Fadæse: Mål for dræbte og alvorligt tilskadekomne ALDRIG nået

I 2013 blev der fastlagt årlige mål for at nedbringe dræbte og alvorligt tilskadekomne, men de er bare aldrig nået

Selvom man i 2013 satte årlige mål for, hvor mange der måtte komme til skade i trafikken, har de ikke haft synderlig effekt.
Foto: Martin Lehmann
Selvom man i 2013 satte årlige mål for, hvor mange der måtte komme til skade i trafikken, har de ikke haft synderlig effekt. Foto: Martin Lehmann


poma-sort-bg.pngEkstra Bladet Special er et kvalitetsstempel. Det er et nyt varemærke for vores allerbedste og mest grundige journalistik. Jeg synes, du skal læse med. Det handler om dit og din nabos liv. I denne Special sætter vi fokus på politiets pengemaskine: Fotovognene.

Selvom hastighed er en af de største dræbere i trafikken, og politiets primære hastighedsindsats i form af fotovogne udskriver rekordmange bøder hvert år, så kniber det med at redde liv på vejene.

Således var der sidste år 175 dræbte i trafikken – i 2012 var tallet 167.

Der blev ellers af Færdselssikkerhedskommissionen i rapporten 'Hver ulykke er én for meget' fastlagt årlige delmål for, hvordan antallet af dræbte, alvorligt tilskadekomne og lettere tilskadekomne for hvert år skulle falde.

I ingen af årene siden udgivelsen har man dog nået de årlige delmål for, hvor mange dræbte og alvorligt tilskadekomne der måtte være.

Her er delmålene

Helt overordnet lød målene på, at der i år 2020 højest må være 120 dræbte i trafikken, 1.000 alvorligt tilskadekomne og 1.000 lettere tilskadekomne. Men kommissionen satte også årlige delmål for de tre kategorier for hvert år. Tallet før skråstregen viser, hvad delmålet var i det år. I 2013 var der altså et mål om, at maks 161 måtte miste livet i trafikken, mens der reelt døde 191.

2013
Dræbte: 161 / 191
Alvorligt tilskadekomne: 1833 / 1891
Lettere tilskadekomne: 1577 / 1503

2014
Dræbte: 155 / 182
Alvorligt tilskadekomne: 1714 / 1797
Lettere tilskadekomne: 1494 / 1396

2015
Dræbte: 149 /178
Alvorligt tilskadekomne: 1595 / 1780
Lettere tilskadekomne: 1330 / 1376

2016
Dræbte: 144 / 211
Alvorligt tilskadekomne: 1476 / 1796
Lettere tilskadekomne: 1330 / 1432

2017
Dræbte: 138 / 175
Alvorligt tilskadekomne: 1357 / 1756
Lettere tilskadekomne: 1247 / 1387

Kilde: Færdselssikkerheds-kommissionen 2013 og Danmarks Statistik.

Bøderekord
At få nedbragt antallet af alvorlige ulykker var netop hovedargumentet bag, at politiet skulle have firedoblet antallet af fotovogne fra 25 til 100 i 2015.

Ud over 355 millioner kroner mere i bødekassen sidste år sammenlignet med 2015 er det dog svært at aflæse nogen effekt af fotovognene, hvis man ser på antallet af dræbte og alvorligt tilskadekomne.

Se også: Bilister: Fotovogne er en pengemaskine

Ekstra Bladet har da også afdækket, at politiet i lille omfang placerer fotovognene, efter hvor der sker alvorlige ulykker på grund af fart, når de placerer fotovognene også kaldet ATK.

Blandt andet holdt fotovognene i 2016 og 2017 dobbelt så mange timer i det, man normalt betegner som byzone sammenlignet med landeveje. Og det selvom, Færdselssikkerhedskommissionen i selvsamme rapport i 2013 konkluderede, at 75 procent af de dødsfald i trafikken, hvor fart er en faktor, sker på landevejene.

Urealistisk
Sandsynligheden for, at man når kommissionens overordnede 2020-mål om maksimalt 120 dræbte, ser da også skidt ud, mener Harry Lahrmann, trafikforsker ved Aalborg Universitet.

- Jeg tror, vi alle (trafikforskere i Danmark, red.) er enige om, at det er urealistisk, at vi når målet om 120 dræbte i 2020. Farten er stadig den største enkeltfaktor i ulykkerne, men uopmærksomhed spiller også en stor rolle.

Se også: Efter EB-afsløring: Nu går Søren Pape ind i sagen

- Til gengæld er det sværere at gøre noget ved uopmærksomhed, fordi det er svært at kontrollere, om folk sidder og roder med radioen eller ser på deres mobil. Med hastighed kan man for eksempel sætte flere fotovogne på gaden, siger Harry Lahrmann.

Fra 25 til 2,2 procent
De 75 ekstra fotovogne blev da også af flere set som yderst effektive til at øge sikkerheden på vejene. Blandt andet Rådet for Sikker Trafik var glade, da de rullede ud på vejene.

- De har kolossal betydning (fotovogne, red.). Erfaringer fra udlandet viser, at vi kan forvente at få nedbragt de alvorlige skader med mellem 20 og 25 procent - dermed er det noget af det mest effektive, når man vil nedbringe antallet af kvæstede og dræbte i trafikken (at bruge fotovogne, red.), sagde daværende dokumentationschef, nuværende chefkonsulent, i Rådet for Sikker Trafik Jesper Sølund og cementerede sin overbevisning:

- På den måde er der ingen diskussion. Det her er en rigtig god investering.

Fra 2014 til 2017 er antallet af alvorligt tilskadekomne faldet med 2,2 procent. Antallet af dræbte er faldet med 3,8 procent.

I alt er det lykkedes at nedbringe antallet af alvorligt tilskadekomne med 135 personer fra 2013 til 2017 og antallet af lettere tilskadekomne med 116, mens 16 færre mistede livet i trafikken sidste år.

Politichef: - Vores kontrol er væsentlig

Synes du, at jeres indsats med fotovogne er succesfuld?

- De formål, som danner grundlag for hastighedsindsatsen, søger vi efter bedste evne at imødekomme. Og ifølge vores egne opgørelser, er der faktisk en høj uheldsbelastning på de steder, hvor vi har et højt kontroltryk. Men jeg anerkender også, at der kan være svipsere ind imellem. Men jeg har mere fokus på, at vi overordnet set lykkes med at indfri de effektmål, vi har opstillet, siger Erik Terp, chef for Rigspolitiets Nationale Færdselscenter, og ansvarlig for politiets færdselsindsats, herunder fotovognene.

Antallet af dræbte er ikke faldet over de seneste seks år. Får det ikke dig som chef til at tænke, at I ikke har gjort det godt nok?

- Det får mig til at tænke, at politiets kontrol er væsentlig for, at vi kommer I mål. Og det er derfor, det er vigtigt for mig, at vi kan dokumentere effekten af vores indsats. For det bidrager til, at vi trækker i den retning, som kommissionens ambition tilsiger.

I bliver ofte skudt i skoene, at I bruger fotovognene  som pengemaskine ved at holde der, hvor I kan udskrive flest bøder frem for at holde, hvor hastigheden er skyld i alvorlige ulykker. Hvad tænker du om den beskyldning?

- Det overordnede formål for politiets færdselsindsats er at nedbringe antallet af dræbte og tilskadekomne.

201 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere