Forvirring i regler gør elever til eksamens-snydere

Forskellige regler for fagene, gør elever forvirret og får dem til at snyde 

Forskel i eksamensregler får elever til at snyde. Foto: Tycho Gregers/Polfoto
Forskel i eksamensregler får elever til at snyde. Foto: Tycho Gregers/Polfoto

Folkeskolens 9. klasse-elever roder rundt i årets eksamensregler, så flere bliver taget for snyd.

Ved torsdagens skriftlig dansk eksamen måtte eleverne bruge internettet frit til deres opgave, men ved fredagens engelsk eksamen, måtte de kun bruge en ordbog.

Alligevel har flere censorer nu opdaget, at elever over hele landet har fejlet i denne instruktion og alligevel har brugt Google og Wikipediea til billeder og fakta.

- Vi ved ikke, om det er snyd eller fejl i vejledningen, men i år bruger elever landet over internettet i deres besvarelser, selvom de ikke må, siger Per Marshall, som er censor på årets skriftlig engelsk-eksamen.

Han tror, problemet sker på grund af forvirringen mellem reglerne i dansk og engelsk.

- Det er forvirrende for børnene. Jeg synes, der skulle være re ensartede regler for sprogfagene, siger han.

Aldrig oplevet så mange fejl
I sine 10 år som censor, har Per aldrig oplevet noget lignende.

Han har ind til videre rettet stile fra 3 ud af 11 skoler, hvor han på alle skolerne har oplevet de samme fejl.

- Det er ikke kun mig, men også andre censorer, som oplever, at eleverne laver fejl eller snyder ved at gå på internettet, siger han.

Og det drejer sig ikke bare om en enkelt skole, for bare Per's 11 skoler er placeret på tværs af landet.

- Det er svært at rette opgaverne, fordi vi er i tvivl om det skal bedømmes som snyd eller fejl.

Hvordan skal eleverne bedømmes?
Derfor har Per Marshall og Danmarks andre censorer taget fat i Undervisningsministeriets læringskonsulent.

For som Per siger, kan han ikke dumpe en hel eller halv klasse for snyd, når det er tydeligt at se, at fejlene går igen på landsplan.

Her har konsulenten svaret, at det er skolelederens ansvar at informere eleverne om reglerne til eksamen.

Og handler fejlene om utilstrækkelig vejledning fra skolens side, skal opgaverne ikke bedømmes som snyd.

- I skal fortsat skrive til skolelederne og fortælle om problematikken og høre deres svar. Det er i sidste ende deres ansvar, skriver konsulenten.

Per har også taget kontakt til skolerne, hvis elever har snydt eller lavet fejl,  og ind til videre retter han stadig opgaverne som normalt - udfra indhold og uden at tage højde for tilføjelserne fra nettet.

- Jeg tager ikke højde for, om der er et billede med eller ej - og det kommer ikke til at have en indflydelse på karakteren.

Ingen kopiering
Det er klart, at Per og de andre consorer stadig skal være opmærksomme på direkte kopiering fra internettet, som stadig ses som snyd.

Bliver eleverne taget for snyd, kan eleverne komme til en ny prøve i december. Men afgørelsen om, hvorvidt eleverne snyder eller ej, lægger i sidste ende hos skolelederen.

På nuværende tidspunkt er det ikke klar, om vejledningen til prøverne skal ændres.

Ekstra Bladet har forsøgte også at komme i kontakt med Undervisningsministeriet, som gav det samme svar som til Per.

- Inden prøvens begyndelse, orienteres eleverne om prøvens dele og om de hjælpemidler, de har til rådighed. Det er skolelederens ansvar at sikre, at eleverne ikke kommunikerer utilsigtet eller benytter ulovlige hjælpemidler. Det er på den baggrund vigtigt, at skolelederen sørger for, at eleverne er grundigt informeret, om såvel reglerne for brugen af internettet, som konsekvenserne af snyd under prøverne.

 

12 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere