Flyhelvede i Dubai: Cecilias familie 30 timer om at komme hjem

Cecilia Anbergs fly fra Dubai til København var mere end et døgn forskinket. Det kostede en nat på gulvet og ekstra eksamenspres, men Norwegian kan ikke love erstatning

Dubai er normalt lig med drømmesenge og luksus, men familien Anberg måtte sove en nat på et gulv i lufthavnen, fordi deres fly var 27 timer forsinket (Foto: Privat)
Dubai er normalt lig med drømmesenge og luksus, men familien Anberg måtte sove en nat på et gulv i lufthavnen, fordi deres fly var 27 timer forsinket (Foto: Privat)

Cecilia Anberg skulle hjem til eksamensræset i Danmark efter en ferie med palmer, luksushoteller og lokkende pools i Dubai.

Hun havde håbet på en smertefri rejse, inden hun på torsdag klokken 12 skal aflevere en individuel skriftlig eksamen, der varer 72 timer. Men sådan skulle det ikke gå. Langt fra.

Grundet kraftig tåge over ferieparadiset måtte familien Anbergs lift hjem lande i Oman, og så startede mareridtet. Et mareridt der varede i 27 timer og bød på søvn på et gulv i en lufthavnsterminal, råben og skrigen og begrænset hjælp fra flyselskabet.

Se også: Danskere fanget i fly-mareridt: Tvunget til at vente i 30 timer

Cecilia Anberg og omkring 50 andre danskere skulle have været med flyet hjem klokken 02.05 d. 4 januar, men endte med først at flyve klokken 05.00 d. 5 januar.

På torsdag skal Cecilia aflevere en individuel skriftlig eksamen.

- Det mest frustrerende var, at vi fik at vide, at nu flyver vi om to timer og næste gang var det fire timer. Men det blev hele tiden udskudt og udskudt.

- Samtidig fik vi intet andet end en burger fra Mcdonalds. Heller ikke et sted at sidde, så vi måtte sove og sidde på gulvet hele natten. Derfor var mine forældre, mine fire brødre og jeg tvunget til at sove i en overfyldt lufthavn, siger Cecilia Anberg til Ekstra Bladet.

Snydt igen
Efter at have ventet i knap otte timer, så det klokken 10 endelig ud til at slutte for de mange danskere, der var fanget i lufthavnen i ørkenstaten.

Ifølge Cecilia Anberg viste skærmen pludselig, at de skulle flyve hjem klokken 12.30, men igen var det falsk alarm. Det fik stemningen til at koge over.

- I starten var folk jo pisse sure, og der blev råbt og skreget, men folk var så trætte, at de hurtigt faldt til ro.

(Foto: Privat)
(Foto: Privat)
 

- Men den største nedtur var, da vi fik at vide, at vi skulle af sted 12.30, men det så viste sig at være en fejl i systemet. Det var klokken halv 1 om natten. 'Det er bare løgn' tænkte vi, siger Cecilia Anberg til Ekstra Bladet.

Ingen hjælp fra Norwegian
Efter 10 timer på et knap så blødt gulvtæppe i Dubais lufthavn fik Cecilias familie lidt mere komfortable vilkår, men det var ikke Norwegian, der hjalp til .

- Da vi havde ligget i lufthavnen og sovet hele natten, så bliver vi tilbudt en lounge (et rum med sofaer red.) af en mand fra lufthavnen, men det havde intet med Norwegian at gøre. Det var lufthavnen, der betalte, fordi de ikke kunne have, at vi bare lå og sov rundt omkring.

Se også: Norwegian efter 30 timers flyrejse: Vi prøvede alt

Cecilia Anberg og hendes familie kunne heller ikke selv tage ud af lufthavnen, da personalet i lufthavnen blev ved med at sige, at der kun ville gå et par timer før, at de kunne komme af sted.

Omkring klokken 17.30 fik de stillet et hotelværelse til rådighed af Norwegian, men de ankom først på hotellet klokken 20.00 grundet trafikkaos. Fem timer senere skulle de være tilbage i lufthavnen, hvor deres fly kunne fragte dem til Danmark klokken 05.00.

27 timer efter, at de skulle have været hjemme.

Norwegian: Har gjort alt
Ekstra Bladet har talt med informationschef i Norwegian, Charlotte Holmbergh Jacobsson, der oplyser, at selskabet har gjort, alt hvad de kunne.

- Vi gjorde vores bedste for at hjælpe vores rejsende, så godt vi kunne, men det var en ekstraordinær episode ude af vores kontrol.

- Sikkerheden har altid højeste prioritet for os, og den gambler vi aldrig med. Derfor omdirigerer vi flyet til Muscat i Oman, siger Charlotte Holmbergh Jacobsson.

Var der ikke en besætning klar i Dubai, som alligevel skulle afløse besætningen i flyet, når det nåede til Dubai?

- Jo, det var der.

Kunne de ikke være kørt de fire timer til Oman?

- Nej, det kunne ikke lade sig gøre. Besætningen skal overholde deres hviletidsbestemmelser, og det kunne ikke lade sig gøre, hvis de først skulle fragtes til Oman, så flyve til Dubai for så at tage til København, siger Charlotte Holmbergh Jacobsson.

Se også: Københavns Lufthavn flyver fra jyderne

Hvorfor gav  I så ikke jeres rejsende et hotelværelse med det samme?

- Det var ekstremt svært at finde et hotelværelse, da der var fuldt booket over alt. Det var årsagen til, at det tog så lang tid at få vores passagerer på et hotel, siger Charlotte Holmbergh Jacobsson.

Selv om Norwegian beklager rejsetiden, så er det højest tvivlsomt, om passagererne får erstatning efter den lange rejser.

- Det var vejrmæssige forhold, der gjorde, at flyet måtte omdirigeres, og det er vi ikke herre over, men da der er tale om helt ekstraordinære omstændigheder, vil vi nu kigge på en eventuel kompensation, siger Charlotte Holmbergh Jacobsson fra Norwegian.

Cecilia Anberg er nu kommet hjem til sin eksamen. En hel del tid og søvn fattigere.

0 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere