Annonce:
Annonce:

Her kører Matador-toget altid til tiden

Togtosset ægtepar og en midtjysk veteranbane slår DSB med flere længder

Video: Ernst van Norde
Annonce:
Følg Samfund

Skinnerne er over 100 år gamle, toget er fra 1927, og køreplanen overholdes til punkt og prikke. Det lyder næsten som DSB, fra dengang Statsbanerne var til at stole på.

Men på den lille veteranbane mellem Bryrup og Vrads Station i det centrale Jylland vil de hverken eje eller have DSBs moderne tog.

Slet ikke om de så fik et IC4-tog foræret og leveret kvit og frit på egne skinner.

- Nej tak. Det nymodens grej holder jo ikke til noget. Hele tiden går det i stykker, og det koster en formue at reparere.

- Vore tog er godt nok op mod 90 år gamle, men de fungerer upåklageligt og er billige at vedligeholde sammenlignet med moderne tog.

- De er bygget i Danmark og er meget pålidelige. Hvis de går i stykker, reparerer vi dem selv, siger lokomotivfører Søren Larsen-Ledet.

Med den største respekt for det gamle, solide materiel betjener Søren Larsen-Ledet den gamle Triangel anno 1927 mellem Bryrup og Vrads. (Foto: Ernst van Norde)
Med den største respekt for det gamle, solide materiel betjener Søren Larsen-Ledet den gamle Triangel anno 1927 mellem Bryrup og Vrads. (Foto: Ernst van Norde)

Modsat DSBs moderne computerstyrede materiel går Bryrup-Vrads banens 90 år gamle tog sjældent i stykker - og de kører altid til tiden . (Foto: Ernst van Norde)
Modsat DSBs moderne computerstyrede materiel går Bryrup-Vrads banens 90 år gamle tog sjældent i stykker - og de kører altid til tiden . (Foto: Ernst van Norde)
 

Lille stump toghistorie

Annonce:

Veteranbanen er den eneste intakte stump af den for længst nedlagte Horsens-Silkeborg togbane. Indtil 1968 snoede den sig op gennem det midtjyske Søhøjlands bakker og forbi smukke og glasklare søer, hvor vandet er renere end i de københavnske vandhaner.

I remisen i Bryrup står et gammelt, men intakt damplokomotiv fra Frich's Fabrikker i Århus. Ved siden af holder 'marcipanbrødet' alias et aldrende motortog fra Skagens-banen.

Knofedt fra veteranbanens forening på 40 ihærdige togentusiaster holder den lille flåde af damp- og motortog på skinner og sender årligt 35.000 passagerer en tur-retur gennem toghistorien.

 - Nej tak til IC4. Vi vil gerne kunne stole på vores tog, siger ægteparret Larsen-Ledet. (Foto: Ernst van Norde)
- Nej tak til IC4. Vi vil gerne kunne stole på vores tog, siger ægteparret Larsen-Ledet. (Foto: Ernst van Norde)

Tog til tiden

Ægteparret Lili og Søren Larsen-Ledet sætter en ære i at overholde køreplanen. De behandler det gamle togmateriel med største respekt.

- Det er de samme tog, som optræder i Matador. Noget solidt kram som Danmarks desværre nedlagte togindustri var kendt for, fortæller billetkontrollør Lili Larsen-Ledet.

Annonce:

Parret mødte hinanden på et seminar om gamle jernbaner. De blev gift på bagperronen af et veterantog. Det skete 7-9-13, og brylluppet stod på den gamle Vrads Station, hvor gæsterne selvsagt blev kørt til og fra med tog.

- Kører I aldrig med DSB?

- Jo det sker da. Vi tager toget en gang imellem til Østrig og besøger familie. Herhjemme bruger vi bilen.

- Hvordan har i det med køreplaner?

- Vi kører på minuttet. Den slags er ikke til at spøge med.

Annonce:
Annonce:
Annonce:
Spar med
Det kan du spare
Elpris lige nu
Vestdanmark
-
kr. pr. kWh*
Østdanmark
-
kr. pr. kWh*

Det bedste fra Ekstra Bladet+

Annonce:

Mest læste lige nu

Ode til Hejremanden
Annonce:

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Annonce:

Populært i Ekstra Bladet+

Mere om krop og velvære med Ekstra Bladet+

Mere om krim med Ekstra Bladet+

Mest læste fra den seneste uge

Bagholdet

Annonce:
Annonce: