Fedt, olie og snavs hober sig op hos kendt burgerkæde

Store klumper af fedt, olie og snavs ved et komfur tyder på mangelfuld rengøring igennem længere tid, lyder det i den nyeste kontrolrapport om YOBURGER i Nørregade

YOBURGER på Nørregade i København har nu fået en bøde for dårlig rengøring. Foto: Linda Johansen
YOBURGER på Nørregade i København har nu fået en bøde for dårlig rengøring. Foto: Linda Johansen

Store olie- og fedtklumper ved et komfur har trukket mundvigene nedad på hygiejnerapporten hos YOBURGER i Nørregade i København.

'Store ansamlinger af fedt, olie og snavs, der bærer præg af mangelfuld rengøring over en længere periode,' lyder det i kontrolrapporten.

Burgerrestauranten scorer resultatet '4' i forhold til rengøring, hvilket er det værst mulige resultat inden for smiley-ordenen.

- Det har været et uheldigt tidspunkt, hvor Fødevarestyrelsen måske er kommet dagen før den næste hovedrengøring, siger ejer af YOBURGER Patrick Bachmann.

- Men der skal vel løbende være rent nok til, at det kan godkendes?

- Ja, men alt kører i cyklusser. Hvis de kommer lige efter, at vi har lavet vores rush, er der beskidt, og så gør vi rent. Hvis de havde vidst, at vi ville gøre hovedrent dagen efter, tror jeg ikke, at vi havde fået den anmærkning.

Ikke første anmærkning
Allerede i maj blev der hos burgerkæden i en kontrolrapport konstateret 'tydelige ansamlinger af fedt og snavs på gulvet og langs paneler', efter en kunde havde henvendt sig til Fødevarestyrelsen.

Nu konstateres samme mangler igen, hvilket ifølge Fødevarestyrelsen tyder på, at der har været beskidt i biksen længe.

Takeawayrestauranten har nu fået et bødeforlæg på 5000 kroner som følge af kontrollen.

Sådan reagerer ejeren af YOBURGER, Patrick Bachman, på sagen:

- Allerede i maj blev der konstateret tydelige ansamlinger af fedt og snavs på gulvet. Hvorfor er der ikke sket en ændring fra maj til nu?

- Det er der også. Det har så bare ikke været godt nok - det er bare en pisseuheldig situation, at Fødevarestyrelsen ikke synes, at det har været godt nok, det, vi har gjort. Vi har hyret ekstern rengøring og rådført os med et køkkenfirma, som skal fikse problemet med, at fedt driver om bag ved komfuret.

- Hvad vil der ske fremadrettet, som ikke er sket i perioden mellem maj og nu?

- Manageren, der skulle tjekke det øvrige personales rengøring, er røget over i en anden butik, hvor de ikke har samme udfordring i forhold til rengøring.

- Så den ansvarlige er nu placeret i en anden af jeres butikker?

- Ja, det krævede nogle muskler at flytte komfuret. Personen er derfor blevet flyttet over, hvor det ikke kræver så mange muskler at flytte komfuret.

- Så denne person har ikke fysisk været stærk nok til at tjekke rengøringen?

- Nej, personen var ikke stærk nok til at tjekke rengøringen bag komfuret.

- Betyder det, at I ikke har hyret mandskab nok eller det rigtige mandskab til at gøre rent?

- Jo det har vi, men den ansvarlige har ikke kunnet tjekke det godt nok. Det er ikke et område, som man kan se. Man skal flytte en masse ting for at komme ind til det.

- Men det skal vel stadig være rent?

- Ja, præcis, men det er bestyrerens opgave at tjekke, at det bliver gjort godt nok.

- Det har været en uheldigt tidspunkt, hvor Fødevarestyrelsen måske er kommet dagen før den næste hovedrengøring.

- Men der skal vel løbende være rent nok til, at det kan godkendes?

- Ja, men alt kører i cyklusser. Hvis de kommer lige efter, at vi har lavet vores rush, er der beskidt, og så gør vi rent. Hvis de havde vidst, at vi ville gøre hovedrent dagen efter, tror jeg ikke, at vi havde fået den anmærkning.

Har glemt at opdatere deres kontrolrapport
Den mangelfulde rengøring hos YOBURGER kan måske skyldes, at de simpelthen ikke har skænket kontrolrapporter en tanke siden 2017.

Man får i hvert fald en kontrolrapport fra april 2017 og en glad smiley at se, hvis man på deres hjemmeside klikker på 'Smiley Report' under butikken i Nørregade.

De burgersultne kunder må derfor håbe, at YOBURGER gør sig større ulejlighed med at rette op på den mangelfulde rengøring, end de gør med at informere deres kunder om den.

- Det er utroligt, at vi hverken har set det, eller at der er andre, som har kommenteret det i de tre-fire år. Men det får vi rettet i morgen, siger Patrick Bachmann.

65 kommentarer
Vis kommentarer