Flere hundrede passagerer strandet: Så meget kan de få i kompensation

Kirsten Rasmussen skulle hjem fra Kreta kl. 06.15 lørdag morgen. Det blev på grund af en forsinkelse til 20.30 søndag aften, hvilket giver mulighed for erstatning

Kirsten Rasmussens fly er igen igen forsinket søndag aften. Foto: Privatfoto
Kirsten Rasmussens fly er igen igen forsinket søndag aften. Foto: Privatfoto

De fleste tager på ferie for at stresse af. Det samme gjorde Kirsten Rasmussen.

Men hjemrejsen formåede at ødelægge alt det overskud, hun havde opsparet ved at slappe af på Kreta.

Flyet, der skulle have været på vingerne klokken 06.15, blev forsinket, og hun fik at vide, hun skulle vende retur et par timer senere for at få yderligere information.

Sådan noget sker dagligt for tusindvis af flypassagerer.

Kirsten Rasmussen skulle være fløjet med Small Planet Airline. Et kig på selskabets hjemmeside viser, at hele 17 ud af 34 fly var forsinkede lørdag i denne weekend.

Og det kan blive dyrt for selskabet, eftersom  EU-lov i mange tilfælde sikrer forsinkede passagerer 3.000 kr. i kompensation.

Kirsten Rasmussen kom tilbage hver anden time, som hun fik besked på.

Men det gentog sig: Kom igen om et par timer, lød opfordringen gennem dagtimerne.

Om aftenen fik hun den nedslående besked: At der slet ikke ville være nogen flyafgang lørdag.

Samme farce udspillede sig indtil søndag eftermiddag, hvor et fly klokken 20.30 endelig fik lov til at lette.

Ekstra Bladet traf hende på en telefon søndag kl. 17.

- Nu har vi ventet i så lang tid, derfor tvivler vi noget på, om vi faktisk kommer på vingerne i dag, sagde Kirsten Rasmussen, der har booket charterrejsen hos selskabet Detur.

- Jeg skal aldrig rejse med Small Planet Airline igen. Aldrig nogensinde igen. Det kunne også godt ske, at Detur bliver fravalgt fremover, siger hun.

Forsinkelse kan betale sig
De mange forsinkede og frustrerede passagerer har ret til kompensation, forklarer Gustav Thybo, der er administrerende direktør i Flyhjælp, som - mod gebyr - indkræver passagerers kompensation hos genstridige flyselskaber.

Han mener, at Kirsten Rasmussen og andre har god sag.

Flyselskabet har nemlig oplyst, at forsinkelserne skyldtes sygemeldt personale.

- Det betyder, at disse passagerer formentlig vil være berettiget til kompensation. Kompensationens størrelse afhænger af flyvedistancen. En flyvetur fra Kreta til København vil udløse en kompensation på 400 euro svarende til 3.000 kroner, vurderer Gustav Thybo.

- Flyselskaber skal have tilstrækkeligt mandskab til at kunne gennemføre flyvningen. Det betyder, at hvis der er nogle få, der sygemelder sig, så er det ikke nok til klassificere det som usædvanlige hændelser, der ikke kunne være undgået, siger han.

Visse hændelser, som flyselskaber er uden skyld i - og ikke kunne undgå, kan friholde dem fra at yde kompensation, forklarer han.

Rejseselskabet Detur havde følgende at sige:

Vores flypartner, Small Planet Airlines, har ikke været i stand til at gennemføre den planlagte flyvning fra Kreta til København lørdag grundet manglende kabinepersonale. Der arbejdes hårdt på at få løst situationen, og vi tager naturligvis hånd om vores gæster både på Kreta og i København. Detur har ikke yderligere kommentarer til sagen, skrev Rikke Henriksen i en mail til Ekstra Bladet.

Ekstra Bladet har lørdag og søndag forsøgt at få en kommentar fra Small Planet Airline uden held.

Spis på flyselskabets regning
Der er ikke bare penge at hente, når man er forsinket. Der skal også mad og drikke til.

- Flyselskabet skal tilbyde mad og drikke til passagerne. Forplejningen skal stå mål med forsinkelsens varighed. Hvis flyselskabet ikke gør det, kan man gemme kvitteringer og få beløbene refunderet. Man kan dog ikke spise på d'Angleterre, da det som regel er 100-150 kroner pr. måltid, siger direktøren i Flyhjælp.

Kirsten Rasmussen vil helt sikkert søge kompensation, men ikke ved hjælp af firmaer som Flyhjælp.

- Vi skal have vores penge, men vi har ikke tænkt os at bruge nogle af de der firmaer, der gør det for dig. De tager 25% af kompensationen, og vi kan heldigvis godt finde ud af det selv, siger hun.

Trafikstyrelsen tilbyder kvit og frit at afgøre, om passagerer er berettigede til kompensation fra flyselskaber, som ikke vil makke ret, når du selv klager.

Kirsten Rasmussen havde håbet på, at kunne nå til Københavns Lufthavn klokken 02.00 i morgen tidlig, hvor hun havde aftalt at blive hentet af sin datter. I skrivende stund er flyet dog allerede halvanden time forsinket.

Se også: Nu kan passagerer få erstatning, når flypersonalet strejker

Se også: Endnu et lavprisflyselskab har fået nok af stangstive rejsende

1 af 2 Kirsten Rasmussen og andre strandede danskere måtte se landskampen på et hotel på Kreta. Nu håber hun på at komme hjem klokken 02.00 i nat. FOTO: Privatfoto
2 af 2 Kirsten Rasmussens fly er igen igen forsinket søndag aften. Foto: Privatfoto
18 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere