Hel vej kvæles i støv: - Ikke til at leve med

Byggegener fra BaneDanmarks renovering af togskinner har smadret sommeren for et helt boligkvarter i Frederikssund. Alt i området er dækket af støv, men der er ingen hjælp at hente

I løbet af få minutter bliver dine fingre fedtede.

Du kan mærke, det kradser i halsen ved hver eneste vejrtrækning.

Og når du åbner øjnene, kan du se et tykt, olieholdigt støvlag på biler, hustage, havemøbler og vindueskarme.

Vi er på Stationsvænget i Frederikssund, og her er en hel vej i oprør over kommunen og BaneDanmarks samarbejde, der har smadret sommeren for et helt fællesskab.

- Det er til at leve med, at man bliver vækket fire gange om natten af støj fra arbejdet, da man ved, at det er en kortere periode. Men man kan ikke leve med, at ens bopæl bliver dækket i støv.

- Vores tre måneder gamle søn kan ikke engang være udenfor, siger Tonny Jensen, der bor klos op ad et bjerg af jernebaneskærver.

Tonny tørrer støv af sit havebord. Men i morgen af støvet tilbage. Foto: Mogens Flindt
Tonny tørrer støv af sit havebord. Men i morgen af støvet tilbage. Foto: Mogens Flindt

Brutale maskiner
Synderen er en enorm maskine, en såkaldt ballastrenser, der brager afsted med larm og støv hver eneste dag og nat, når den transporterer skærver til pladsen ved Stationsvænget.

Skærver er de sten, som jernbaneskinnerne ligger på.

Brugte jernbaneskærver indeholder ifølge Danmarks Naturfredningsforenings hjemmeside ofte tungmetaller, olie, pesticidrester og andre kræftfremkaldende stoffer fra årtiers togtrafik.

- Er støven sundhedsfarlig? Vi kan jo ikke leve med, hvis det er sundhedsfarligt. Alt det her støv bliver hængende, når de er væk, siger Tonny Jensen.

Flere beboer på Stationsvænget i Frederikssund råber efter hjælp. Men ingen lytter til dem. Foto: Mogens Flindt
Flere beboer på Stationsvænget i Frederikssund råber efter hjælp. Men ingen lytter til dem. Foto: Mogens Flindt

Hos BaneDanmark forsikrer man, at støvet fra skærverne ikke er farligt, selvom beboerne tydeligt mærker til generne.

- Det er ganske almindeligt stenmateriale. Der er ikke nogen særlig forurening på de skærver, vi håndterer.

- Støvet er derfor ikke farligt indånde, da det er almindeligt støv fra sten og grus, siger områdechef Annette Bech.

Bilerne i villakvarteret bliver hver dag overdækket med et stort lag støv. Foto: Mogens Flindt
Bilerne i villakvarteret bliver hver dag overdækket med et stort lag støv. Foto: Mogens Flindt
 

Støver overalt
Fjerner beboerne den klistrede støv om dagen, kan de være sikre på, at det er tilbage dagen efter.

De kan sågar ikke engang åbne vinduerne for at få den friske og lune sommerluft ind i huset. Gør de det, kan de være sikre på, at støvet stille og roligt vil sive med indenfor, forklarer de.

Ifølge BaneDanmark skulle arbejdet med ballastrenseren være færdigt snart. Men når det er slut skal det kolossale bjerg af skærver sorteres i et anlæg, der kommer til at køre i døgndrift. Skærverne skal nemlig have en bestemt størrelse, hvis de skal kunne genanvendes.

- Når ballastrensningen er færdig, kan det være svært at vurdere om det fremadrettede arbejde kommer til at støve mere eller mindre. Mest sandsynligt vil det støve mindre, siger områdechefen.

Se store støvgener kommer blandt andet fra denne kæmpe maskine. Foto: Mogens Flindt
Se store støvgener kommer blandt andet fra denne kæmpe maskine. Foto: Mogens Flindt
 

Kommunens ansvar

Det er kommunen, som ejer grunden, og har udlejet den til BaneDanmark.

Borgerne har tidligere fået svar på klager, hvor kommune afviser at have noget ansvar for de store gener, som kommer fra deres grund.

I mail-svar til Ekstra Bladet skriver kommunen blandt andet.

'Frederikssund Kommune har udlejet et areal til Banedanmark i forbindelse med arbejdet med sporfornyelse på banen mellem Frederikssund og Valby.'

'Frederikssund Kommune har (...) givet dispensation fra Frederikssund Kommunes støjforskrift. Det betyder, at Banedanmark har fået tilladelse til støjende aktiviteter også på de tidspunkter, hvor det normalt ikke er tilladt at støje.'

'Banedanmark skal overholde vilkår for de støjende aktiviteter, som det fremgår af dispensationen. Herunder skal naboer orienteres mindst en uge inden arbejdet påbegyndes.'

'Banedanmark har den 28. juni 2018 orienteret naboer og Frederikssund Kommune om deres aktiviteter på arealet, men orienteringen er sket samme dag som aktiviteterne skulle påbegyndes, hvilket er en uge for sent. Frederikssund Kommune vil nu kontakte Banedanmark for at sikre, at naboerne fremover bliver varslet til tiden.'

Kommunen ønsker dog ikke at blive konkrete om, hvordan de vil tage sig af alle de klager, som borgerne fra Stationsvænget har fremsendt.

'Frederikssund Kommune har den 3. juli 2018 modtaget klager over støv og støj. Frederikssund Kommune vil som tilsynsmyndighed følge op på og tage hånd om indkomne klager.'

Ingen kompensation
Når arbejdet en dag i fremtiden er slut, kan borgerne selv se frem til at gøre alt rent, selvom det ikke er dem, der har lavet svineriet.

- Vi har ikke mulighed for at betale for rengøring af et tag. Det eneste, vi kan gøre, er at forsøge at minimere generne ved vores arbejde, siger Annette Bech fra BaneDanmark.

BaneDanmark forsøger at minimere generne ved at vande området tre gange om dagen. En vanding, der tydeligvis ikke ikke hjælper synderligt.

- Løbende vil vi vurdere omfanget af den vanding, der skal foregå, siger områdechefen, der ikke selv har været på pladsen for at se, hvor slemt det står til.

Hvis alt går efter planen, skulle alt arbejdet med jernbanerenovationen være færdigt den 27. august 2018.

205 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere