Forsinkede tog: Derfor strejker DSB igen igen

Flere tog var onsdag morgen aflyst eller forsinkede på grund af strejke. Der er fortsat brænde på overenskomst-bålet

Onsdag morgen nedlagde DSB-personale arbejde

Aflyste afgange og forsinkede tog. Har du også stået i morgenkulden og ærget dig over, at tog- og lokomotivførerne under DSB's strejke gjorde det umuligt at komme frem i morgentimerne? Så læs med her.

For det er nemlig ikke for sjov. Flere tog- og lokomotivførere er i denne tid presset grundet en overenskomststrid mellem de ansatte og DSB. Uenigheden går på, hvor meget indflydelse de ansatte skal have på deres arbejdstider.

Det fortæller Simon Bauer, der er kommunikationschef i fagforeningen Dansk Jernbaneforbund, som varetager tog- og lokomotivførernes interesser.

DSB har tidligere i år valgt at gå fra en statslig til en privat overenskomst, og hermed også valgt at annullere de såkaldte lokalaftaler, som rummede nogle sikrede rettigheder for medarbejderne.

- Igennem snart et år har vi diskuteret med DSB, hvilke vilkår der skulle gælde for vores medlemmer, nu hvor DSB har valgt en ny overenskomst. De har skrottet lokalaftalerne, og det gør, at vi må starte forfra med forhandlingerne, siger Simon Bauer.

Christina Riedel Farum Johnsson, der er ansat i DSB, beskriver på sin Facebook-profil, hvilke konsekvenser den nye overenskomst vil have for medarbejderne.

Kokser med familieliv
Annulleringen af lokalaftalerne har blandt andet betydet, at DSB har skåret drastisk på antallet af tillidmænd for medarbejderne, men det er ifølge Simon Bauers ikke det allerværste.

- DSB vil fjerne tog- og lokomotivførernes medbestemmelse i forhold til vagtplanen. I forvejen er det sådan, at man i DSB arbejder alle ugens dage, alle tidspunkter på døgnet, hver anden weekend og på helligdage, jul, påske, pinse. Toget skal jo køre hver dag.

- Før har det været muligt for medarbejderene at have stor medbestemmelse i, hvornår vagterne skulle uddelegeres. Det er blevet bestemt for 14 uger frem, sådan at det var muligt for medarbejderne at planlægge deres tid, så det kunne gå op med et familieliv udenfor arbejdet. Medarbejderstaben har altid været en del af planlægningen, men det ønsker DSB nu at lave om, fortæller Simon Bauer.

Giv os bedre vilkår
Hos fagforeningen frygter man, at forandringen vil have alvorlige konsekvenser for medarbejdernes familieliv men også for det generelle arbejdsmiljø.

Derudover vil DSB nu indføre såkaldte 'tidslommer' for de ansatte. Det betyder, at medarbejderne først fem dage i forvejen kan få at vide, hvornår de skal være på arbejde. Inden de fem dage, vil de blot få at vide, at de skal arbejde indenfor en tidsperiode, altså en såkaldt tidslomme.

- Vi prøver at protestere mod det, som DSB spiller ud med, ved at sige: Giv os en bedre aftale, end den I har foreslået nu, siger kommunikationschef i fagforeningen Simon Bauer.

Selvom de også arbejder for at få indført bedre vilkår for de ansatte, opfordrer Dansk Jernbaneforbund sine medlemmer til altid at genoptage arbejdet og støtter ikke op om nedlæggelse af arbejdet.

- Grundlæggende er DSB jo ejet af staten, så i sidste ende er det politikerne, der beslutter, hvilke forhold mearbejderne skal arbejde under. Og det er vigtigt for os, også at sende et stærkt signal til dem.

Fredag 23. november skal parterne igen til forhandling.

Konfrontation med Poul Gemzøe-Enemark, forhandlingschef i DSB

'Hvorfor er det vigtigt for jer at ændre på overenskomsten, så jeres medarbejdere ikke kan påvirke planlægningen på samme måde som før? '
 
'DSB ændrer ikke på overenskomsten. Vi er overgået til Jernbaneoverenskomsten under Dansk Industri og skal forhandle supplerende lokalaftaler. Medarbejderne vil også fremover få indflydelse og give input til vagtplanlægningen - men vi mener det er en ledelsesopgave at udarbejde den grundlæggende turplan.'

'Ville I selv kunne acceptere at arbejde indenfor såkaldte tidslommer, hvor jeres arbejdstider først blev varslet 5 dage i forvejen? '

 

'Det er heller ikke tilfældet for vores medarbejdere. Alle medarbejdere kender deres konkrete vagter og deres tidslommer 28 dage i forvejen. Der kan laves mindre justeringer indtil fem dage før - men sådan har det været hele tiden. De vil kende alle deres fridage et år frem fra den dag turene i turplanen er uddelt.'

'Vlil de nye overenskomster påvirke jeres virksomhed positivt økonomisk?

'DSB har valgt at overgå til Jernbaneoverenskomsten, som Dansk Jernbaneforbund har indgået med Dansk Industri. Det har vi gjort for at kunne arbejde med samme overenskomstmæssige forudsætninger som vores konkurrenter. Nogle af vores medarbejdere vil stige og ingen kommer i øvrigt til at gå ned i løn og pension samlet set.'

 

DSB havde kun mulighed for at deltage i et interview med Ekstra Bladet, hvis de fik tilsendt to eller tre spørgsmål på skrift. Det var derfor ikke muligt at stille opfølgende kritiske spørgsmål.

Samfund - 21. nov. 2018 - kl. 06:59 Store forsinkelser: DSB-personale nedlagde arbejdet

103 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere