FDM advarer mod selvkørende biler: - Kan ende fatalt

To ud af tre forbrugere tror, at såkaldt selvkørende biler vitterligt kan køre selv. Det er dog langt fra tilfældet endnu

Se testen af de førerløse systemer her. Video: FDM

Selvkørende biler er fremtiden - fremtiden er her bare ikke endnu.

Bilerne kan nemlig, navnet til trods, ikke køre af sig selv. Det viser en ny test, som sikkerhedssamarbejdet Euro NCAP har foretaget, skriver FDM i en pressemeddelelse.

Euro NCAP har testet førerassistent-systemer i 10 forskellige biler, og konklusionen er ikke til at tage fejl af; Ingen biler på det nuværende marked er selvkørende.

De nuværende systemer som for eksempel en aktiv vognbaneassistent kan alene hjælpe føreren med at holde bilen i vognbanen, men må ikke forveksles med selvkørende funktioner.

Alligevel tror to ud af tre bilkøbere, at man i dag kan købe en selvkørende bil, viser en rundspørge, som Euro NCAP foretog i forbindelse med testen.

Se testen af de førerløse systemer øverst

Vildledende markedsføring
Den overbevisning skyldes i høj grad bilproducenternes markedsføring af de førerløse systemer, og det får Euro NCAP til at advare mod de potentielt farlige situationer, det kan føre til.

- Selvom udviklingen går stærkt, er vi endnu et godt stykke fra de selvkørende biler. Derfor er det også helt galt, når så mange tror, at nye biler reelt kan køre selv. Det vidner dels om behovet for mere forbrugeroplysning på området, dels at bilproducenterne i deres markedsføring skal blive mere realistiske i forhold til, hvad deres førerassistent-systemer faktisk er beregnet til. Ellers risikerer vi, at bilister fejlagtigt overlader kontrollen til bilen selv. Det kan i værste fald ende fatalt, siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen.

Derfor har Euro NCAP nu henvendt sig til en række bilproducenter, og bedt dem præcisere markedsføringen af de forskellige assistentsystemer. Det drejer sig blandt andet om Nissans ProPILOT-system, som organisationen mener bør ændres til ProPILOT Assistant.

- Netop ordet assistant er vigtigt, da det fortæller bilisten, at der kun er tale om et assistentsystem, som alene skal hjælpe føreren af bilen og ikke overtage kørslen, pointerer Søren W. Rasmussen.

I denne BMW-reklame ses føreren slippe rattet adskillige gange. Det er blandt andet den slags markedsføring, som Euro NCAP kritiserer.

Systemer bør ensrettes
Det er dog ikke kun markedsføringen af de forskellige systemer, som Euro NCAP gerne ser ændret. Den måde systemerne fungerer på, bør ifølge organisationen også være mere ensartede.

- I takt med at de bliver standard i nye biler, vil det være en fordel, hvis de i højere grad assisterer kørslen på nogenlunde samme måde. Det vil betyde, at bilisterne har lettere ved at vide, præcis hvordan systemerne vil assistere kørslen, lyder det fra den danske repræsentant.

Derfor er Euro NCAP nu i gang med at indføre nye standarder for sin sikkerhedstest. På den vil man inden for få år kunne vurdere bilproducenternes nye sikkerhedssystemer på et sammenligneligt grundlag, og derfor være i stand til at give bedre vejledning om funktion og sikkerhed i de forskellige bilmodellers assistentsystemer.

Du kan læse mere om Euro NCAPs test af førerløse systemer her.

FDM's pressemeddelelse om den selvkørende teknologi blev udsendt dagen efter historien om selvkørende parkering, men det er nu et rent tilfælde. Det slår Søren W. Rasmussen fast, da Ekstra Bladet har ham i telefonen.

Er der nogen sammenhæng mellem Ekstra Bladets artikel og FDMs pressemeddelelse?

- Nej, det er der ikke. Det er et arrangement, som Euro NCAP afholdte for nylig, som vi nu følger op på. Helt ærligt har jeg ikke set den (artiklen, red), siger Søren W. Rasmussen.

Hvor mange år tror du der går, før man kan sætte sig ind i en bil, som kører af sig selv?

- Når vi snakker en bil uden rat eller pedaler, som man sætter sig ind i som en taxa, så er vi mange år ude i fremtiden. De længste perspektiver er omkring 50 år.

Hvad så med biler med rat og pedaler, men hvor man godt kan overlade kørslen til bilen?

- Det vil dukke op inden så længe, altså biler der er bygget til at køre på visse vejstrækninger automatisk. De vil ikke kunne køre på villaveje,  men på store motorvejsstrækninger, som er udviklet til det. Det kommer inden for de næste ti år. Men det er endnu ikke lovligt, så der er nogle regler, der skal ændres, og bilerne skal udvikles til kørsel under alle forhold.

Søren W. Rasmussen påpeger dog, at der er tale om ganske dyr teknologi, som derfor kun vil kunne findes i de dyreste biler på markedet. I hvert fald til at starte med.

Til gengæld kan man se frem til at komme hurtigere fra punkt A til B, da den selvkørende teknologi holder et jævnt kørselstempo. Det vil betyde mindre trængsel på vejene og færre trafikpropper. 

Dette trick er smart, men ikke tilladt i Danmark, oplyser politiet. Privatoptagelser.

Samfund - 12. nov. 2018 - kl. 13:23 Politiet om parkerings-trick med Tesla: - Det må man ikke!

Her forudser en Tesla-autopilot et uheld på motorvejen og bremser ned i tide.

  Biler - 1. jan. 2017 - kl. 15:05 Utrolig autopilot: Ser uheldet før det sker

kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Har du en mening om Ekstra Bladet? Kom med i vores panel og del din mening med os
Nyhedsredaktør:Jakob Hansen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen