Facebook indfører ny funktion: Må vi bruge dit ansigt?

Facebook vil indhente samtykke fra brugerne, til at benytte sig af ansigtsgenkendelse og målrettede reklamer. Det skyldes den nye, stramme persondata-lovgivning  

En ny persondataforordning træder i kraft 25. maj i EU-regi. Det betyder, at der bliver stillede langt større krav til virksomheders, organisationers og offentlige myndigheders behandling af forbrugernes data. Facebook forsøger nu at rette ind efter de nye regler, ved at indhente samtykke fra brugerne til benytte sig af ansigtsgenkendelse. Foto: Dado Ruvic
En ny persondataforordning træder i kraft 25. maj i EU-regi. Det betyder, at der bliver stillede langt større krav til virksomheders, organisationers og offentlige myndigheders behandling af forbrugernes data. Facebook forsøger nu at rette ind efter de nye regler, ved at indhente samtykke fra brugerne til benytte sig af ansigtsgenkendelse. Foto: Dado Ruvic

Facebook introducerer flere privatlivsindstillinger for brugere i Europa, som et led i en ny, omfattende opdatering af den europæiske persondata-lov, der træder i kraft i maj.

Facebook siger i en pressemeddelelse tirsdag, at de vil begynde at spørge europæiske brugere, om tilladelse til at bruge funktioner som ansigtsgenkendelse og målrettede reklamer.

Det skriver nyhedsbureauet AP.

De nye regler i den europæiske databeskyttelseslov skal gøre det nemmere for forbrugere at tilbagekalde deres samtykke til brug af data.

Facebook indhenter tilladelse fra brugerne, for at holde sig inde for rammerne af den nye EU-datalovgivning - GDPM, som står for Generel Data Protection Regulation.

Europæiske analytikere siger, at de nye EU-regler er de vigtigste ændringer i lovgivningen om forbrugernes databeskyttelse.