Fyret skandale-chef koster brandvæsen formue

Lejres SF-borgmester Mette Touborg er kommet i strid modvind efter afskedigelsen af en omstridt beredskabschef

Per Boye (tv.) og borgmester Mette Touborg, mens alt stadig var fryd og gammen i Lejre Beredskab. Siden da er Per Boyes afskedigelse løbet op i en millionregning. (Foto: Henrik Larsen)
Per Boye (tv.) og borgmester Mette Touborg, mens alt stadig var fryd og gammen i Lejre Beredskab. Siden da er Per Boyes afskedigelse løbet op i en millionregning. (Foto: Henrik Larsen)

Anklager mod Lejres borgmester om økonomisk uredelighed og bevidst misinformation hober sig op i kølvandet på en afskedigelsessag fra 2014, der omhandler daværende beredskabschef Per Boye. Borgmester Mette Touborg (SF) skal nu redegøre over for økonomiudvalget.

Se også: Kommune efter svindelsag: Vi ser aldrig alle millionerne igen

Brandmændene, der meldte chefens misbrug, er dybt skuffede og ærgerlige. Kommunen har nemlig valgt at bruge 750.000 kroner på to rapporter, betale kursusregninger for 150.000 og give Per Boye seks måneders aftrædelsesløn i stedet for at drage ham til ansvar.

– Vi forventede jo, at man ville politianmelde Per Boye og som minimum rejse et erstatningskrav for de penge, han uretmæssigt brugte på kurser til sine sønner, fortæller John Andersen, brandmand gennem 25 år i Lejre, som indbragte historien for Ekstra Bladet.

– I stedet bestiller kommunen de her to rapporter udefra, som brandvæsenet kommer til at betale for – vel at mærke uden at man tager brandvæsenet med på råd og uden at forhøre nogen af os brandmænd om de forhold, vi berettede om i bekymringsbrevet. Og da kommunen spørger Skat til råds om kørselsreglerne, spørger de kun fremadrettet – ikke om reglerne er blevet fulgt under Per Boye, fortsætter John Andersen.

Se også: Tiltale: Socialrådgiver lod kommune betale millioner til sin mands firma

Efter rapporterne blev udfærdiget i august 2014, blev spørgsmålet om politianmeldelse og erstatningskrav stillet i kommunens økonomiudvalg, men ifølge de medlemmer af udvalget, som Ekstra Bladet har talt med, blev spørgsmålene aldrig besvaret, og beredskabschefen blev i stedet afskediget med seks måneders løn.

Kræver modregning
– Borgmesteren bliver derfor nu nødt til at besvare, hvorfor man ikke har modregnet nogle af de erstatningskrav, der er kommet, efter Per Boye blev afskediget, lyder det fra et medlem af økonomiudvalget, der ønsker at være anonym af hensyn til det videre arbejde i udvalget.

Samtidig indrømmer kommunaldirektør Inger Marie Vynne efter pres fra blandt andet Ekstra Bladet 10. august i år, at knap 95.000 af de 150.000 kroner, Per Boye har købt kurser for, er blevet betalt af kommunen uden orientering af økonomiudvalget.

– Jeg har aldrig hørt om en ekstra kursusregning på 95.000 kroner. Vi fik at vide, at prisen var knap 50.000, siger et andet medlem af økonomiudvalget chokeret, da Ekstra Bladet forelagde medlemmet oplysningerne i midten af juli.

Se også: Ombudsmanden: Sladrehanke stikker piben ind efter skideballe

Brandmændene på Lejres Station Nord har siden sagens start forsøgt at få borgmesteren i tale for at forstå, hvorfor de skal hæfte for Per Boyes fejl, men først i starten af august i år får Ekstra Bladet en mail fra Mette Touborg, der fortæller, at hun vil redegøre for forløbet 25. august i økonomiudvalget.

Tilbage står John Andersen og de andre brandmænd med en kæmperegning for en chefs misbrug, som de retmæssigt var med til at afsløre.

– Det virker, som om man bevidst har dækket over Per Boye igennem hele forløbet. Hvorfor forstår jeg ikke. Hvorfor skal vi og skatteborgerne hæfte for hans fejl, slutter han.

Trods gentagne henvendelser har det ikke været muligt at få en kommentar fra Per Boye.

Ekspert: Det er en gråzone

Lektor ved Roskilde Universitet, RUC, Henrik Toft Jensen, ekspert i kommunestyre og offentlig administration mener principielt ikke, at kommunen har handlet ulovligt i håndteringen af Per Boyes afskedigelse. Til gengæld burde økonomiudvalget have været orienteret om alle betalinger.

– Det er ikke altid sort/hvidt, hvad der er rigtigt og forkert at gøre i sådan en sag. Det ville formentlig blive en større sag, hvis man skulle gå ind og trække i den fyredes løn efterfølgende. Men den gode orden vil selvfølgelig være at orientere økonomiudvalget. Det ville have været mest fornuftigt, når nu økonomiudvalget har været inde i sagen i øvrigt.

Sagen kort

20. maj 2014: Økonomiudvalget bestiller efter brev fra kommunens brandmænd to rapporter fra BDO og KL til godt 750.000 kr. for at få overblik over forholdene under beredskabschef Per Boye.

1. oktober 2014: Lejre Kommune indleder sag mod Per Boye, der bliver afskediget med seks måneders fuld løn trods beviser for misbrug af kommunens midler.

18. november 2014: Efter omtale i dagspressen sender Beredskabsstyrelsen et krav på tilbagebetaling af 94.139 kr. ud over de oprindelige godt 47.000 for uretmæssig kursusrabat.

10. august 2015: Efter Ekstra Bladet er gået ind i sagen offentliggør kommunaldirektøren, at ekstraregningen på 94.139 kroner er betalt i februar 2015 – uden orientering af økonomiudvalget.

26 kommentarer
Vis kommentarer