Hård kritik af metroen: Deler bøder ud til højre og venstre

Der bliver slået for hårdt ned på passagerer, der tager fejl af billetter, lyder kritikken

Dette billede er et arkivfoto. Foto: Jakob Jørgensen
Dette billede er et arkivfoto. Foto: Jakob Jørgensen

En lille fodfejl kan nemt koste dig dyrt, hvis en kontrollør får fat i dig i metroen.

Sidste år handlede to ud af tre klagesager - 200 ud af i alt 299 sager - i Ankenævnet for Bus, Tog og Metro om bøder udskrevet af kontrollører i metroen.

Det skriver Metroxpress.

Til sammenligning oplever DSB, at det kun er hver tredje klage, der drejer sig om dem, selvom de har over tre gange så mange passagerer, og opererer over hele landet. Det viser Ankenævn for Bus, Tog og Metros årsberetning for 2016..

En af de sager, som Ankenævnet har behandlet, er en sag med et svensk ægtepar, der skal fra Frederiksberg til Malmø, som de har gyldig billet til. Ved en fejl står de på den forkerte metro og kører en station i den modsatte retning, inden de skifter. De får begge en bøde på 750 kroner for at rejse i en zone, hvor de ikke har billet til.

Et andet eksempel i årsberetningen er en 15-årig dreng, der får en bøde, fordi billede på hans periodekort sidder løst, da nitten er faldet af bag på. Udover bøden inddrager Metroservice også drengens periodekort. Ankenævnet giver ham dog medhold, og bøden annulleres.

Dårligt førstehåndsindtryk
Pendlertalsmand på Metroen, Tina Weber, fortæller til Metroxpress, at hun mener, at kontrollørerne burde udvise større konduite over for passagerne.

- Kontrollørerne på metroen er frygtelig emsige. Det er rigtigt, at Metro Service vinder de fleste klagesager i ankenævnet, men de taber på imagekontoen og kundeoplevelsen, siger hun til avisen.

Hun mener desuden, at turisterne får et dårligt førstehåndsindtryk af Danmark, hvis man bare deler bøder ud uden at være forstående.

- Jeg rejser selv meget og er også kommet til at købe en forkert billet i udlandet. Jeg har aldrig fået en bøde. Jeg har fået hjælp til at købe den rigtige billet af kontrolløren. Det skulle Metro Service tage ved lære af, siger hun til avisen og opfordrer, at kontrollørerne gør ligesom p-vagterne på Frederiksberg.

Her er vagterne nemlig udstyret med et etisk regelsæt, der betyder, at vagterne skal stille sig selv et afgørende spørgsmål, inden de må udskrive bøden.

'Grundlaget for udstedelse af en parkeringsafgift skal være i orden. Undersøg skiltning, afmærkning og køretøj. Overvej om der kan pålægges en afgift - overvej dernæst om du selv ville finde det ok, at få denne afgift,' står der i regelsættet.

Metroens kundeservicechef Karen Rønberg afviser, at metroens kontrollanter skal have et etisk regelsæt, som p-vagterne har i Frederiksberg Kommune. Metro Service kontrollerer tre-fem procent af sine passagerer. Sidste år rejste 60 millioner passagerer med metroen.

- Vi kan (...) ikke sagsbehandle på stationerne og udvise konduite på stedet. Men der frafaldes en del sager i sagsbehandlingen (af skriftlige klager, red.), hvor der kan fremkomme yderligere information, eller der udvises konduite af den ene eller anden årsag fra kundeservice-medarbejdere ud fra et skøn i den enkelte sag, skriver hun i et skriftligt svar til metroxpress.