Har 700.000 følgere: Dansk stjerne laver skjult reklame for børn

Torskedumt af Lakserytteren: Rasmus Kolbe har ifølge eksperter lavet skjult reklame for børn. 'Jeg synes ikke, man får indtrykket af ulovlig reklame', siger han selv

Se de tre Fanta-videoer, som Lakserytteren har fået kritik for. Synes du, det er skjult reklame? Video: Rasmus Kolbe

Blandt de unge er 'Lakserytteren', Oscar Rosenstrøm og Isabella & Filippa veletablerede navne med fanbaser, der nærmer sig millionen.

Stjernerne er alle kendte fra sociale medier som Snapchat, Instagram og Musical.ly.

Mandag afslørede DR, hvordan de er en del af en række 'influencers', der har udnyttet deres platforme til at lave skjult reklame for veletablerede navne som Fanta og pladeselskabet Warner Music.

- Det virker som det vilde vesten. Annoncørerne bruger de her unge mennesker som talerør uden at sikre sig, at markedsføringsloven overholdes, og det er ikke i orden, siger advokat Heidi Højmark Helveg til DR.

Børn er de mest udsatte
Det er særligt opslag på den hyper-populære app Muscal.ly, der får kritik.

Her kan de unge dele videoer af sig selv, hvor de synger med på kendte sange. Efter sigende bliver app'en brugt af flere hundredetusinde danske unge.

- Fordi man henvender sig til børn, skal man markere tydeligt, at man har en kommerciel hensigt og skrive reklame, siger Heidi Højmark Helveg.

'Det er ikke reklame'
Rasmus Kolbe, bedre kendt som 'Lakserytteren', delte i december en række videoer på Musical.ly med sine mere end 700.000 følgere.

Her tryller han blandt andet en appelsin om til en Fanta, ligesom han laver risengrød med appelsin-sodavanden.

Ingen steder var videoerne markeret som reklame, selvom at 'Lakserytteren' på sine andre sociale profiler noterede videoerne som annoncer.

- Jeg mener ikke, at det er en reklame, og videoerne er heller ikke delt for at gøre reklame for Fanta. Det er noget, jeg selv har bestemt, fordi jeg synes, at indholdet var ekstraordinært godt, siger Rasmus Kolbe til Ekstra Bladet.

Se den reklame som 'Lakserytteren' lavede for Fanta i sommers øverst i artiklen.

Man føler sig underholdt
'Lakserytteren', der i sommers lavede en større kampagne med Fanta, mener desuden ikke, at der burde være et problem i, at de to parter tidligere har arbejdet sammen.

- Det er klart, at de videoer jeg har lavet med Fanta, er blevet til, fordi jeg fik penge for det. Men de er lavet i en helt anden kontekst og til et andet medie.

- Kan du ikke godt forstå, at man sidder tilbage med det indtryk, at du laver skjult reklame, når man ser dem?

- Nej, det kan jeg ikke. Jeg synes ikke, at man får indtrykket af, at det er ulovlig reklame, når man har set filmene. Jeg tror kun, man føler sig underholdt, siger Rasmus Kolbe.

Ændrer praksis
'Lakserytteren' har efter DR's henvendelse valgt at skrive reklame ved Fanta-videoerne. Alligevel kan han ikke love, at der ikke vil kunne ske noget lignende i fremtiden.

- Der er alt for mange gråzoner på det her felt. Jeg vil hellere love, at jeg vil forsøge at hjælpe Forbrugerombudskvinden med at få lavet nogle regler, som vi alle kan finde ud af. Også selvom man er 14 år, afslutter han.

DR har i alt undersøgt de fem mest populære profiler på Musical.ly. Alle fem havde eksempler på skjult reklame.

Da de fire andre profiler, er drevet af unge under 18 år. Forældrene har ikke ønsket at udtale sig til DR.

Film, tv & radio - 21. mar. 2017 - kl. 09:51 ’X Factor’: Vi kysser de samme piger

 

62 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere