Endnu en gigant stopper samarbejdet: Kontroversiel vognmand bløder kunder

Fagbladet 3F kunne mandag afsløre, hvordan udenlandske chauffører levede under kummerlige forhold i en lejr hos Kurt Beier Transport. Siden afsløringen har flere store virksomheder valgt at droppe samarbejdet, og nu trækker Arla sig også

Udenlandske chauffører levede under kummerlige forhold i en lejr hos Kurt Beier Transport.

Arla vil ikke længere benytte vognmandsfirmaet Kurt Beier Transport til at fragte deres mælk.

Det sker, efter Fagbladet 3F mandag afslørede, hvordan op mod 200 udenlandske chauffører på skift boede i en lejr i Padborg, på en adresse ejet af Kurt Beier Transport, som også havde chaufførerne ansat under meget dårlige vilkår.

Det mener Arla er et brud på deres kontrakt med firmaet.

- Vi har en 'Code of conduct', som alle vores samarbejdspartnere skal underskrive, der blandt andet omhandler løn- og arbejdsforhold, og den har de ikke overholdt. Så derfor har vi valgt at ophæve samarbejdet, siger Åse Andersson, som er pressechef hos Arla.

Se mere video på localeyes.dk

Arla havde et møde med Kurt Beier Transport, hvor de blev enige om at stoppe et ti år langt samarbejde, som omhandlede deres mælketransport.

- Jeg vil gerne understrege, at det handler om en enkelt lastbil med nogle chauffører, som alle var danske og arbejdede under dansk overenskomst, siger Åse Andersson.

Ophævelsen af samarbejdet mellem Arla og Kurt Beier Transport er ikke den første, der er kommet i kølvandet på afsløringerne.

Torsdag valgte dynegiganten Jysk også at stoppe brugen af chauffører fra det udskældte vognmandsfirma.

Flere andre store virksomheder har også meldt ud, at de fremadrettet enten helt vil undlade at benytte Kurt Beier transport, eller at de undersøger, om samarbejdet skal stoppes.

Det drejer sig blandt andre om Danish Crown og transportfirmaerne NTG, Leman og Nagel Group.

Danish Crown står i en speciel situation, da de ved, at nogle af deres leverandører har benyttet Kurt Beier Transport som underleverandører.

- Vi undersøger selvfølgelig, om der var flere, men umiddelbart drejer det sig om en enkelt leverandør, som står for en meget stor del af vores transport, der bruger dem som en af deres mange underleverandører.

- Vi afventer at få et fuldt overblik i den her sag. Det gælder for eksempel politiets undersøgelser, siger pressechef hos Dansih Crown, Jens Hansen.

Deres problem er, at det rent juridisk kan være svært for dem at gøre noget ved det, når deres leverandør vælger at benytte sig af en vognmand, som de ikke er interesserede i at samarbejde med.

- Det, der er vores udfordring, det er, at vi står med en kontrakt, og man skal jo have et klart kontraktbrud, før man kan ophæve kontrakten.

- Det er også sådan, at hvis vi ikke har håndfaste beviser, der sikrer, at vi kan gøre det her rent juridisk, så kan vi stå tilbage med et stort erstatningskrav, siger Jens Hansen.

Klart er det dog, at Danish Crown ikke er interesssede i at samarbejde med Kurt Beier Transport, hvis det kommer frem, at chaufførerne rent faktisk har levet under så dårlige forhold.

- Der er ingen tvivl om, at det, vi har set på tv, det ikke er i orden. Og det kan vi kun tage afstand til, siger han.

Syd- og Sønderjyllands Politi skriver i en pressemeddelelse, at de efterforsker sagen, som giver anledning til mistanke om menneskehandel.

Der er endnu ikke kommet nogen sigtelse i sagen, og de 26 chauffører, som er blevet afhørt af politiet, er blevet overdraget til Center Mod Menneskehandel, der sørger for indkvartering og videre vurdering af deres situation.

Ekstra Bladet har kontaktet Kurt Beier Transport, men de er endnu ikke vendt tilbage på henvendelsen.

Efter afsløring af kummerlige forhold: Nu straffer Lars Larsen vognmandsfirma

Lejr med filippinske chauffører ved Padborg er ryddet

Filippinske arbejdere bor i slumlejr i Danmark