Annonce:
Annonce:

Her er virksomhederne med det værste image

Berlingske Business' imageanalyse kigger på hvilke virksomheder i Danmark, der har det bedste image. Ekstra Bladet har taget et kig på listens bundskrabere

PostNord indtager sidstepladsen på listen over 140 danske virksomheders image. På billedet er et af PostNords pakkesorteringscentre. Foto: Finn Frandsen/POLFOTO
PostNord indtager sidstepladsen på listen over 140 danske virksomheders image. På billedet er et af PostNords pakkesorteringscentre. Foto: Finn Frandsen/POLFOTO
Annonce:
Følg Samfund

Hvert år udgiver magasinet Berlingske Business en imageanalyse, der kigger på, hvilke virksomheder der har det bedste image i Danmark, og for andet år i træk løber Lego med førstepladsen.

Højt på listen finder man også Novo Nordisk på 2. pladsen, Danfoss på 3. Pladsen, Grundfoss på 4. pladsen og IKEA på 5. pladsen.

Men hvor der er en vinder, er der også altid taber.

Ekstra Bladet har derfor taget et kig på de fem virksomheder, der er listens bundskrabere.

Sådan er undersøgelsen udarbejdet

Berlingske Business Imageanalyse er udarbejdet af IFO, Instituttet for Opinionsanalyse.

Undersøgelsen tager udgangspunkt i besvarelser fra Danmarks erhvervsledere, der giver hinanden karakter ud fra en række forskellige parametre.

Erhvervslederne bliver blandt andet bedt om at tage stilling til virksomhedernes ansvarlighed, troværdighed, finansielle styrke, konkurrenceevne, kvalitet, medarbejdere, kommunikation, innovation og ledelse.

I alt 3.513 erhvervsledere har deltaget i årets undersøgelse.

De 140 virksomheder, der indgår i Imageanalysen, er udvalgt af Berlingske og analyseinstituttet IFO.

Kilde: Berlingske Business

Sådan er undersøgelsen udarbejdet

Berlingske Business Imageanalyse er udarbejdet af IFO, Instituttet for Opinionsanalyse.

Undersøgelsen tager udgangspunkt i besvarelser fra Danmarks erhvervsledere, der giver hinanden karakter ud fra en række forskellige parametre.

Erhvervslederne bliver blandt andet bedt om at tage stilling til virksomhedernes ansvarlighed, troværdighed, finansielle styrke, konkurrenceevne, kvalitet, medarbejdere, kommunikation, innovation og ledelse.

I alt 3.513 erhvervsledere har deltaget i årets undersøgelse.

De 140 virksomheder, der indgår i Imageanalysen, er udvalgt af Berlingske og analyseinstituttet IFO.

Kilde: Berlingske Business

Den 5. værste: Aldi

Foto: Linda Johansen/POLFOTO
Foto: Linda Johansen/POLFOTO

Den tyske discountkæde Aldi har længe kæmpet på det danske marked, og tingene så ikke bedre ud i 2017, hvor Aldi forsøgte at rette op på flere års dårlige regnskab med kampagnen 'Mit Nye Aldi.'

Annonce:

I regnskabsårene fra 2014 til 2016 tabte virksomheden en milliard kroner i Danmark, og det var hensigten, at kampagnen skulle forbedre discountkædens image hos danskerne, der ifølge Aldis vicedirektør for indkøb, Thomas Bang, var for dårligt.

- Vi ved, at vi vil få langt flere kunder, når de ved hvor høj kvalitet, og hvor bæredygtige produkter vi har, sagde Thomas Bang til Ekstra Bladet i forbindelse med kampagnens lancering sidste år.

Discountkæde har tabt millioner: Nu vil de gøre op med fordommene

Den 4. værste: Top-Toy

Foto: Niels Christensen/POLFOTO
Foto: Niels Christensen/POLFOTO

Sidste år kom det frem, at Danmarks største legetøjsforhandler Top-Toy, der står bag Toys 'R' Us og Fætter BR i Norden, blev ramt af et stort milliontab.

Dårligt forårs- og sommervejr og problemer med et nyt it-system betød, at Top-Toy kom ud af regnskabsåret for 2016 med et underskud på 38 mio. kr. Omsætningen var på 3,4 mia. kr.

Problemer med økonomien førte også til, at legetøjsfirmaet i 2017 måtte afskedige 50 ansatte.

Annonce:

- Det er primært på vores kontorlokationer på alle de markeder, vi dækker, vi opsiger folk. Vores butiksansatte og de medarbejdere, som vores kunder møder til daglig, bliver ikke berørt, sagde Top-Toys kommunikationschef Liselotte Gjerdrum Carlsen dengang til Ekstra Bladet.

Dansk legetøjsgigant fyrer 50

Den 3. værste: TDC Group

Foto: Jens Dresling/POLFOTO
Foto: Jens Dresling/POLFOTO

2017 var på flere måder et turbulent år for TDC, der tidligere i år endte med at blive solgt til Selskabet DK Telekommunikation, der dækker over PFA, PKA, ATP og kapitalfonden MacQuarie.

Det omdiskuterede salg af TDC skete i kølvandet på en række uheldige hændelser, som f.eks. da 1.850.000 kunder oplevede et nedbrud i netværket, der betød, at både privat - og erhvervskunder havde meget begrænset mulighed for at foretage og modtage opkald.

TDC valgte ikke at yde nogen former for kompensation, da dette skete.

- Vi er i dialog med vores erhvervskunder. Man er velkommen til at ringe ind til kundeservice, men vi har aktuelt ingen planer om at udbetale kompensation, lød det fra kommunikationschef hos TDC Peter Glüsing til Ekstra Bladet den 6. marts i år.

TDC efter 10 timers monster-nedbrud: - I får ikke kompensation

Annonce:

811 millioner aktier solgt: De overtager TDC

Den 2. værste: DSB

Foto: Stine Bidstrup/POLFOTO
Foto: Stine Bidstrup/POLFOTO

Hvad kan man egentlig sige om DSB, der ikke allerede er blevet sagt? Måske ikke så meget andet, end at det ikke er så svært at forstå, hvorfor vores allesammens udbyder af togtrafik ender på en solid næst sidsteplads listen.

Den værste: PostNord

Foto: Finn Frandsen/POLFOTO
Foto: Finn Frandsen/POLFOTO

Når PostNord indtager sidstepladsen i Berlingske Business' Imageanalyse, er det nok ikke helt tilfældigt.

2017 var et svært år for den skrantende virksomhed, der tabte 337 millioner svenske kroner, hvilket svarer til 252 millioner danske kroner.

I 2016 var underskuddet på hele 1,5 milliarder svenske kroner, hvilket fik resultatet for 2017 til næsten at se flot ud.

De økonomiske problemer førte også til massefyringer hos PostNord, der tidligere på måneden måtte fyre hele 2.500 medarbejdere.

Kæmpe blodbad: PostNord fyrer 2500

PostNord med stort underskud

Annonce:
Annonce:
Annonce:
Annonce:
Spar med
Det kan du spare
Elpris lige nu
Vestdanmark
-
kr. pr. kWh*
Østdanmark
-
kr. pr. kWh*
Annonce:
Bandidos skal bekæmpes hårdt og med alle midler
Annonce:
Annonce:
Annonce:
Annonce: