I januar 2019 købte Helena Pedersen og hendes familie et splinternyt køkken for 71.000 kroner hos Elgiganten. Lidt over et år senere venter familien stadig på at få køkkenet færdigmonteret.
- Jeg har grædt over den her situation. Den påvirker mig og min familie enormt meget, fortæller Helena Pedersen til Ekstra Bladet.
Købte drømmehjemmet
Ekstra Bladet har adskillige gange berettet om danskere, der køber nyt køkken hos Elgiganten og ender med at vente længe, før det bliver monteret.
Første gang var for halvandet år siden, hvor Elgiganten beklagede forløbet over for Ekstra Bladet og skrev, at de ville lære af sagen og gøre det bedre i fremtiden. Alligevel er lignende sager dukket op flere gange siden da.
For familien Pedersen - der består af Helena, hendes kæreste og deres to børn - startede køkken-mareridtet kort efter, de var flyttet ind i deres nye hus.
Familien købte Epoq-køkkenet hos Elgiganten og betalte også for at få det monteret. Det fremgår af kvitteringer, Ekstra Bladet har fået tilsendt.
Artiklen fortsætter efter billedet ...
Men monteringen blev udskudt.
Ifølge Helena Pedersen skulle køkkenet have været både leveret og monteret 16. februar sidste år. Der findes ikke dokumentation for denne aftale, men i en mailkorrespondance mellem Helena og sælgeren kan man se, at Elgiganten tilbyder at betale for familiens aftensmad fra 15. februar og 13 dage frem grundet forsinkelsen.
Da køkkenet endelig blev sat op, var der fejl på både hvidevarer og køkkenelementer, som derfor skulle skiftes ud. Der var også dele af køkkenet, der ligefrem manglede.
- Vi venter på at få leveret en ny emhætte. Det bliver vores fjerde emhætte.
- Og så tog det tre forsøg, før vi fik leveret en ovn uden fejl, sukker Helena Pedersen.
Fortryder købet
Under forløbet har Helena flere gange været nødsaget til at skulle tage billeder af køkkenet, opmåle det og sende billederne og målene til Elgiganten. Det til trods for, at familien havde betalt sig fra at skulle gøre det selv.
Ligeledes har hun skullet forklare situationen på ny over for virksomhedens medarbejdere, hver gang familiens sag blev sendt videre i systemet, og utallige mails er blevet skrevet mellem parterne.
Helena har dog efter eget udsagn ikke hørt fra Elgiganten siden oktober sidste år, hvor de skrev, at de ville vende tilbage til hende.
Artiklen fortsætter efter billedet ...
Det lange forløb har været opslidende og har taget hårdt på Helena. Så meget at hun får tårer i øjnene, når hun fortæller om det.
- Hvis jeg kunne fortryde mit køb, så ville jeg gøre det, siger Helena Pedersen.
- Ekstra Bladet har berettet om lignende situationer fire gange tidligere. Hvad tænker du, når du hører det?
- Det gør mig rigtig, rigtig vred, at de behandler deres kunder på den her måde. Jeg fatter ikke, at de kan tillade sig det.
Elgiganten beklager
Det ser dog ud til, at der endelig er lys for enden af tunnellen for familien Pedersen.
Samme dag, Ekstra Bladet henvendte sig til Elgiganten om sagen, tog virksomheden nemlig kontakt til Helena og forsikrede hende om, at de arbejder på at få køkkenet bragt i orden snarest muligt, og at de i samarbejde med hende ligeledes ønsker at finde 'en passende kompensation'.
Artiklen fortsætter efter billedet ...
Virksomheden har dog ikke ønsket at stille op til interview. Salgschefen for køkkener, Bo Jensen, skriver i en mail, at:
'Det er et uacceptabelt forløb, som vi kun kan beklage. Menneskelige fejl sker fra tid til anden, men i den pågældende sag har vi ikke været gode nok, og vi har derfor øjeblikkeligt taget kontakt til kunden for at finde en passende løsning.'
I billedgalleriet herunder kan du læse om lignende sager, Ekstra Bladet har beskrevet det sidste halvandet år.
Dennis havnet i nyt køkken-kaos i Elgiganten: - Det er super frustrerende
Der skete en fejl under valideringen af din bruger.
Gå til Min profil eller prøv igen senere.