Færre hestekræfter og kortere på literen: Det betyder VW-skandalen for dig

Hvordan Volkswagen løser deres miljøsnyd, er ikke ligegyldigt for dig som bilejer. Det kan nemlig få store konsekvenser for din bils ydeevne

Sagen omfattede til at begynde med kun biler solgt i USA - troede man. Siden har op til 91.000 biler i Danmark vist sig at have installeret ulovlig software. (Video: AP/redigering: Mikkel Cramon)

Knap 91.000 biler i Danmark kan være berørt af Volkswagens forureningssvindel.

Og ejer du en af de biler, som har installeret software til at snyde i miljøtests, så er det vigtigt at følge med i, hvordan sagen udvikler sig i de kommende dage. Resultatet kan få store konsekvenser for din bil og dens køreegenskaber, siger Torben Lund Kudsk, afdelingschef i FDM.

- Er det en mindre korrektion, der skal til, kan man nøjes med en softwareopdatering, men er det en større korrektion, skal man ind og ændre i motoren. Og så bliver det interessant at se, hvad det er for en bil, som kunderne så får tilbage, siger Torben Lund Kudsk til Ekstra Bladet.

I Danmark drejer det sig om en 91.000 VW-biler, som kan indeholde snyde-software, lyder det fra VW selv. (Foto: VW) Samfund - 28. sep. 2015 - kl. 14:11 Knap 91.000 danske biler kan være berørt af VW-snyd

1) Slå koldt vand i blodet
Volkswagen Danmark er i gang med at tjekke stelnumre, for at finde ud af, hvilke danske biler, der er berørt af svindlen. Når de - formentlig indenfor nogle uger - har fundet frem til ejerne, vil de tage stilling til, om bilerne skal igennem en teknisk eller softwaremæssig opgradering.

- Så kontakter vi ejerne direkte, siger Søs Illum, som afviser, at danske bilejere selv behøver at henvende sig til Volkswagen.

FDM opfordrer til, at du væbner dig med tålmodighed, indtil Volkswagen har styr på, hvor mange biler der er berørt.

- Slå koldt vand i blodet og følg med i sagen. Og så må vi se, hvordan Volkswagen løser det, siger afdelingschef i FDM, Torben Lund Kudsk til Ekstra Bladet.

Se også: 'Golf er ren' - og tre andre VW-vitser

2) Tjek din bil, når den kommer retur fra Volkswagen
Når Volkswagen har kontaktet dig og din bil har været en tur forbi deres værksted, skal du holde øje med din bils ydeevne. Hos FDM frygter man, at din bil kan være dårligere, når den kommer retur.

- Der er en stor sandsynlighed for, at du får en bil tilbage, som ikke er lige så god, som den du leverede på værkstedet. Vi håber selvfølgelig at de tyske ingeniører er dygtige, men hvis det var så let, så havde de nok ikke snydt i første omgang, siger Torben Lund Kudsk

Han forklarer, at du især skal holde øje med antallet af hestekræfter, og hvor langt din bil kører på literen.

3) Forlang erstatning
Kommer din bil retur fra Volkswagen i dårligere stand, end da den kørte ind på deres værksted, vil FDM arbejde på, at du som bilejer får en passende kompensation.

- Biler i Danmark er så dyre, at man betaler mange penge for en bil med en høj ydeevne. Brændstof er dyrt, så kører din bil ikke så langt på literen som før, giver det øgede driftomkostninger i hele bilens levetid. Hvis bilen er markant dårligere, end før du kørte den på værksted, så vil vi se på, om der er basis for at forlange erstatning, siger Torben Lund Kudsk til Ekstra Bladet.

Se også: Forbud nu: Har altid synes dieselbiler lugter for meget

Verden over har 11 millioner dieselbiler fra VW haft et computerprogram installeret, der skulle sløre bilernes reelle forureningsniveau, når der blev udført test af bilerne.

I dag blev bilgigantens luksusmærke Audi en del af den rullende skandale.

109 kommentarer
Vis kommentarer