Fyret tre gange: Nu er hun igen, igen beskyldt for plagiat

Annegrethe Rasmussen er blevet fyret tre gange på en uge. Nu bliver hun igen beskyldt for at 'stjæle' citater fra et andet medie

Annegrethe Felter Rasmussen, har arbejdet som udenrigskorrespondent i Washington for Dagbladet Information, den politiske netavis Altinget og som kommentator på DR2.
Annegrethe Felter Rasmussen, har arbejdet som udenrigskorrespondent i Washington for Dagbladet Information, den politiske netavis Altinget og som kommentator på DR2.

Freelance-journalist og blogger Annegrethe Rasmussen har næppe haft den bedste uge i sin journalistiske karriere. Sidste uge blev hun 'fyret' fra Altinget.dk ligesom både Information og Journalisten stoppede samarbejdet med hende.

Men nu er der igen dukket en sag op.

Dansk Psykolog Forening skriver på deres hjemmeside, at de har bragt et interview med alvorlig fejl.

- Desværre viser vores gennemgang af artiklen “Halv poet, halv detektiv” – et interview med den amerikanske professor Irvin Yalom – at dele af teksten, herunder flere citater, er ordrette gengivelser fra avisen The Independents interview med Irvin Yalom i marts 2015, uden at der er kildehenvist til avisen, skriver www.dp.dk.

Se også: Journalist fyret for mistanke om plagiat: Qureshi-sagen smitter af på mig

Ikke bortvist
Mette Holsøe bekræfter over for Ekstra Bladet, at de har gennemgået Annegrethe Rasmussens artikler og beklager forløbet.

- Vi har brugt hende som freelance-journalist, men har som sådan ikke nogen kontrakt med hende. Vi har brugt hende i en enkelt historie, og når der så har været det her hurlumhej, så har vi følt os nødsaget til at kigge på den, siger kommunikationschef Mette Holsøe til Ekstra Bladet.

Alligevel vil hun ikke afvise, at de vil bruge Annegrethe Rasmussen igen.

- Det bliver nok ikke lige det næste stykke tid, men vi har ikke taget stilling til, om vi vil bruge hende igen, siger Mette Holsøe til Ekstra Bladet.

84 år gammel
Ekstra Bladet har været i kontakt med Annegrethe Rasmussen, der erkender, at hun skulle have lavet en reference, men understreger, at intet er opdigtet.

- De pågældende citater er en del af et timelangt interview, jeg lavede med psykolog Irvin Yalom for nogle måneder siden. Der er ikke opdigtet noget, der er ingen falsk kilde og jeg har talt med ham om hvert et ord. Jeg læste de pågældende citater op for ham – han er 84 år gammel – så han slap for at gentage sig selv, skriver Anne Grethe Rasmussen i en mail til Ekstra Bladet.

Derudover tilføjer hun, at hun føler sig godt behandlet.

- I lyset af hele sidste uges forløb er det klart, at det ikke var en god ide, og jeg har beklaget overfor redaktøren, men jeg vil gerne samtidig holde fast i at indholdet af artiklen hverken er usandt eller bliver dårligere af den grund. Læserne af artiklen bliver klogere, de bliver bedre informeret og de bliver underholdt. Men jeg skulle have lavet en reference.

- Jeg har været i en god dialog med magasinets P’s redaktør om denne artikel og jeg har intet at beklage mig over, når det gælder hendes reaktion eller behandling af mig, skriver Annegrethe Rasmussen.

Qureshi-sag skader mig
Sagen startede med at rulle, da den politiske netavis Altinget.dk valgte at stoppe samarbejdet med USA-korrespondenten øjeblikkeligt.

Det skete efter et en klumme skrevet af Annegrethe Rasmussen, som de mente lå meget tæt op af en leder fra det britiske medie The Economist.

Efterfølgende fortalte Annegrethe Rasmussen, at hun burde have krediteret The Economist, men forstår ikke, hvorfor en rettelse ikke var tilstrækkelig for Altinget.

- Min version står sådan set i Journalisten. Jeg mener også, at jeg skulle have krediteret The Economist. Ikke fordi, at jeg mener, at den er skrevet af, men fordi den er inspireret af den. Den er inspireret af mange ting. Jeg mener det, som der står. Og som flere har bemærket, så lagde jeg faktisk lederen ud på Facebook lang tid før, jeg hørte noget fra nogen. Altså klager eller henvendelser fra nogen. Og det er selvfølgelig lidt vigtigt for mig. Ikke fordi, det er sådan, at man krediterer. Det er ikke en undskyldning. Der skulle have været et link i artiklen, har hun tidligere sagt til Ekstra Bladet.

Samtidig har hun oplyst, hvordan hun mener, at sagen om sportsjournalisten Michael Qureshi kan have gået ud over hende.

- Folk synes også, at det er en hård reaktion. Måske skyldes det den anden sag omkring Qureshi, som berører jer. Men det er ikke noget, som jeg har fulgt med i, fordi det er i Danmark, har hun tidligere sagt til Ekstra Bladet.

kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Steffan Kærulf Frandsen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen