Flyselskab efter 24 timers forsinkelse: Ikke vores skyld

Primera Air måtte lade passagerer vente i mere end et døgn, før de kunne komme af sted til planlagt afgang

Passagerer på et fly fra Primera Air måtte ind og ud af flyet to gange, inden de fik at vide, at de skulle vente til dagen efter med at komme af sted. Flyet nægter at skulle betale erstatning. Foto: Ekstra Bladet
Passagerer på et fly fra Primera Air måtte ind og ud af flyet to gange, inden de fik at vide, at de skulle vente til dagen efter med at komme af sted. Flyet nægter at skulle betale erstatning. Foto: Ekstra Bladet
Følg Samfund

Mai Ørsted og hendes familie var blandt de mange flypassagerer, der søndag 24. juli ikke kom hjem fra ferien som planlagt. I stedet måtte de bruge mere end 24 timer ekstra - heraf adskillige i lufthavnen - før de kunne komme hjem.

Forinden var de to gange blevet sendt ud i et fly med forhåbninger om at komme af sted, blot for at blive bedt om at gå ud igen, inden de til sidst måtte tilbringe natten på et hotel.

Mai og familien strandede i Barcelona i et døgn: Helt absurd!

Flyet havde i første omgang fået tekniske problemer, som skulle løses, og de ændringer endte med at tage så lang tid, at personalet overskred det maksimale antal timer, de måtte være på arbejde, og derfor kunne de ikke flyve før dagen efter.

Ekstra Bladet forsøgte i forbindelse med historien om Mai Ørsted at få et svar fra Primera Air, som efter 72 timer stadig ikke var sket. Nu har flyselskabet dog i en mail besvaret vores henvendelse om, hvorfor det gik som de gik for passagererne.

Mai Ørsted var med sin mand og to børn på ferie i Spanien men blev mere end 24 timer forsinket på vej hjem. Det førte blandt andet til en misset 60 års fødselsdag. PRIVATFOTO
Mai Ørsted var med sin mand og to børn på ferie i Spanien men blev mere end 24 timer forsinket på vej hjem. Det førte blandt andet til en misset 60 års fødselsdag. PRIVATFOTO
 

Mai Ørsted og flere andre passagerer har efter hændelsen krævet kompensation fra Primera Air, men den har flyselskabet ikke tænkt sig at betale.

- Vi er af den opfattelse, at forsinkelsen af dette fly var forårsaget af usædvanlige omstændigheder, som ikke kunne have været undgået, selv hvis alle tilgængelige skridt var blevet taget, og de bliver taget af os hver gang vi flyver, lyder det blandt andet i flyselskabet, som i mailen blot underskriver sig Primera Air.

Lufthavnens skyld
I mailen forklarer selskabet, at de var forsinket på grund af luftfartskontrol-restriktioner og en uofficiel strejke i lufthavnen.

- Flyet der skulle flyve strækningen, var klar til at lette på planlagt afgangstidspunkt, men kontroltårnet i Barcelona satte afgangen i stå i to timer. I løbet af denne ventetid, kørte motorerne på flyet, hvilket førte til et teknisk problem, som kunne være undgået, hvis vi kunne lette til tiden, skriver Primera Air.

Er dit fly forsinket? Her er dine muligheder for erstatning

Efter det tekniske problem var løst, blev passagerne sendt ud i flyet igen, men det var også forgæves.

Ifølge Primera Air var der stadig mulighed for, at flyet kunne nå at lette, men fordi lufthavnens personale ifølge flyselskabet var langsomme til at få boardet alle passagererne, og derfor blev grænsen for flypersonalets arbejdstid overskredet, og passagererne blev sendt på hotel.

Primera Air mener derfor med henvisning til EU-reglerne, at der var tale om ekstraordinære omstændigheder, som de ikke selv havde mulighed for at gøre noget ved.

- I dette specifikke tilfælde betragter vi det muligt at fritage os selv fra erstatningsansvar i overensstemmelse med EU-bestemmelsen, skriver selskabet.

Jurist: Tvivlsomt
Ifølge Christian Nielsen, der er chief legal officer i Airhelp, der hjælper passagerer med at få erstatning, er det tvivlsomt, at Primera har ret i deres påstand.

- Vores tekniske ekspert vurderer, at det er meget usandsynligt (dog ikke umuligt), at Primeras fly skulle lide af tekniske fejl som følge af ATC strejken (hvis vi forudsætter, at den er reel). Udover at tekniske fejl ikke burde opstå som følge af en ATC strejke (mangel 1 ved deres svar), giver det sjældent mening at strejke uanmeldt (mangel 2 i deres svar), skriver han i en mail til Ekstra Bladet.

- Det er derfor min vurdering på baggrund af de nuværende oplysninger, at Primera er forpligtet til at udbetale kompensation, fortsætter han.

***

Det gør du, hvis selskabet afviser dit krav

Når man vil forsøge at få kompensation fra et flyselskab, kan man enten vælge at gøre det selv, ved at klage til flyselskabet, eller ved at få et firma til at gøre det for dig. Sidstnævnte koster ofte omkring 25 procent af kompensations-beløbet, hvilket du som regel kun skal betale, hvis du vinder sagen.

Henrik Zillmer, stifter og CEO i AirHelp, fortæller, at det ofte ses, at flyselskaber stædigt holder fast i, at de ikke skal betale kompensation, selvom meget kunne tyde på, at de skal.

- Der er ofte en tendens til, at der er søforklaringer eller undskyldninger, som vi ikke kan finde bevis for. Det er vigtigt at understrege her, at det er flyselskaberne, der har bevisbyrden. Og kan de ikke bevise det, skal de udbetale kompensation, siger han til Ekstra Bladet.

Længere vej
Hvis flyselskabet ikke vil betale kompensation, kan der ofte være en lidt længere vej.

- Næste skridt er, at man som privatperson skal oprette en klage hos Trafikstyrelsen. Men du skal nok væbne dig med tålmodighed, for det tager meget lang tid at få et svar. Og selvom Trafikstyrelsen giver dig ret i sagen og informerer flyselskabet, så kan det stadig være, at flyselskabet fortsat ikke udbetaler, siger han.

Derfra er der i så fald ikke nogen vej uden om end at gå rettens vej.

- Der har man selvfølgelig et stærkt kort, i og med at man har en udtalelse fra Trafikstyrelsen. Men selvom man ender med at have rettens ord for, at de skal udbetale, kan det stadig være flyselskabet ikke udbetaler, og så skal man have fat i fogeden, forklarer Henrik Zilmer.

Alternativt kan man få hjælp fra firmaer som Airhelp, Flyhjælp eller flyforsinkelse.dk.

- Vi springer skridtet med Trafikstyrelsen over, fordi det alligevel ofte ender med, at flyselskaberne ignorerer dem, og så skal vi bare i retten alligevel. Og derfor går vi bare direkte i retten. Og fordi der er dannet præcedens om sager med tekniske problemer, er retten forholdsvis hurtig til at give en dom, siger Henrik Zillmer.

Han fortæller, at det ofte ikke ender med en retssag, fordi flyselskaberne ikke vil risikere at bruge penge på advokater i en retssag, hvis de kan se, de ender med at tabe sagen.

LIGE NU
BREAKINGBREAKING

Mere fra Ekstra Bladet+

Pape blev pelset af sin egen flok

Udforsk Ekstra Bladet+

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Udforsk Ekstra Bladet+