Fly ramt af fugl: 182 danskere strandet på ø et døgn

Flere uheldige omstændigheder har betydet, at mere end 180 danske feriegæster fik forlænget deres ferie på græsk i et døgn

Danske feriegæster på græsk ø skulle have været fløjet hjem med Danish Air Transport søndag.
Danske feriegæster på græsk ø skulle have været fløjet hjem med Danish Air Transport søndag.

Skulle det have rejst hjem fra Zakynthos? Skriv en mail til 1224@eb.dk eller send en sms/mms til 1224 (koster alm. takst)

Et fly fra Danish Air Transport fik sent lørdag aften en fugl i motoren, da det skulle lande på Cypern.

Det har betydet, at 182 danske chartergæster har fået udskudt deres hjemtur fra den græske ø Zakynthos i mere end et døgn.

Flyet skulle nemlig have været fløjet videre til den græske ø, men det har endnu ikke været muligt at få det på vingerne.

Det fortæller Henrik G. Jensen der er bureauchef i Aarhus Charter, som er rejsearrangør for de strandede gæster.

- Når der sker sådan et 'bird strike', så er man nødt til at 'grounde' flyet, da det skal tjekkes grundigt efter på grund af sikkerhedshensyn. De er blevet pålagt at skifte noget inde i motoren, så derfor står det stadig på Cypern, siger bureauchef Henrik G. Jensen, der beklager de gener, det har forvoldt.

Skaffet ekstra fly
Det strandede fly har betydet, at der har været et større logistisk arbejde fra flyselskabets side med at få indsat nye fly.

- Flyselskabet skulle skaffe et nyt fly, som skulle hente gæsterne hjem fra Cypern natten til søndag og derfor er puslespillet blevet skubbet. Der er nogle, der er blevet ramt af de her forsinkelser, og det er de selvfølgelig trætte af, siger Henrik G. Jensen til Ekstra Bladet.

Mandag har selskabet så skaffet to nye fly, og det betyder, at de danske feriegæster kan komme hjem fra Zakynthos.

- Gæsterne flyver hjem i dag (mandag, red) inden længe. Nogle af dem, der er på vej med det fly til Grækenland skulle have været med i går, mens andre er kommet med på nogle af de ekstra afgange vi har sat ind, siger bureauchefen.

Se også: Norwegian-fly kolliderer med fugl

Dårligt informationsniveau
Avisen Nordjyske har talt med en af gæster, som skulle have rejst hjem søndag. Hun roser guiderne, men er til gengæld ikke tilfreds med det generelle informationsniveau.

- Vi har ikke fået nogen reel information. Vi fik kun at vide, at der var tekniske problemer, men det dækker over så meget. Jeg var helt nervøs for, at de var gået konkurs. Det er for dårligt, at de ikke bare melder ud, hvad der er sket, siger Helle Højgaard til avisen, og oplyser, at gæsterne flere gange fik at vide, at de snart skulle af sted, for blot at blive skuffet.

Henrik G. Jensen fra Aarhus Charter forklarer, at man har gjort alt, hvad man kunne for at informere sine gæster.

- Så snart vi fik information fra flyselskabet, så informerer vi videre til vores gæster via vores rejseleder nede på destinationen, siger han til Ekstra Bladet og fortæller, at alle gæster har fået fuld forplejning og en hotel-overnatning kvit og frit.

74 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere