F-35 næsten dobbelt så dyrt i drift som konkurrenterne

Ifølge Pentagon er Joint Strike Fighter næsten dobbelt så dyr at holde i luften som Super Hornet

Her kan du se flykender og redaktør Andreas Krog forklare om F-35-flyene

Det koster en mindre bondegård at sende et jagerfly på vingerne, og især F-35 flår guldet ud af statskassen hurtigere end lydens hastighed, når det er i luften.

I torsdags meldte regeringen ud, at den indstiller til forsvarsforligskredsen, at Danmarks nye kampfly bliver F-35 Joint Strike Fighter.

Men ifølge det amerikanske forsvarsministerium er flyet stort set dobbelt så dyrt i drift som konkurrenten F/A-18 Super Hornet, der altså er blevet fravalgt af Lars Løkke og hans regering.

Timepriserne fremgår af to rapporter fra Pentagon. Rapporterne oplyser, at det lige nu koster i omegnen af 202.000 kroner for hver time F-35 Joint Strike Fighter er i luften. For F/A-18 Super Hornet er det tilsvarende beløb 112.000 kroner.

Beløbene dækker blandt andet over udgifter til vedlighold, brændstof, mandskab både i luften og på jorden samt visse opdateringer af flyet.

Støjhelvede forude: F-35 larmer dobbelt så meget som F-16

F/A-18 Super Hornet koster ifølge Pentagon 112.000 kroner at holde på vingerne i en time. (Foto: AP)
F/A-18 Super Hornet koster ifølge Pentagon 112.000 kroner at holde på vingerne i en time. (Foto: AP)

Der findes ikke sammenlignelige tal for den sidste kandidat i kapløbet om at blive Danmarks kommende kampfly. Ifølge en opgørelse lavet af militær-analyseinstitutet IHS Jane's ligger prisen for en times flyvning med Eurofighter Typhoon omkring 122.000 kroner.

Det beløb er dog ikke umiddelbart sammenligneligt med tallene for de to amerikanske fly, men viser, at Eurofighteren og Super Hornet’en ligger på nogenlunde samme niveau.

Forsvaret: Kampfly-støj bliver ikke noget problem

Der findes ikke sammenlignelige tal på, hvor meget det koster at holde et Eurofighter Typhoon fly i luften i en time. Ifølge IHS Jane's er det dog på niveau med Super Hornet. (Foto: Eurofighter)
Der findes ikke sammenlignelige tal på, hvor meget det koster at holde et Eurofighter Typhoon fly i luften i en time. Ifølge IHS Jane's er det dog på niveau med Super Hornet. (Foto: Eurofighter)

Den amerikanske målsætning for driften af F-35-flyet er, at en times flyvning maksimalt må være 10 procent højere end timeprisen for at flyve med F-16.

Ifølge Pentagon koster det 173.000 kroner at holde en F-16 flyvende i en time. Dermed ligger F-35 endnu ikke helt inden for målsætningen, da timeprisen lige nu overstiger F-16-prisen med 16 procent.

Oprindeligt var målsætningen, at det skulle være billigere at holde en F-35 end en F-16 flyvende i en time. Det mål er siden blevet skrinlagt, men der arbejdes fortsat på at bringe driftsomkostningerne ned. Fra 2014 til 2015 faldt driftsomkostningerne ifølge Pentagon da også fra 220.000 kroner til de nuværende 202.000 kroner.

- Vi har haft et stort fald i real-omkostninger. For et projekt, der har en tragisk historie, er det ikke et dårligt resultat fra 2014 til 2015, sagde den amerikanske general Christopher Bogdan tidligere i år.

F-35: Dansk favoritfly vedligeholdes af IC4-fabrikant

Den amerikanske målsætning er, at driften af F-35 maksimalt må være 10 procent dyrere end på F-16. (Foto: Polfoto)
Den amerikanske målsætning er, at driften af F-35 maksimalt må være 10 procent dyrere end på F-16. (Foto: Polfoto)

Det relativt store fald i driftsomkostninger skyldes den faldende pris på brændstof, at motoren er blevet forbedret og dermed bruger mindre brændstof, samt at fremtidigt udstyr forventes at blive billigere end først ventet.

Selv hvis driftsprisen på F-35 rammer 10 procent-målet på cirka 190.000 kroner, vil driftsprisen for F/A-18 fortsat være knap 80.000 kroner lavere.

Italiensk F-35-producent er blacklistet af pensionskasser

Regeringen: F-35 er billigst

Selvom F-35 Joint Strike Fighter ifølge Pentagon er en hel del dyrere at holde i luften end Super Hornet, har den danske regering regnet sig frem til, at levetidsomkostningerne - altså de samlede udgifter til indkøb, drift og vedligehold – for en F-35 alligevel er væsentligt billigere.

Ifølge det oplæg som statsminister Lars Løkke Rasmussen sammen med forsvarsminister Peter Christensen fremlagde i torsdags bliver det nemlig i sidste ende billigere for Danmark at købe F-35, fordi Flyvevåbnet kan klare sig med færre fly af den type end af Super Hornet. Det samme gælder i forhold til Eurofighter Typhoon.

Dyr Eurofighter
Havde Danmark satset på Super Hornet, ville levetidsomkostningerne over 30 år ifølge regeringen løbe op i 77,8 milliarder kroner. Med Eurofighter Typhoon var prisen blevet 93 milliarder kroner.

Ifølge regeringens beregninger kommer Joint Strike Fighter-flyene alt i alt til at koste 56,4 milliarder kroner.

DR-koryfæ klager over kampfly-kritisk ekspert: 'Det her er personligt'

Fly-ekspert: Man må se på mere end driften

Man kan ikke kun se på driftsomkostninger, når man køber kampfly.

Sådan lyder det fra Karsten Marrup, der er chef ved Center for Luftoperationer på Forsvarsakademiet

- Man vælger ikke fly ud fra kun ét kriterium. Der er rigtig mange forskellige overvejelser, der går ind i det her valg af kampfly, lyder det fra fly-eksperten, som understreger, at driftsomkostningerne desuden kan ændre sig over årene.

- Det kan godt være, at det på nuværende tidspunkt koster 200.000 kroner at holde en F-35 i luften, men det er det ikke sikkert, at det gør om 10 eller 15 år.

Opdateringer koster
Derudover forklarer Karsten Marrup, at det også er vigtigt at tænke på de opdateringer, man med jævne mellemrum laver af jagerfly.

Opdateringerne koster i runde tal det samme at udvikle uanset hvilket fly, der er tale om. Og derfor kan det være nyttigt at købe et fly, som mange andre også bruger. Så er der nemlig flere til at betale gildet.

- Hvis du tager et fly, som du i forbindelse med Joint Strike Fighter producerer 4-5000 af, så er der 4-5000 fly til at betale den samlede udviklingsomkostning af opdateringen, siger Karsten Marrup og tilføjer:

- Hvis du så tager eksempelvis en Super Hornet, som produceres i måske 700 fly, så er der lige pludselig kun en femtedel til at betale omkostningen.

På de danske F-16-fly er der i deres levetid siden begyndelsen af 1980’erne, foretaget fem såkaldte midlife-updates, hvor udstyr og software opdateres.

Arbejder for våbenindustrien: Tv-kendisser i krig om kampfly