Et af historiens største fly-mysterier: Nu afslører dansker ny sensationel teori

Det er fortsat et mysterium, hvad der helt præcist skete med flyet MH370, men den danske forsker Martin Kristensen har netop offentliggjort et studie, der præsenterer en sensationel teori

Pårørende til passagerer på MH370-flyet viser her vragdele, som de mener stammer fra flyet, der stadigvæk ikke er fundet. Video: AP

De pårørende til de 227 mennesker, der forsvandt sammen med Malaysia Airlines Flight 370, har i knap fire år levet i det uvisse.

Men nu er måske kommet lidt tættere på et svar på, hvad der skete med deres kære, da MH370 pludseligt forsvandt uden spor. Og det svar kommer muligvis fra Danmark.

Den danske forsker Martin Kristensen, der til dagligt har sin gang på Aarhus Universitet, har netop offentliggjort et studie på Cornell University, hvor han giver sit bud på, hvad der er sket.

Og hans teori er ganske sensationel, da han mener, at myndighederne har ledt det helt forkerte sted. Og hvis han viser sig at have ret, så har den dyreste flyeftersøgning i verdenshistorien slået fejl.

Ved hjælp af en meget kompliceret matematisk model peger Martin Kristensen på, at det styrtede flys kalkulerede rute viste sig at være forkert.

Den oprindelige teori var, at flyet drejede mod øst, men ifølge danskeren er det mest sandsynligt, at flyet fortsatte og styrtede ned omkring Juleøen i det Indiske Ocean.

Artiklen fortsætter under billedet ...

Her ses Martin Kristensens bud på, hvor MH370 er endt. Foto: 'How to find MH370'.
Her ses Martin Kristensens bud på, hvor MH370 er endt. Foto: 'How to find MH370'.
 

En helt anden retning
Teoriens omdrejningspunkt er såkaldte 'handshakes', der blev opfanget af Inmarsat 3F1-satellitten i området. Frekvensen mellem disse 'handskakes' har givet eksperterne et bud på, hvor flyet rent faktisk befandt sig i luften, men de kan stadig ikke give et helt klart billede af, hvor flyet var.

Den såkaldte dopplereffekt (et fænomen, der beskriver, at frekvensen af bølger varierer afhængigt af kildens og modtagerens hastighed, red.) betyder, at eksperterne ikke med 100 procents sikkerhed kan sige, hvor flyet var, da satellitten fik signalerne.

Men ved hjælp af Martin Kristensens matematiske formel har han sandsynliggjort, at MH370 kan have taget fire forskellige ruter.

'Vi har fundet frem til, at der er fire forskellige ruter, som flyet kan have taget. En af disse kan dog udelukkes, da den går nord på over Indien og Kina', lyder det i studiet.

Årsagen er, at hvis flyet var fløjet den vej, så ville det være blevet opfanget af radarer og telefonmaster

'En af de bedste løsninger peger os i en helt anden retning, og det stemmer overens med data fra vragrester, akustikken og øjenvidner-rapporter, og det giver os alt sammen en klar indikation på, hvor vi kan finde flyet', skriver forskerne i studiet.

Artiklen fortsætter under billedet ...

Fem dage efter flystyrtet tændte en flok studerende i den kinesiske by Yangzhou lys for de 227 mennesker, der var savnet. Foto: AP
Fem dage efter flystyrtet tændte en flok studerende i den kinesiske by Yangzhou lys for de 227 mennesker, der var savnet. Foto: AP

Stor opmærksomhed
Samtidig foreslår Martin Kristensen og co. at genoptage eftersøgningen af flyet i en 3500 kvadratkilometer stor zone i området omkring Juleøen. De påstår sågar, at der er 90 procents chance for at finde flyet.

Martin Kristensens teori er også blevet opdaget i udlandet, hvor flere medier har beskrevet studiet. Både britiske Daily Mail og australske news.com.au har beskrevet studiet, der blev offentliggjort 22. november på Cornell Universitys hjemmeside.

Ekstra Bladet har været i kontakt med Martin Kristensen, der desværre har for travlt til at tale med os lige nu. Han har dog lovet at give et interview senere i dag. Samtidig skriver han til os, at det lige nu vælter ind med forespørgsler.

MH370 forsvandt fra radaren på vej fra Kuala Lumpur i Malaysia til Beijing i Kina natten til 8. marts 2014. Den officielle eftersøgning omfattede 120.000 kvadratkilometer i den sydlige del af Det Indiske Ocean.

En af de store gåder vedrørende MH370 er, at der efter 38 minutter i luften ikke blev modtaget så meget som et enkelt signal eller besked fra Boeing-flyet.

Eksperter kan stadig ikke sige med sikkerhed, hvorvidt MH370 var under pilotens kommando til sidst, eller om det styrtede i havet og var ude af kontrol.

Det er også stadig uvist, hvorfor piloten forlod den givne flyrute og fløj langt ud over Det Indiske Ocean.

Vragrester er blevet fundet 37 kilometer fra Sydafrikas kyst. Langt fra det sted, hvor MH370 styrtede ned. Foto: AP
Vragrester er blevet fundet 37 kilometer fra Sydafrikas kyst. Langt fra det sted, hvor MH370 styrtede ned. Foto: AP

Fly nummer to er sekunder fra at hamre ind i det sydlige af de to tårne i World Trade Center. Foto: AP Tilbageblik De vildeste konspirationsteorier: Hvad skete der egentlig 11. september 2001?

Danskeren Jonathan Michael Mathiesen mistede livet i et flystyrt i februar 2014. Selskabet var Nepal Airlines, der er på EUs sorte liste. (Foto: Klavs Bo Christensen) Plus Er du flyskræk: Disse farlige flyselskaber skal du holde dig fra

kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Nanna Cecilia Pedersen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen