Flextrafik-chauffører falder i søvn bag rattet

Flextrafik-chauffører har arbejdsuger på op til 70 timer. Flere klager til trafikselskaberne beretter om chauffører, der falder i søvn bag rattet

Flextrafik-chauffører falder i søvn bag rattet

Er du flexchauffør eller flexbruger, der vil fortælle om dine oplevelser? Del din historie i en mail til ab@eb.dk. Eller sms/mms til 1224 (alm. takst).

Chaufførens øjne falder i, mens hovedet giver slip.

Et jag går igennem ham, og han sætter sig op igen. Men det gentager sig.

Imens svinger bilen fra den ene side af vejen og helt ud til rabatten.

Chauffører i Flextrafik har op til 15 timer lange arbejdsdage og op til 70 timer om ugen, hvilket er ulovligt.

Ekstra Bladet har fået aktindsigt i klager til trafikselskaberne i 2020, hvor klager fra over 20 passagerer kan berette om chauffører, der er ved at falde i søvn bag rattet.

'Kan ikke mærke min krop'
Flere passagerer, der har kørt med Flextrafik og oftest enten er ældre eller handikappede, har følt sig usikre på køreture med tydeligt trætte chauffører.

Et uddrag af klager fra borgere, som bruger Flextrafik, giver et indblik i flere chokerende hændelser på de danske veje.

'Chaufføren var ved at falde i søvn og køre i grøften tre gange … da jeg skulle af, spurgte jeg, om han ikke skulle hjem og sove, men chaufføren svarede, at han havde flere kørsler den dag'.

'Jeg følger chaufførens øjne/blik i bakspejlet og erfarer, at øjnene bliver mindre og mindre for til sidst at lukke i'.

'Patienten daskede til chaufføren, så han vågnede op. Chaufføren indrømmede derefter over for patienten, at han var faldet i søvn'.

'Han var nødt til at køre med vinduerne åbne for ikke at falde i søvn. Han ringer til sin chef og fortæller, at han er så træt, at han ikke kan mærke sin krop'.

Trafikselskaberne oplyser, at de modtager klager på under en procent af deres samlede antal ture, men anerkender over for Ekstra Bladet, at én sovende chauffør selvfølgelig er en for meget.

Det siger lovgivningen

Det er EU's arbejdstidsdirektiv, som er indskrevet i dansk lovgivning, der skal beskytte folk på arbejdsmarkedets hviletid og sætte et loft på overarbejde.

De to vigtigste regler, der også gælder for de selvstændige vognmænd, kaldes for 11- og 48-timers reglerne.

11-timers reglen:

- Du skal have 11 timers sammenhængende hvile om dagen.

- Det skal ske inden for døgnets timer, så der må altså ikke arbejdes mere end 13 timer i streg.

- De 11 timers hvile må ikke deles op i  flere pauser.

48-timers reglen:

- Der må ikke arbejdes over 48 timer om ugen i gennemsnit over fire måneder.

Lovgivning siger, at du maks. må køre 48 timer i snit om ugen, og der skal være minimum 11 timers pause mellem dine vagter.

Under pres
Det er ikke med deres gode vilje, at chauffører kører op til 14-15 timer om dagen.

Daniel Gjerlevsen kørte i gennemsnit 50-60 timer under sin tidligere vognmand, hvor de værste uger ramte 72 timer.

Engang stoppede kørslen klokken 00.02, for at han så kunne starte igen klokken 06.50 næste morgen.

- Jeg har altid haft mulighed for at holde mig vågen, men har dog mærket træthed og været nødt til at holde ind til siden under sene ture for at blive frisket op, siger han.

- Den værste oplevelse af træthed, jeg oplevede dengang, var 'rutinekørslen'. Man kører på rutinen og kan have svært ved at huske strækningen, man har kørt.

Ekstra Bladet er i besiddelse af materiale, der viser, at flere vognmænd bryder arbejdsmiljølovgivningen. Her fortæller en vognmand til sin chauffør, at nogle ansatte blot har seks timer mellem to vagter. Foto: Screenshot
Ekstra Bladet er i besiddelse af materiale, der viser, at flere vognmænd bryder arbejdsmiljølovgivningen. Her fortæller en vognmand til sin chauffør, at nogle ansatte blot har seks timer mellem to vagter. Foto: Screenshot
 

Daniel Gjerlevsen ønskede ikke selv at køre så mange timer.

- Jeg kørte så mange timer, da der var et overordnet pres fra ledelsen. Man fik at vide, at man var heldig at blive ansat, da der var mange, der søgte disse stillinger, siger han.

Jan Michael Hansen var bedre til at sige fra og stoppe, før han blev for træt, men det er ikke alle, som kan det, mener han.

- Jeg har prøvet at køre 12 timer på en vagt, men jeg ved, der er folk, som arbejder 12-14 timer i træk alle fem dage og ikke har muligheden for at sige fra, siger chaufføren.

Jan Michael Hansen mener selv, at han er godt stillet i forhold til andre i Flextrafik, men bliver forholdene værre, tøver han ikke med at stoppe i branchen. Foto: Tim Kildeborg Jensen
Jan Michael Hansen mener selv, at han er godt stillet i forhold til andre i Flextrafik, men bliver forholdene værre, tøver han ikke med at stoppe i branchen. Foto: Tim Kildeborg Jensen
 

Nej tak til dårlige forhold

Else Krog Rasmussen Schmidt Pedersen har kørt med Flextrafik, mens hendes knæ i flere år har haft problemer.

Hun har selv for nylig haft en ærgerlig oplevelse på en Flextrafik-tur.

- Han bremsede meget voldsomt på vej hjemad. Da vi kom frem, måtte jeg selv stige ud af bilen, og min taske blev bare smidt op ad muren syv meter fra døren.

Else blev ikke hjulpet hen til døren og kom kun ved hjælp af sine krykker inden for i huset.

Generelt er Else tilfreds med Flextrafik, men ønsker ikke at køre med dem, hvis det er på bekostning af chaufførernes forhold.

- Mange af chaufførerne er meget flinke, og jeg vil ikke bryde mig om, at de kører under så dårlige forhold, siger hun.

Havde det ikke været for hendes krykker, var Else Krog Rasmussen Schmidt Pedersen ikke kommet indenfor, da en Flex-chauffør efterlod hende ude foran hendes hus. Foto: Per Rasmussen
Havde det ikke været for hendes krykker, var Else Krog Rasmussen Schmidt Pedersen ikke kommet indenfor, da en Flex-chauffør efterlod hende ude foran hendes hus. Foto: Per Rasmussen
 

Som at køre påvirket
Hos Rigspolitiets Nationale Færdselscenter vil man ikke forholde sig til konkrete sager, men deres advarsel til trætte bilister er altid den samme.

- Du bliver sløv, uopmærksom og kan ikke følge ordentligt med. Det kan svare lidt til at køre påvirket, siger politiassistent Christian Berthelsen fra Rigspolitiets Nationale Færdselscenter

- Man skal ikke køre mere end tre-fire timer i træk uden hvil. Så begynder det så småt at blive kriminelt, advarer han og uddyber, at det også kommer an på, hvor udhvilet man er, og hvor mange dage man har kørt i streg, siger han.

Cowi har i en rapport konkluderet, at der er en sammenhæng mellem træthed og ulykker for taxachauffører.

Den arbejdsrelaterede træthed er ifølge rapporten større blandt chauffører, der en gang om ugen arbejder mindst 13 timer i træk, arbejder syv dage i streg og kun holder pause, når de venter på næste tur.

Hvornår er der størst risiko for træthedsulykker?

Hvornår er der størst risiko for træthedsulykker?

  • Når du har sovet mindre end seks timer.
  • Når du har været vågen i mere end 16 timer.
  • Mellem kl. 3 og 5 om morgenen, fordi kroppens døgnrytme fortæller, at det er nat. 
  • På monotone strækninger som motorveje. 
  • Hvis du har natarbejde/arbejder i skiftehold. 
  • Når du kører mange timer i træk uden pause. Efter otte timer er ulykkesrisikoen fordoblet.  
  • Hvis du har drukket alkohol. 
  • Hvis du lider af søvnforstyrrende sygdomme som f.eks. søvnapnø, snorken eller søvnløshed. 
  • Hvis du har taget trafikfarlig medicin som nerve- eller sovemedicin.

Hvad siger loven?

Det er forbudt at køre bil, hvis man er så træt, at man ikke kan køre forsvarligt. Overtrædelser straffes på linje med spritkørsel.

*De fremhævede punkter hænder i Flextrafik.

Kilde: Rådet for Sikker Trafik

Begrænset kontrol og lovgivning
Når man spørger kontrolinstanserne inden for Flextrafik, er der ikke rigtig nogen, der kontrollerer, om chaufførerne er for trætte til at køre, eller hvor længe de har siddet bag rattet.

Arbejdstilsynet fører meget sjældent kontrol på området, da det er ressourcekrævende, når arbejdspladsen er på fire hjul. De selvstændige vognmænd tjekkes der ikke op på.

Politiet kontrollerer chaufførerne på samme måde som alle andre bilister, der heller ikke må køre, hvis de er for trætte.

Færdselsstyrelsen kontrollerer ikke chaufførens antal køretimer.

- Det er stærkt bekymrende, og det går jo både ud over passagerne og chaufførens sikkerhed, når det ikke kontrolleres ordentligt, hvor længe chaufførerne kører, siger Jørn Hedengran fra 3F's transportgruppe.

- Vi har næsten en henvendelse om ugen, hvor det viser sig, at en chauffør har kørt over de 48 tilladte timer.

Han ønsker, der som lovkrav kommer elektronik i bilerne, som kan vise, hvor mange timer den enkelte chauffør har kørt, og konsekvenser som bøde ligesom ved overtrædelse af køre- og hviletidsbestemmelserne.

'Det er arbejdsgivers ansvar'

Det kan have kontraktlige konsekvenser for vognmanden at lade sine chauffører køre for meget, fortæller trafikselskaberne, der ikke mener, at de selv har et ansvar, da de ikke ser selv som arbejdsgiver.

- Derfor er det vognmandens og dermed arbejdsgiverens ansvar at tilvejebringe både bemanding og vagtplaner, der sikrer, at den gældende lovgivning.'

- 3F kan berette om en næsten ugentlig begivenhed, hvor vognmænd har chauffører, der har kørt over de tilladte 48 timer om ugen. Mener trafikselskaberne, at der  er styr på at overholde, hvor meget chaufførerne kører?

- Trafikselskaberne er ikke bekendt med disse sager. Men hvis det er tilfældet, må vi i dialog med de repræsentative organisationer, for som trafikselskaber vil vi have ordentlige forhold. De indgåede forlig tyder på at fejl i chaufførernes tjenesteplaner, hvilket håndteres af arbejdsmarkedets parter.

- Hvorfor overvåger trafikselskaberne ikke, hvor meget chaufførerne kører?

- Trafikselskaberne kender kun til vognenes aktiviteter, da det er vognene trafikselskabet afregner efter. FynBus har stillet krav i den indeværende kontrakt om en elektronisk registrering af chaufføren, så der er en sporbarhed mellem faktisk tid i bilen, timesedlen og lønafregningen. Der indsamles oplysninger efter fire måneders kørsel.

- Kontrollerer trafikselskaberne de selvstændige vognmænd for blandt andet 11-timers reglen eller 48-timers reglen?

- Trafikselskaberne kontrollerer ikke de selvstændige vognmænds arbejdstider.