Her er Metroens mange møgsager

Metroen indvies søndag men er ikke færdig efter otte år med et livsfarligt arbejdsmiljø, skatte- og lønsnyd, sexchikane, vold og budgetoverskridelser

Du kan se fem skandaler fra metrobyggeriet her. Video: Martin Ekelund

Hurra.

Københavns nye metrolinje, M3 Cityringen, indvies søndag kl. 13.

'Men vi påregner, at der vil være såkaldte 'børnesygdomme', når det store, nye system tages i brug,' skriver Metroselskabets pressechef Jette Clausen til Ekstra Bladet.

Men det skulle være ganske vist, at 18 elektriske tog kommer ud at køre - 8 år, 25 milliarder kroner, 573 arbejdsulykker og et utal af møgsager senere.

Helt færdig er undergrundsbanen ikke trods 10 måneders forsinkelse og enorme budgetoverskridelser.

Byggerod
Ved Nørrebro Station mangler rulletrapper og elevatorer. Østerport er der fortsat en byggeplads, fordi den gamle stationsbygning endnu ikke er forbundet med den nye metrostation. Ved Københavns Hovedbanegård mangler en forbindelsestunnel - og så videre.

Så otte års byggerod er endnu ikke helt overstået.

I knap 3.000 dage har byens mest seværdige og centrale pladser ellers været indhegnet af høje grønne finerplader. Afskærmet for borgere og skuffede besøgende, hvoraf nogle har døjet med støj, søvnløshed og byggestøv.

Se også: DR-vært flytter fra Metro-helvede

Der er ikke ikke tal for produktionstabet som konsekvens af det trafikale kaos.

Finansieret af frasalg
Men i dag kan alle for en stund glemme, at hovedstaden snart sagt har været lammet siden sommeren 2011, da de 17 byggepladser – nu stationer – blev etableret rundt omkring i København og på Frederiksberg.

Artiklen fortsætter under billedet...

Sidste metroskinne er på plads. 17 metrostationer er klar. 36 meter under Sortedamssøen på Østerbro er der nu et kæmpe rum, hvor Cityringen skal flette sammen med Nordhavnslinjen. Der bliver ingen station her. Foto: Jacob Ehrbahn/Polfoto
Sidste metroskinne er på plads. 17 metrostationer er klar. 36 meter under Sortedamssøen på Østerbro er der nu et kæmpe rum, hvor Cityringen skal flette sammen med Nordhavnslinjen. Der bliver ingen station her. Foto: Jacob Ehrbahn/Polfoto

I dag fejres indvielsen når den nye station på Rådhuspladsen i København. Mange vil juble over den nye metroring, og det er næppe alle, som ved, at de selv indirekte har finansieret Cityringen ved offentligt millardfrasalg af fælleseje; nemlig store bynære jordlodder til private bygherrer.

De nye stationer åbner søndag for alle. Og her vil man blive mødt af et væld af forskellige stationer med hver deres særpræg. Her er det Nørrebro Station, der er klædt i rødt. Foto: Ditte Valente/Metroselskabet Samfund - 27. sep. 2019 - kl. 19:07 Se alle billederne: Sådan ser de nye metrostationer ud

Og selv om byen og dens gæster har fået et nyt bekvemt transportmiddel, man kan give metro-kritikere ret i noget.

Sammen med 3 millioner tons jord på 80.000 miljø- og sundhedsskadelige lastbil-læs, er det i otte år ustandseligt væltet op med møgsager, som ellers ikke tålte dagslys. Her er nogle af dem.

1: 573 arbejdsulykker

Hele 573 byggearbejdere er blevet ramt af arbejdsulykker i løbet af byggeriets otte år. En del har fået livsvarige skader. De 573 ulykker, som alle er så alvorlige, at medarbejderne har været fraværende, svarer til 25 procent flere end det maksimum, som Metroselskabet selv havde sat.

- Det fortæller, at der har været et rigtig dårligt arbejdsmiljø. Man startede med en målsætning, der ikke var særlig ambitiøs, og den havde man så problemer med at overholde, siger Peter Hasle, professor i arbejdsmiljø på Aalborg Universitet, til DR.

2: Social dumping

Ingen slår selskaberne bag metroen i disciplinen at underbetale udenlandske medarbejdere, som dermed yder unfair konkurrence til folk, som arbejder under overenskomst.

F.eks. er en italiensk entreprenør blevet dømt til at betale 22 millioner kroner i det, der blev betegnet som Danmarkshistoriens største sag om social dumping. Man havde i årevis betalt polske, italienske og rumænske metroarbejdere ned til 55 kroner i timen.

Jo, metrobyggeriet er utvivlsomt Danmarks største sag om social dumping, hvor bygningsarbejdere i alt er blevet snydt for mindst 103 millioner kroner, viser en opgørelse fra Fagbladet 3F.

Udenlandske arbejdere er også  - mod egenbetaling - blevet indkvarteret under uhumske og og ulovlige kår. For eksempel sov 200 portugisiske metroarbejdere i et nedlagt erhvervsbyggeri i Rødovre med kun ganske få toiletter og brusere. Bygningen var slet ikke godkendt til beboelse, men billigt var det - for arbejdsgiveren.

3: Mobning, vold og sexchikane

Det var ikke kun borebisser og andre håndværkere på metro-byggeriet, som arbejdede i et lovstridigt ringe arbejdsmiljø. En intern rundspørge blandt 123 både danske og udenlandske kontoransatte viste for år tilbage, at personalet i ni tilfælde har været udsat for fysisk vold. Derudover er der registreret syv tilfælde af sexchikane, 16 tilfælde af mobning og seks tilfælde af trusler om vold.

Ifølge Arbejdstilsynet var det psykiske arbejdsmiljø alvorligt udfordret af et massivt arbejdspres og mobning.

4: Skattefusk

Igen og igen er entreprenører på metrobyggeriet blev afsløret i skattefusk. Eksempelvis blev flere - som beskrevet af Fagbladet 3F - afsløret i ikke at have betalt skat af de underbetalte ansattes løn. En række firmaer er af Skat blevet undersøgt og sager er blevet afsluttet med millioner i efterbetaling. Firmaerne hævede, at fejlende alene skyldtes vanskelige danske skatteregler.

5: Forsinket, forsinket, forsinket

Cityringen skulle efter planen have stået klar i december 2018. Så blev åbningen udsat til sommeren 2019. Men det holdt heller ikke. Det blev som bekendt efterår. Knap et år forsinket. Og metroen er endnu ikke helt færdig.

6: Ingen mobildækning

Der er ved åbningen af Cityringen slet ikke styr på mobildækningen i metroen, skrev Politken. Mobilsignalet mangler selv om det er velkendt, at mange passager ønsker at bruge smartphones undervejs. Men man kan altså på lange strækninger ikke foretage opkald, arbejde, købe onlinebilletter, ringe 112, bruge apps og så videre. TDC, 3, Telia og Telenor har nemlig ikke haft adgang til at installere antenner endnu.

7: Dyrere billetter

Kort før åbningen af Cityringen steg priserne for at bruge hele metro-nettet med 20 procent. Nu skal kunderne afkræves et såkaldt 'kvalitetstillæg' på 1,60 kroner pr. tur i myldretiden og 1,28 kroner for øvrige ture. Kvalitetstillæget er metroens ord for takstforhøjelse, ligesom de kalder billetkontrollører 'stewarder'.

Med takstforhøjelse er det slut med at betale samme pris for at køre de samme zoner i bus, tog og metro. Ifølge kritikere er gebyret er stort tilbageskridt for passagererne i hovedstadsområdet, fordi tillægget gør billetsystemet mere uigennemskueligt og besværligt.

’Det er også et tilbageskridt for det arbejde, som trafikselskaber, myndigheder og politikere i årevis har gjort for et enkelt takst- og billetsystem på Sjælland,’ mener Forbrugerrådet Tænk.

8: Skræmmer fattige væk

Ved indførelsen af den markante takstforøgelse stiger eksempelvis 2-zonerskort fra 395 kroner om måneden til 475. Prognoser fra Metroselskabet forudser, at konsekvensen bliver, at metroen får knap fire millioner færre passagerer.

Hver gang de tilbageværende passagerer betaler 10 kroner ekstra i taksforhøjelsen, ender tre kroner med med at lappe hullet efter kunder, der ikke vil eller kan betale for at køre med metroen, viser et estimat fra Ingeniøren.

9: Dyrere, dyrere, dyrere

doc6usi5qzhpoihfo42j0c.jpg
Foto: Lærke Posselt/Polfoto

18,1 milliarder kroner. Det var for otte år siden prisen på Cityringen. Men ligesom med den første første Metro i København, endte det med at bliver langt mere bekosteligt, end man først frygtede. Allerede i 2010 blev prisen forhøjet til 21,3 milliarder kroner. Senere til 22,2 milliarder kroner. Prisen endte på 25,3 milliarder. Til sammenligning kostede Storebæltsbroen ifølge Metroselskabet i nutidskroner cirka 38,5 mia. kr. at opføre.

Fakta: Cityringens åbning

Metroselskabet holder søndag 29. september en stor åbningsfest på Rådhuspladsen og Frederiksberg, hvor blandt andet dronningen vil deltage.

Arrangementet starter klokken 13 med koncert på en scene på Rådhuspladsen, og selve åbningsceremonien indledes klokken 14, hvorefter blandt andre dronningen vil tage på den første tur med metroen.

Klokken 15 åbner metroen for passagerer på Rådhuspladsen og Frederiksberg Station.

Klokken 16 åbner Cityringen for fuld drift på alle stationer.

I forbindelse med åbningen vil der være fri transport i metroen, busserne og s-tog i hovedstadsområdet.

33 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere