Hård kritik: Nummerplade-scannere kan bruges til masseovervågning

Nummerplade-scannere kan bruges til masseovervågning. Sådan lyder kritikken af politiets nye redskab ANPG fra en IT-ekspert og IT-råd. Det er et værn mod terror, siger Rigspolitiet

- Hvis vi slettede data med det samme, havde vi ikke de samme efterforskningsmuligheder. Derfor har vi lagt en tidsmæssig buffer på 24 timer, så vi kan nå at se, om der er noget at gå efter, sagde Rigspolitiets kommunikationsrådgiver, Thomas Kristensen. (Foto: Johnny Frederiksen)
- Hvis vi slettede data med det samme, havde vi ikke de samme efterforskningsmuligheder. Derfor har vi lagt en tidsmæssig buffer på 24 timer, så vi kan nå at se, om der er noget at gå efter, sagde Rigspolitiets kommunikationsrådgiver, Thomas Kristensen. (Foto: Johnny Frederiksen)

Hundredtusindvis af uskyldige bilister ryger med i svinget, når politiet tager sit nye legetøj i brug, der tager billeder af bilisters nummerplader.

Politiets nye redskab ANPG er en forkortelse for automatisk nummerpladegenkendelse og er ifølge hjemmesiden Anpg.dk allerede sat op ved mindst 13 forskellige trafikale knudepunkter rundt omkring i landet.

Dermed er systemet klar til at tage billeder og lagre data om de tusindvis af bilister, der hver dag passerer kameraernes linser, for selv om man ikke har begået noget kriminelt, gemmer ANPG alligevel informationer om bilisters færden i op til 24 timer.

Se også: Politiets nummerplade-scanner på trapperne: Sådan knalder de dig

Rigpolitet: ANPG kan bruges mod terror
Ekstra Bladet har uden held forsøgt at få en kommentar fra Rigspolitiet. Rigspolitiet har dog tidligere udtalt, at man gemmer data i op til 24 timer, da det kan bruges til efterforskning af terrorangreb.

- Hvis vi slettede data med det samme, havde vi ikke de samme efterforskningsmuligheder. Derfor har vi lagt en tidsmæssig buffer på 24 timer, så vi kan nå at se, om der er noget at gå efter, sagde Rigspolitiets kommunikationsrådgiver, Thomas Kristensen til Version2.

Men også i efterforskning af for eksempel indbrudstyve, kan det være brugbart at lagre information i op til 24 timer.

- Hvis vi forestiller os et område, der er meget plaget af indbrud, kan vi ikke på forhånd sige, hvilke biler der er indbrudstyve i. Men vi kan se, at f.eks. kl 23.30 er der indbrud, og så kan vi se, at i det tidsrum har vi oplysninger om, hvilke biler der færdes i området.

- Det giver os mulighed for efterforskning, hvor vi kan fastsætte gerningsmænd på et bestemt tidspunkt og sted og dermed stoppe det, siger Thomas Kristensen.

Artiklen fortsætter under billedet.

ANPG ved Rokildevej. (Foto: Christian Panton)
ANPG ved Rokildevej. (Foto: Christian Panton)

Aktivist: ANPG i politibiler giver bedre mening
Politiet har besluttet at købe kameraer nok til både at have ANPG stationært placeret ved 35 forskellige lokaliteter og i 80 politibiler.

Internetaktivist Christian Panton, der står bag hjemmesiden Anpg.dk, kan ikke se den store efterforskningsmæssige fordele ved at have stationært placeret ANPG.

Se også: Afsløret af aktivist: Her er politiets hemmelige kameraer, som overvåger dig

- Jeg kan forstå, hvis man har et kamera i bilen, der assisterer politimanden i sit arbejde. Men jeg synes ikke, at der er samme proportionalitet i, at man sætter disse standere op, for så kan man se, at en person har været et given sted på et tidspunkt, men hvad vil man have ud af det, siger han.

- Det er langt mere effektivt, at man stopper biler, når man møder dem, konstaterer Christian Panton.

To formål
Rådet for Digital Sikkerhed mener, at ANPG som udgangspunkt en god løsning til efterforskning og grænsekontrol, men også at det er vigtigt, at især de stationære kameraer placeret ved trafikale knudepunkter ikke bliver brugt til andet end politimæssig efterforskning

- Der er to formål, der har været oppe at vende. Det ene er, at man bruger det direkte i forbindelse med kriminalitet, så man kan spotte en nummerplade fra folk, der er kriminelle, ved grænsen for eksempel. Det andet er trafikovervågning, hvor man kan genkende trafikmønstre, siger Rasmus Theede.

- Det første har vi det fint med. Det er et fornuftigt middel, hvis man kan genkende en efterlyst nummerplade. Det, som er vigtigt, er, at det data, der bliver genereret, bliver beskyttet rigtig godt. Den anden del omkring trafikovervågning er vi mere utrygge ved, fordi lige pludseligt går man fra at overvåge folk, der er kriminelle, ti at overvåge alle og gemme data om alle. Det er det, vi kalder masseovervågning, siger Rasmus Theede.

Sådan fungerer ANPG

ANPG står for automatisk nummerpladegenkendelse og er en flad, grå kasse med to kameraer inde i. Det ene kamera peger lige frem, mens det andet en smule skråt, og de er begge udstyret med en infrarød funktion, der kan fange nummerplader, selvom lys bliver reflekteret ind i linsen.

ANPG tager billeder af nummerplader, der passerer systemet, og noterer tidspunkt og lokalitet, og politiet regner med at kunne registrere 600.000 nummerplader om dagen.

Systemet er koblet op til en 'hotliste' med eftersøgte nummerplader.

De fleste, der får taget taget deres billede, er såkaldt 'not hit', hvor data som udgangspunkt bliver gemt i op til 24 timer, men hvis kameraerne detekterer en nummerplade, der er på hotlisten er det et 'hit', så bliver data gemt i op til to år.

(Kilde: Version2, Bekendtgørelse om politiets anvendelse af automatisk nummerpladegenkendelse, Rådet for Digital Sikkerhed)

Udhuler retten til privatliv
Hvis man begynder at bruge for eksempel de stationære kameraer til trafikovervågning. vil man kunne identificere konkrete forhold som borgernes vaner, sociale relationer og miljøer, man færdes i, forklarer Rasmus Theede.

- Dette har karakter af masseovervågning, og det vil afdække meget præcise oplysninger om trafikanters bevægelsesmønstre, geografiske lokationer og tidspunkter for kørsel, som samlet set kan afdække vaner, sociale relationer og miljøer, som personen har kontakt til, siger Rasmus Theede.

Og det vil det udhule retten til privatliv.

-  Det udgør derfor et vidtgående og alvorligt indgreb i retten til privatlivs- og persondatabeskyttelse, som ikke kan anses at være proportionalt i forhold til formålet med nummerpladeregistreringen, lyder det fra Rasmus Theede.

1 af 2 ANPG-kamera ved motorvej. Ifølge formand Rasmus Theede har man ingen garanti for, hvad data genereret af ANPG bliver brugt til, eller hvem der har adgang til det. (Foto: Christian Panton)
2 af 2 - Hvis vi slettede data med det samme, havde vi ikke de samme efterforskningsmuligheder. Derfor har vi lagt en tidsmæssig buffer på 24 timer, så vi kan nå at se, om der er noget at gå efter, sagde Rigspolitiets kommunikationsrådgiver, Thomas Kristensen. (Foto: Johnny Frederiksen)
138 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere