Her koster det 13.692 kroner om året for parkering: - Det er noget svineri

Bor du i Ørestad eller Nordhavn koster det mere end ti gange så meget for en parkeringslicens som i resten af hovedstaden

I Marmorbyen i Nordhavn koster en parkeringsplads 1300 kroner om måneden. Foto: Olivia Loftlund
I Marmorbyen i Nordhavn koster en parkeringsplads 1300 kroner om måneden. Foto: Olivia Loftlund

Det er ikke alle steder i København, at det koster lige meget for en såkaldt beboerlicens, der giver adgang til parkering af bilen i den bydel, hvor man bor.

Det må borgere i Ørestad og Nordhavn i den grad sande. Her koster en årlig p-licens nemlig mellem 11.724 og 13.692 kroner, og det er langt mere end størstedelen af københavnerne, der betaler mellem 100 og 1150 kroner om året.

Det mener beboerne i områderne tangerer til at være grov forskelsbehandling.

Se også: Derfor kan du aldrig finde en p-plads i Aarhus og København: - Det er pisseirriterende

Derfor har fire beboere fra de to områder søgt om fri proces i Civilstyrelsen, hvor de vil have efterprøvet ved en domstol, om p-licenserne bliver solgt til en overpris i forhold til, hvad det koster at parkere andre steder i København.

Formanden for Ørestadens Parkeringsforening, Kirsten Lindberg Andersen, raser over, at hun og beboerne i Nordhavn og Ørestad bliver uretfærdigt behandlet af kommunen.

- Det er grotesk. Hvorfor skal vi betale så meget, når andre betaler så lidt. Vi er utilfredse over den forskelsbehandling, som foregår. Vi betragter det som en ekstra beskatning på 12.000 kroner om året, siger hun til Ekstra Bladet.

Hun forklarer, at beboerne håber på, at Civilstyrelsen vil give dem medhold i, at de er berettiget til en retssag mod Københavns Kommune:

- Vi venter bare på den retssag. Vi har i årevis forsøgt at få overborgmester Frank Jensen til at gå ind i sagen, men vi er bare blevet ignoreret. Og vi er vrede over, at han fuldstændig negligerer en hel bydel.

Kirsten Lindberg Andersen er en af de borgere, der nu vil føre retssag mod Københavns Kommune, fordi hun er utilfreds over de høje priser, man betaler for p-licens i udvalgte bydele i hovedstaden. Foto: Olivia Loftlund
Kirsten Lindberg Andersen er en af de borgere, der nu vil føre retssag mod Københavns Kommune, fordi hun er utilfreds over de høje priser, man betaler for p-licens i udvalgte bydele i hovedstaden. Foto: Olivia Loftlund
 

Det er en svinestreg
Det er By & Havn, som ejer og driver parkeringshusene i Ørestad og Nordhavn, og derfor er der ikke tale om en direkte kommunal parkeringsvirksomhed. Men det er Københavns Kommune, der ejer 95 procent af By & Havn, mens fem procent ejes af staten.

Og ifølge Jakob Næsager, som er medlem af Teknik- og Miljøudvalget i Københavns borgerrepræsentation, er det en uholdbar løsning.

- Jeg synes, det er en svinestreg fra de røde partier. Det gør, at vi ikke får den blandede by, som overborgmesteren taler om. Der er jo rigtig mange borgere, som ikke har råd til at betale et tillæg til deres husleje på over 1000 kroner om måneden, som det her reelt set er, siger han til Ekstra Bladet.

Den opfattelse deler man hos Liberal Alliance. Her mener Alex Vanopslagh, der også er medlem af Teknik- og Miljøudvalget, at man skal udligne de store prisforskelle i på parkering i kommunen.

- Det er for høj en pris. Jeg synes, at man skal betale for det, man bruger, men lige nu betaler man for noget, man ikke bruger. Prisen skal tilpasses markedsniveau, så den vil stige for mange, der betaler en gunstig lav pris for deres p-licens, men den skal ikke være så høj, som den er i de parkeringshuse.

Borgmester i modvind
Tidligere på ugen forklarede teknik- og miljøborgmester fra Enhedslisten, Ninna Hedeager Olsen, overfor Ekstra Bladet, at man skal hæve p-licensen markant i hele kommunen:

- Vi er nødt til at tage mere drastiske skridt, hvis vi vil løse udfordringerne, og derfor har jeg også foreslået, at vi hæver beboerlicensen til 10.000 kroner årligt. Det vil betyde omkring 6100 færre biler i byen. Derudover bør timepriserne også hæves for udefrakommende med 15 procent, da det vil fjerne omkring ti procent af bilerne som udgangspunkt.

Men det forslag køber de Konservative ikke. Kollegaen Jacob Næsager fra Teknik- og Miljøudvalget i Københavns borgerrepræsentation langer kraftigt ud efter borgmesteren:

- Fordi det er urimeligt i Ørestad og Nordhavn, skal man ikke gøre det lige så urimeligt i resten af København. Man skal løse problemerne i stedet for at udvide dem, siger han og fortsætter.

- Det er en ekstremt problematisk udmelding. Folk betaler jo allerede for p-pladser over deres skat i mange andre danske byer. I København får man en ekstraregning, og så er man ikke sikker på at få en plads, fordi der sælges for mange licenser. Principielt er det noget, man burde slæbes i retten for at gøre, så teknik- og miljøborgmesteren burde have en straffesag på halsen.

I stedet for de 600 millioner kroner, som kommuner afleverer årligt i parkeringsindtægter til staten, mener han, at man bør investere dem i underjordiske p-huse, der vil medføre færre biler på vejene og mere plads til cykler og lokal trafik.

Det koster en årlig beboerlicens i resten af København

Modsat de 40.800 kroner som beboere ved Sankt Annæ Plads og Kvæsthusgade årligt betaler, er priserne for resten af hovedstaden beboer langt billigere:

Bil, brintbil og el-motorcykel: 100 kroner

Energiklasse A+, A++ og A+++: 100 kroner

Energiklasse A og B: 745 kroner

Køretøjer uden energiklasse samt motorcykler: 745 kroner

Energiklasse C, D, E, F og G: 1175 kroner

 

Kilde. kk.dk

176 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere