Har brugt 28 mio. på togbusser: - Spild af penge!

DSB har måtte indsætte togbusser for 28 millioner kroner i forbindelse med implementeringen af Banedanmarks nye signalsystem

Det har kostet mange millioner at indføre et nyt signalsystem - i togbusser. (Foto: Jens Dige/Polfoto/arkiv)
Det har kostet mange millioner at indføre et nyt signalsystem - i togbusser. (Foto: Jens Dige/Polfoto/arkiv)

En aktindsigt hos DSB viser, at det statsejede transportselskab har måtte indsætte togbusser for 28 millioner kroner i forbindelse med at få Banedanmarks nye signal system, CBTC, op at køre. Togbusserne fungerer som erstatning for toge på strækninger, hvor togene ikke selv har kunnet køre.

- Jeg synes, det er spild af penge. Vi ved jo godt, at i situationer, hvor Banedanmark skal udføre arbejde på nettet, medfører det, at DSB skal indsætte togbusser. Det er vi vant til, siger transportordfører for Dansk Folkeparti, Kim Christiansen.

- Men i de tilfælde, hvor de skyldes, at Banedanmark ikke har kunnet forstå at tilrettelægge tingene eller systemet ikke virker, eller hvad ved jeg, der må man sige at det er kedeligt for pendlerne, siger ordføreren.

Forsinkelser
I marts måned fortalte Ekstra Bladet, hvordan de i forvejen forsinkede signalsystem ikke virkede optimalt, da det skulle realiseres på S-togsnettet i København. Her måtte man også indsætte togbusser som erstatning for tog, som havde problemer med det nye signalsystem, som havde en softwarefejl.

- Jeg synes, det er et problem for alle de rejsende, som regner med, de skal ud at køre i tog, og så skal de med en togbus. Og det gør DSB i stor stil i øjeblikket. Dels på grund af signalproblemer, men også på grund af manglende materiel, siger Kim Christiansen.

- Det, synes jeg egentlig, er det største problem: Servicen overfor for de mange tusinder af pendlere, som jeg ikke har indtryk af, at DSB eller Banedanmark tager særlig seriøst, siger ordføreren.

Børnesygdomme
Hos Banedanmark erkender man, at ’28 millioner kroner er mange penge’, men at man også skal huske, at der bortfalder andre omkostninger, når togene ikke kører.

- Lokomotivfører kan holde fri, og man har ikke udgifter til kørestrøm og andre ting. Og når vi så tager S-banenettet, så er der mange passagerer, og så skal der også, når der ikke kører tog, køre busser, siger trafikdirektør hos Banedanmark Peter Svendsen, som kalder forsinkelserne på s-banenettet for ’børnesygdomme’.

- Fakta kan ødelægge enhver god diskussion. Det var om tirsdagen og om onsdagen, vil lavede en reduktion og satte busser ind. Og jeg tror det er rigtig vigtigt, at man forstår, at når vi implementerer et nyt signalsystem, så gør vi det ikke for at genere nogen, understreger trafikdirektøren.

Nogle af de signalsystemer, som er en del af Banedanmarks net lige nu er meget gamle, og det er derfor på høje tid at skifte dem ud, forklarer Peter Svendsen.

- Alternativet eksisterer ikke. For de signalsystemer vi har, og specielt dem vi har på Nordbanen, er helt tilbage fra 50’erne og 60’erne, og de kan simpelthen ikke holde længere. Og uanset hvor meget, vi har testet og forberedt os, så kan der opstå en lille ting eller to. Det er altid ærgerligt, når der skal køre togbusser, men nogle gange sker det bare, og det beklager vi selvfølgelig dybt.  

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere