Reminder-geybyret og autopay-gebyret er ulovligt.
Så klar var meldingen fra Sø- og Handelsretten, da de tilbage i april slog fast, at ViaBill havde opkrævet ulovlige og ugyldige gebyrer.
Dengang krævede retten, at virksomheden tilbagebetaler deres autopay-gebyrer automatisk. Det påbud gjaldt dog ikke deres reminder-gebyr, som også er ulovligt, men alligevel har ombudsmanden en klar besked.
Kræv at få dine penge for gebyrerne tilbage.
- Forbrugerombudsmanden anbefaler derfor forbrugerne at skrive til ViaBill og kræve betalte reminder-gebyrer tilbage. Forbrugerne bør gemme en kopi af meddelelsen, og hvis gebyrerne ikke bliver tilbagebetalt, bør de klage til Forbrugerombudsmanden, lyder det i en pressemeddelelse.
Det skal dog understreges, at det udelukkende er reminder-gebyret, som kunderne kan få tilbage. Ikke afdragene eller andre omkostninger i forbindelser med lånet.
Ændrede betingelserne
I kølvandet på Sø- og Handelsrettens dom havnede ViaBill i endnu et stormvejr.
Firmaet ændrede betingelserne for at låne penge fra den ene dag til den anden. Også for de eksisterende kunder, der nu skulle betale 39 kroner om måneden for at låne penge hos ViaBill, selv om de havde oprettet lån med den præmis, at det var rente- og gebyrfrie lån.
Dengang talte Ekstra Bladet med Klaus Dieter Hansen, der var havnet i en kattepine.
- Jeg købte en iPhone via et teleselskab for halvandet år siden og valgte at betale med ViaBill, da de tilbød et rente- og gebyrfrit lån. Det kunne jeg lige så godt gøre. I går fik jeg så et brev, hvor jeg skulle betale 39 kroner om måneden. Det er helt ude i tovene, siger Klaus Dieter Hansen til Ekstra Bladet.
Ekstra Bladet har set mailen sendt til Klaus Dieter Hansen, og her står det sort på hvidt. Nu er det til lommerne.
Og det undrer Klaus Dieter Hansen.
- Det er ikke rentefrit længere, og når jeg kun skylder omkring 1600 kroner om året, så er knap 500 kroner en meget høj rente at skulle betale. Det giver jo ingen mening, og det skete bare fra den ene dag til den anden, siger Klaus Dieter Hansen.
Artiklen fortsætter under billedet
- Vi er nødt til det
Ekstra Bladet talte også med økonomichef Alexander Løkke, der forklarede, at firmaet var tvunget til at ændre deres betingelser. Det skyldes afgørelsen i retten.
Ifølge økonomichefen vil du nu blive opkrævet et obligatorisk gebyr, hvis du vælger at udnytte din kredit. Vælger du at betale af med det samme eller inden for 30 dage, så er det dog stadig muligt med en gratis betalingsløsning.
Hvad med de kunder, der i forvejen har en aftale med jer. Er de tvunget til at betale det månedlige gebyr?
- For at kunne rette ind efter domsafsigelsen, så har de i to måneder kunne betale af på deres lån uden omkostninger. Det vil de også kunne gøre i de kommende 30 dage, men i fremtiden skal kunderne betale omkostningerne, når kreditten udnyttes, siger Alexander Løkke til Ekstra Bladet.
Hvad siger du til de mennesker, der føler sig snydt? De indgik jo en aftale på andre betingelser.
- Vi ønsker at rette ind efter rettens afgørelse, og derfor har vi været tvunget til at tilrette forretningsmodellen. Vi tilskriver et obligatorisk gebyr for at kunne fastholde vores betalingsløsning, siger Alexander Løkke til Ekstra Bladet.
Men I kunne vel godt bare sige, at det fortsat var gratis at låne penge hos jer, som den oprindelige aftale lød på. I SKAL jo ikke tage et gebyr?
- Vores tidligere forretningsmodel er blevet underkendt i retten. Derfor er vi tvunget til at lave de her ændringer. Jeg ville selvfølgelig ønske, at vi kunne fastholde vores tidligere model, som rigtig, rigtig mange af vores kunder har været glade for, men vi må rette ind.
- Men kunderne skal selvfølgelig have mulighed for at indbetale deres gæld, hvis de ikke kan acceptere det, og det får de nu 30 dage til jævnfør loven, siger Alexander Løkke til Ekstra Bladet.
Økonomichefen henviser til følgende paragraf i deres forretningsbetingelser og understreger, at manøvren er helt lovlig.
- Hvordan har I det med, at så mange mennesker føler sig snydt af jer?
- Vi er selvfølgelig meget kede af sagen. Vi ønsker naturligvis glade kunder, og derfor arbejder vi stadig på at håndtere de henvendelser, der kommer ind i kølvandet på det her, siger Alexander Løkke til Ekstra Bladet.
'Svineri'
Klaus Dieter Hansen er dog langt fra den eneste, der er stiktosset over den pludselige ændring.
ViaBills Trustpilot-side er rødglødende, og siden sent mandag aften er der blevet skrevet over 100 negative anmeldelser af selskabet. Og folk er ikke glade.
'Svineri at aftalen bliver ændret og man nu pludselig skal til at betale gebyr, der aldrig har stået i kontakten', lyder det fra Stefanie Andersen,
'Har brugt ViaBill til at købe bøger til mit studie, eftersom det var en god aftale, der blev indgået. Ingen renter eller noget blot et mindre gebyr,hvis man glemte at betale til tiden. Men nu opkræver de pludselig et kontogebyr på 39 kroner med blot en måneds varsel! Det er 468 kroner - OM ÅRET! Vil absolut aldrig nogensinde anbefale det til andre, eller være kunde ved jer igen. Til nye potentielle kunder: Bare lad være. Spar op, og hold jer langt væk', skriver Nikolaj Reimer.
Artiklen fortsætter under billedet
Som plaster på såret lokker ViaBill nu med, at du kan hæve din kredit til 5000 kroner for 49 kroner om måneden, men det glæder ikke Klaus Dieter Hansen.
- Jeg skal jo ikke bruge flere penge, så det kan jeg ikke bruge til noget, siger han til Ekstra Bladet.