nødvendigvis. Ny forskning viser nemlig, at ændrede sovemønstre kan medføre en stigning i vægt.

Årsagen er, at en times mindre søvn end normalt medfører, at vi spiser mere end normalt. Det viser resultaterne fra et universitet i Pennsylvania, skriver Daily Mail.

Se også: Derfor falder du i søvn, når du læser

Forskerne bag undersøgelsen gennemgik søvnmønstrene hos 342 teenagere, der i gennemsnit sov syv timer hver nat. Men hvis teenagerne sov enten en time mere eller mindre end normalt, spiste de i gennemsnit 201 ekstra kalorier hver dag. Det svarer til to kugler chokoladeis.

Derudover spiste de også 6 gram mere fedt end normalt, svarende til en teskefuld smør, og 32 gram flere kulhydrater, hvilket svarer til 100 gram spaghetti.

Endnu en forklaring på den store appetit er, at skift i søvnmønstre kan medføre hormonel ubalance.

Se også: Derfor må du ikke sove for lidt

Tidligere forskning har også peget på, at teenagere som ikke får nok søvn, har større risiko for at blive overvægtige. Men denne forskning har været baseret på søvndata, som testpersonerne selv har skulle notere. Det nye ved dette forskningsstudium er derfor, at det er første gang, man objektivt måler teenagernes sovemønstre og fysiske aktivitet gennem en uge, hvor man har studeret deres spisevaner i det 'virkelige liv' frem for i et laboratorium.

7 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere