Ferie-beskeder koster dyrt: 1000 kroner for 20 sms'er

En borger fik sig lidt af et chok, da vedkommende kom hjem fra ferie og så, at telefonregningen var eksploderet på grund af turen

Arkivfoto: Ekstra Bladet
Arkivfoto: Ekstra Bladet

Har du oplevet noget lignende? Skriv en sms til 1224 (alm. takst) eller mail til 1224@eb.dk

20 sms'er lyder ikke af meget, og de burde heller ikke vælte et ellers okay budget.

Derfor fik en forbruger sig også lidt af en overraskelse, da vedkommende vendte hjem fra ferie i Vietnam og så, at telefonregningen var på overraskende 1600 kroner - heraf var 1000 kroner alene for sms'er.

Kvinden har herefter haft sin sag for Teleankenævnet, men hun tabte, og nu omtaler Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen altså sagen - forhåbentlig kan det få andre til at passe på med indholdet af sms'erne, når man rejser uden for EU.

En masse glade ansigter
Problemet i sig selv er faktisk ikke sms'erne. Det er derimod indholdet. Kvinden har nemlig brugt en masse af de såkaldte emojis - altså små figurer, der forestiller alt fra mad til glade ansigter - og det har fået beskederne til at fylde meget mere, end kvinden troede.

Hun mente som sagt selv, at hun havde sendt omkring 20 beskeder. Men emojierne fylder så meget, at det reelle antal svarede til 430 sms'er.

Vi valfarter sydpå i sommermånederne, men det er også her, der traditionelt er flest forsinkelser. Her er din guide til, hvordan du får erstatning, hvis dit fly eller din kuffert er forsinket. Foto: /ritzau/Jens Dresling Tips og guides Flykaos forude: Sådan får du erstatning

I kombination med, at hun har opholdt i et land uden for EU, betyder det, at regningen er eksploderet.

- Forbrugerne skal være opmærksomme på, at emojis kan fylde mange tegn, og at det derfor kan blive dyrt at bruge dem. Som udgangspunkt skal abonnenten betale for det forbrug, der er registreret, også selvom det er højere, end man har haft til hensigt, siger Nina Lester, der er sekretariatschef i Teleannkenævnet.

Emojis.
Emojis.

Tjek dit forbrug
Kvinden mener ikke, at hendes teleselskab informerede hende om, hvad det kostede at sende sms'er. Alligevel tabte hun altså sagen, og det får nu Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen til at give andre kommende ferie-gæster et godt råd med på vejen:

- Det er en god ide, hvis forbrugerne allerede hjemmefra tjekker prisen på at bruge telefonen i det land, de skal rejse til. Især ved rejser uden for EU, som ikke er omfattet af de nye roamingregler.

- Derudover kan de bruge lejligheden til at undersøge, om de har det bedste abonnement til prisen, siger Mette Rose Skaksen, der er vicedirektør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Emojis. Foto: AP
Emojis. Foto: AP

1 af 3 Emojis. Foto: AP
2 af 3 Emojis.
3 af 3 Arkivfoto: Ekstra Bladet
63 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere