Forbød gebyr på kreditkort: Sådan bliver du pelset alligevel

Det har siden nytår været forbudt at lægge et gebyr på kortbetalinger - nu vokser en jungle af nye gebyrer frem

Siden nytår har det været forbudt at tage gebyrer, når du bruger en række af udvalgte kreditkort. Foto: Toby Talbot/AP
Siden nytår har det været forbudt at tage gebyrer, når du bruger en række af udvalgte kreditkort. Foto: Toby Talbot/AP

TIP OS: Har du opdaget nye gebyrer i 2018, som butikkerne er begyndt at tage, efter de nye kortregler blev indført? Fortæl din historie i en mail til tech@eb.dk

Loven er ganske klar: fra 1. januar har det været forbudt at tage gebyr, når du betaler med en række af de bedst kendte kreditkort både på nettet og i fysiske butikker.

Men som Ekstra Bladet torsdag afslørede, indfører to af landets største portaler for fastfood - Just Eat og Hungry - i stedet nye gebyrer for 'håndtering og service'.

Og de to firmaer er ikke alene om at indføre nye gebyrer som erstatning for de tabte indtægter.

Styrelse: Forbudt at omgå

Ifølge en vejledning fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen må en forretning ’ikke omgå forbuddet mod opkrævning af gebyrer for brug af betalingskort.’

’Det afgørende er ikke, hvad en forretning kalder et gebyr, som de opkræver hos kunden. Det afgørende er, om gebyret opkræves for kundens anvendelse af betalingskort,’ konstaterer styrelsen i sin fortolkning af den nye lov.

Se også: Just Eat og Hungry.dk har opfundet nyt gebyr: Det ligner en omgåelse af reglerne

Kreditkort afgør gebyret
Hos Billetsalg.dk, der blandt andet sælger billetter til koncerter med Rasmus Seebach og Citybois, skal kunderne fortsat betale mellem 0,9 og 2,86 procent af det handlede beløb. Procenten afhænger af, hvilket kreditkort du betaler med.

På hjemmesiden kaldes gebyret bare ikke for kortgebyr, men en såkaldt administrationsomkostning.

Også hos firmaet Flybillet.dk opkræver man trods reglerne fortsat gebyrer på op til to procent af handelsprisen. Procentsatsen afhænger igen af, hvilket kreditkort kunderne bruger.

Flybillet.dk har dog ikke valgt at kalde sit gebyr noget nyt, men skriver for eksempel 'Kreditkort (VISA)' ud for gebyret.

Det er ikke kun kunderne, der betaler gebyrer til Just Eat. Det gør fastfoodforretningerne også for at få lov til at sælge via den digitale platform. Foto: /ritzau/Gorm Olesen
Det er ikke kun kunderne, der betaler gebyrer til Just Eat. Det gør fastfoodforretningerne også for at få lov til at sælge via den digitale platform. Foto: /ritzau/Gorm Olesen
 

Se også: Danskere startede idé for ti år siden: Nu er firmaet 50 milliarder kroner værd

Indfører faste gebyrer
Som vi afslørede torsdag, er prisen hos Just-Eat fra 8. januar fast 1,34 kroner pr. ordre i såkaldt håndteringsgebyr, mens Hungry.dk også tager et servicegebyr på to kroner pr. ordre:

'Fra 8. januar 2018, vil der blive tilføjet et håndteringsgebyr på 1,34 kr på alle ordre, lige meget om de betales kontant eller med kort.'

'Dette for at sikre at omkostningen for alle kunder er lige. I forlængelse af dette vil kortgebyret for kunder som betaler med kort, blive fjernet', skriver kundeservice hos Just Eat i svaret til sure kunder.

Se også: Kendisadvokat i åben krig med kendte værtshuse

Se også: Just Eat rammes hårdt af nye gebyrregler

Hos Hungry.dk, hvor det faste gebyr er hele to kroner, lyder begrundelsen således:

'Grundet forskellige lovtiltag, som fremadrettet begrænser vores muligheder for at dække ekstraomkostninger forbundet med driften af vores service, så har vi set os nødsaget til at introducere dette lille gebyr.’

TIP OS: Har du opdaget nye gebyrer i 2018, som butikkerne er begyndt at tage, efter de nye kortregler blev indført? Fortæl din historie i en mail til tech@eb.dk

Billletsalg.dk: Det får vi rettet til

- Selvfølgelig får vi rettet til, så vi følger den lovgivning, der findes.

- Jeg kan godt se, at det kan give anledning til noget forvirring, som hjemmesiden ser ud nu. Det må vi se at få rettet til, siger Johnny Magnussen, der er direktør i Billetsalg.dk til Ekstra Bladet.

Han forklarer videre, at firmaets fortsatte opkrævning af gebyrer sker, fordi man har omkostninger til at tage imod kreditkort:

- Vi har nogle administrationsomkosninger, som vi har det lidt sværere end en købmand med at læsse ud over flere tusinde varer. Derfor er vi nødt til at hente pengene ind et andet sted. Enten ved at lægge dem på billetgebyret eller som et administrationsgebyr.

- Forestiller du dig, at jeres kunder kommer til at betale det samme som før, men det hedder bare noget nyt?

- Der er ingen tvivl om, at det her kommer til at koste os penge, fordi vi skal følge den lovgivning, der er. Men der kommer uden tvivl et administrationsgebyr, når vi har vurderet den her nye situation.

- Vi er jo kun fem dage inde i 2018. Men i de dage har kunderne betalt nogle gebyrer, som man ifølge loven ikke må opkræve på den måde, som I har gjort. Får de deres penge tilbage?

- Nu er vi blevet gjort opmærksom på det her. Og hvis der er noget, som skal laves om, så bliver det lavet om.

- Og brugerne får pengene tilbage, hvis de har betalt gebyrer, de ikke skulle?

- Hvis nogen har betalt noget, de ikke skal, kan de altid få pengene tilbage.

Hos Flybillet.dk vil man nu undersøge sagen og lover at betale gebyrerne tilbage, hvis de er opkrævet ulovligt. Hungry.dk har ikke reageret på Ekstra Bladets henvendelse.

153 kommentarer
Vis kommentarer