FDM og Dansk Industri om ulykkes-køer: Få nu ryddet de motorveje i en fart

Nu er det nok: Intet er sket siden debatten om den langsommelige rydning efter motorvejs-ulykker blussede op i maj sidste år

Lastbil-ulykken på motorvejen ved Kolding i sidste uge udløste en 30 kilometer lang kø og sendte bilisterne ud på omveje, hvor trfikken så også brød sammen. Privatfoto
Lastbil-ulykken på motorvejen ved Kolding i sidste uge udløste en 30 kilometer lang kø og sendte bilisterne ud på omveje, hvor trfikken så også brød sammen. Privatfoto

To store motorvejs-ulykker med timelange forsinkelser for de øvrige bilister får nu endnu engang både FDM og Dansk Industri til at kræve en hurtigere oprydning.

For mere end et år siden foreslog Dansk Industri (DI), at der blev sat bulldozere eller andet kraftigt materiel ind for hurtigt at gøre vejene farbare igen.

Se mere video på localeyes.dk

Vejdirektoratet og politiet har siden holdt møder om problemet med de lange kø-dannelser.

Politiet erkendte også sidste år, at motorvejene faktisk kan ryddes hurtigere end tilfældet er.

Herefter er alt åbenbart atter gået i stå. Både politisk og på vejbanerne, hvor bilister og erhvervsdrivende river sig i håret over de lange ventetider.

- Arbejdet med at finde nye måder at rydde op efter motorvejs-ulykker går alt for langsomt. Vi vil gerne opfordre den nye trafikminister til at gøre noget ved problemet nu. Vi kan simpelthen ikke være bekendt, at vi bare lukker motorvejene totalt efter en ulykke og lader de øvrige bilister vente. Ventetiden koster samfundet enorme summer, siger branchedirektør Michael Svane, DI, til Ekstra Bladet.

Folk skal reddes - men så...
I sidste uge skabte et sammenstød mellem to lastbiler ved Kolding 30 kilometer lange køer og sendte fortvivlede bilister på lange omveje.

Tirsdag morgen har en væltet lastbil også skabt problemer i Motorvejskryds E45 Østjyske Motorvej/Rute 15 Herningmotorvejen, som det kan ses øverst.

Michael Svane har stor forståelse, at redningen af menneskeliv går forud for alt andet.

- Naturligvis skal redningen af tilskadekomne på ulykkesstedet have første-priroitet. Her accepterer vi selvfølgelig en vis ventetid. Men når de implicerede i ulykken er bragt væk, så må man omgående i gang med at få de spærrende køretøjer skubbet væk.

Jeg ved, at man nogle gange må vente længe, før en bilinspektør når frem. Imens venter bilisterne i lange køer. Det er ikke acceptabelt. Det må være muligt at foto-dokumentere ulykkesstedet og så få bilerne fjernet, fastslår Michael Svane overfor Ekstra Bladet.

Det er uholdbart
Også hos bilist-organisationen FDM betegner man situationen på de danske motorveje som kritisabel.

- Det er en uholdbar situation. Der findes jo materiel til at rydde motorvejene hurtigt efter en større ulykke. Men vi har det bare ikke i Danmark. Materiellet findes blandt andet i Tyskland. Vejdirektoratet bør efter min mening få sådant materiel skaffet frem, siger afdelingschef i FDM, Torben Lund Kudsk, til Ekstra Bladet.

- For øjeblikket rydder man op efter ulykkerne på en meget langsommelig måde. Det er spild af samfundets tid. Man fokuserer på økonomien hos de forsikringsselskaber, der har køretøjer involveret i ulykkerne i stedet for at se på samfundets økonomi. Så snart selve rednings-indsatsen er overstået, bør motorvejen omgående ryddes. FDM vil gerne opfordre den nye transportminister til at tage fat i problemet her og nu.

Vejdirektorate forklarer: Derfor er motorvejene så proppede

Voldsom stigning
Torben Lund Kudsk henviser  til, at trafikken på de danske motorveje er steget voldsomt.

- Der har på nogle strækninger været en stigning på 50 procent, så det er absolut nødvendigt, at der bliver gjort noget, fastslår han.

Transportforsker ved DTU Mogens Fosgerau er positiv over for forslaget om at sætte bulldozere ind eller andet tungt materiel ind for at og rydde motorvejene efter større ulykker.

- Det betyder meget for trængslen, at man får ryddet op så hurtigt som muligt. Det går ud over rigtig mange mennesker. Det er ikke kun forsinkelserne, men også den usikkerhed, det giver, som gør, at folk hele tiden må afsætte ekstra tid, sagde transport-forskeren sidste år i maj, da debatten om de lange motorvejs-køer også ulmede.

Udover selve ventetiden som følge af den langsommelige oprydning bliver også trafiksikkerheden forringet. Ved flere ulykker på motorvejene har rasende bilister vendt deres biler og kørt mod færdsels-retningen eller taget en længere tur i nødsporet for at komme frem.

- Når bilisterne søger ud på de mindre veje efter en større ulykke, så øges risikoen for ulykker jo også der. Vejene er jo slet ikke lavet til at tage så store mængder trafik, konstaterer branchedirektør Michael Svane.

Ekstra Bladet har forgæves forsøgt at indhente en kommentar fra Ole Birk Olesen, der er  er transport-, bygnings- og boligminister.

TRAFIKKEN I VOLDSOM VÆKST

Især i myldretiderne stiger trafikken stærkt. For eksempel på den Østjyske Motorvej E45 ved Horsens. Her er trafikken om morgenen mellem kl. 6 og 8 vokset med 50 procent i løbet af de sidste 10 år, mens den samlede trafik på strækningen er vokset med knap 30 procent.

På de strækninger, hvor der i forvejen er godt fyldt op med bilister i de gængse myldretidstimer, vokser trafikken også markant i de timer, der støder op til myldretiden.

Det gælder blandt andet på mange af motorvejsstrækningerne i Hovedstadsområdet. 

Trafikvæksten er generel for hele landet. Men den har været mest udtalt omkring nogle af de mest befærdede transportkorridorer i Hovedstadsområdet, Østjylland og på Fyn. 

En række udbygninger af motorvejsnettet de senere år har bidraget til denne vækst, men det vurderes, at hovedforklaringen er den forbedrede situation i dansk økonomi. 

-Vi oplevede et mindre dyk i trafikken omkring finanskrisen, fortæller Niels Tørsløv. Men siden 2010, hvor det atter begyndte at gå frem med dansk økonomi, har trafikken været i tydelig fremgang fra år til år. Fremgangen i økonomien har betydet, at der er kommet flere i beskæftigelse, at privatforbruget er øget og samhandlen med udlandet vokset. Samtidig slår bilsalget rekord i disse år. Den danske bilpark er vokset med 16 procent siden 2010. Det øger transporten og giver mere trafik i form af blandt andet pendlere og godstransport.

Kilde: Vejdirektoratet

168 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere