Forsikringsselskaber afsløret: 690.000 kunder ladt i stikken

Kritisk syge snydes for erstatning

PenSam er et af de selskaber, der ikke er med i ordningen, hvor deres kunder er sikret automatisk besked ved kritisk sygdom. Sanne Blakmar på billedet mistede på den bekostning 100.000 kroner i erstatning.
PenSam er et af de selskaber, der ikke er med i ordningen, hvor deres kunder er sikret automatisk besked ved kritisk sygdom. Sanne Blakmar på billedet mistede på den bekostning 100.000 kroner i erstatning.

Langt over en halv million danskere bliver ladt i stikken af deres pension- og forsikringsselskab, hvis de bliver ramt af en kritisk sygdom som eksempelvis kræft eller blodprop i hjertet.

Deres forsikringsselskab vil nemlig ikke give dem automatisk besked om, at de er berettiget til erstatning, og kunderne risikerer derfor at gå glip af en masse penge, som de ellers har krav på.

Siden 2010 har Sundhedsstyrelsen og Statens Serum Institut ellers haft en ordning, hvor du som forsikret mod kritisk sydom automatisk får besked, hvis en læge har registreret, at du har en diagnose, der kan give ret til udbetaling.

I dag har ti selskaber valgt at være med i ordningen, og de dækker omkring 75 procent af de 2,5 millioner danskere, der er forsikret mod kritisk sygdom. Tilbage står 690.000 danskere, hvis forsikringsselskaber ikke gider være med.

Sanne Blakmar er forsikret i PenSam, der ikke giver besked om dine rettigheder. Derfor gik hun glip af 100.000 kroner. (Foto: Ole Steen) Vagthund Tjek om det er dig: 690.185 danskere ladt i stikken af forsikringen

Og det kan selskaberne simpelt hen ikke være bekendt, mener Leif Vestergaard Pedersen, administrerende direktør i Kræftens Bekæmpelse.

– Man får jo den opfattelse, at disse forsikringsselskaber gør det for at undgå at komme af med pengene. Ethvert anstændigt selskab ville jo sige, at når deres kunder opfylder betingelserne til erstatning, så skal de selvfølgelig også gøres opmærksom på det.

– Hvis du bliver ramt af en kræftsygdom, så er det første, du gør, ikke at tænke på forsikring, men i stedet kæmper du alt, hvad du kan, for at komme over sygdommen. Og derfor er det helt urimeligt, at folk ikke får besked. Men det har vi desværre også haft mange henvendelser om herinde, siger han.

Hos PensionDanmark, der var et af de første selskaber, der kom med i den frivillige ordning vurderer man, at den har betydet, at der årligt er omkring 100 ekstra af deres medlemmer, som får erstatning, fordi de nu bliver gjort opmærksomme på deres ret til forsikringsudbetaling.

– Medlemmerne skal have de penge, som de har ret til. Og det skal ske så hurtigt og nemt som muligt. Ordningen om registersamkøringen sikrer begge dele, da alle medlemmer, der har ret til en udbetaling fra os, får automatisk besked om deres forsikring, og da den efterfølgende udbetaling nu sker langt hurtigere, siger administrerende direktør i PensionDanmark Torben Möger Pedersen.

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere