F-35 livsfarligt: Katapultsæde kan brække nakken

Lette piloter må for tiden ikke flyve F-35 Joint Strike Fighter

Katapultsædet på F-35'eren kan være livsfarligt for lette piloter. (Foto: Lockheed Martin)
Katapultsædet på F-35'eren kan være livsfarligt for lette piloter. (Foto: Lockheed Martin)

De fleste er formentligt klar over, at det ikke er helt ufarligt at være jagerpilot.

Men det plejer at være ondsindede fjender, der udgør faren for piloterne, og ikke flyets egen sikkerhedsudstyr.

I kampflyet F-35 Joint Strike Fighter, der er en af de tre kandidater, som er med i spillet om at blive Danmarks nye kampfly, betyder en fejl på katapultsædet, at lette piloter for tiden er bandlyst fra at sætte sig op i flyet.

Det skriver Business Insider.

F/A-18 Super Hornet er en af kandidaterne til at blive Danmarks erstatning for de nuværende F-16-fly. (Foto: US Navy) Tæt på Nyt kampfly: Her er de tre kandidater

Et F-35-fly i silhout mod solen på et amerikansk hangarskib. (Foto: Lockheed Martin)
Et F-35-fly i silhout mod solen på et amerikansk hangarskib. (Foto: Lockheed Martin)

Test på dukker har vist, at der er stor risiko for, at piloter, der vejer under 62 kilo, brækker nakken - hvilket ofte betyder døden - hvis de skyder sig ud af cockpittet ved relativt lave hastigheder.

Derfor har det amerikanske forsvar indført et midlertidigt forbud mod, at piloter, der vejer under 62 kilo, sætter sig op i flyet.

Se også: Danske Terma lander milliardaftale om kampfly

En kilde tæt på udviklingen af Joint Strike Fighteren fortæller Business Insider, at fejlen består i, at sædet tilter for langt forover, når det bliver skudt ud af flyet. I kombination med den voldsomme kraft ved selve udløsningen af sædet resulterede det i brækkede nakker på testdukkerne.

Flyets udviklingshold arbejder nu på højtryk for at løse problemet.

- Vi søger en løsning, der er levedygtig for alle vores piloter, og som sikrer deres sikkerhed så godt, som det er praktisk muligt. Det er bydende nødvendigt, at F-35'erne har det sikreste katapultsæde. Det skylder vi vores piloter, siger oberstløjtnant Christopher Karns fra det amerikanske luftvåben til Defense News.

F-35 Joint Strike Fighter’en er af mange udset til at være topkandidaten, blandt andet fordi Danmark selv har postet penge i udviklingen af flyet. foto: ap Politik Engell: Årtusindets våbenhandel i politisk klemme

F-35 Joint Strike Fighter (tv.) sammen med dansk F-16 under en testflyvning i 2013. (Foto: Lockheed Martin)
F-35 Joint Strike Fighter (tv.) sammen med dansk F-16 under en testflyvning i 2013. (Foto: Lockheed Martin)

Flyveforbuddet rammer mindst én amerikansk pilot, som altså må blive på jorden, indtil fejlen er rettet.

Samtidig oplyser det amerikanske forsvar, at der for tiden kun er en enkelt kvinde, der er uddannet til at flyve F-35. Hun vejer dog over vægtgrænsen og kan derfor fortsat flyve i Joint Strike Fighteren.

Se også: Køb af kampfly kan ende med en ekstraregning

Det farlige katapultsæde er blot én i en lang række af fejl, der er kommet frem i udviklingen af F-35-flyet.

Tidligere har en rapport bedømt flyet til i dog fights - altså kamp mellem to eller flere fly i luften - at være dårligere end F-16, som F-35 ellers er bygget til at afløse.

Der har blandt andet også været motorproblemer, softwareproblemer og problemer med piloternes hjelme.

Udviklingen af F-35'eren har et prisskilt på mere end 300 milliarder dollar. Blandt bidragsyderne er Danmark (Foto: AP) Samfund - 17. aug. 2015 - kl. 06:10 Tænketank: F35-superfly dårligere end 30 år gammel russer

111 kommentarer
Vis kommentarer