Her koster det 13.692 kroner om året for parkering: Nu skal kommunen i retten

Bor du i Ørestad eller Nordhavn, koster en parkeringslicens ti gange så meget som i resten af hovedstaden. Det skal Københavns Kommune nu forsvare i retten

Susanne Hammar Larsen, Karin-Merete P. Christoffersen, Eteri Guliashvili Rabisen og Anja Lykkeby bor alle i
Ørestad og mener, at Københavns Kommune forskelsbehandler bydele, når det kommer til parkeringsafgifter. I
Ørestad koster en p-licens mere end 12.000 kr. om året i 2018.
Foto: Sofie Mathiassen/Ritzau Scanpix
Susanne Hammar Larsen, Karin-Merete P. Christoffersen, Eteri Guliashvili Rabisen og Anja Lykkeby bor alle i Ørestad og mener, at Københavns Kommune forskelsbehandler bydele, når det kommer til parkeringsafgifter. I Ørestad koster en p-licens mere end 12.000 kr. om året i 2018. Foto: Sofie Mathiassen/Ritzau Scanpix

Der er håb på vej for beboerne i Ørestad og Nordhavn, der i årevis har betalt skyhøje beløb for at få bilen parkeret.

I de to københavnske bydele koster en årlig p-licens nemlig mellem 11.724 og 13.692 kroner, og det er langt mere end for størstedelen af københavnerne, der betaler mellem 100 og 1150 kroner om året.

Argumentet fra Københavns Kommune har hele tiden været, at det er det kommunalt ejede selskab By & Havn, der driver parkeringsfaciliteterne og derfor kan fastsætte prisen efter markedsniveauet. Men det skal retten nu tage stilling til om er et gangbart argument.

En stor sejr
Ekstra Bladet dækkede i foråret 2018 sagen intensivt, og her endte det med, at skatteminister Karsten Lauritzen (V) gik ind i sagen og bad overborgmester Frank Jensen om at sænke prisen for borgerne, så den matcher det, som resten af københavnerne betaler.

Det er ikke sket, men sideløbende har Ørestadens Parkeringsforening søgt om fri proces i Civilstyrelsen for at få undersøgt, om de opkræves en uretfærdig høj pris for parkeringslicens. Det har foreningen nu fået medhold i, og det glæder formanden, Kirsten Lindberg Andersen.

- Det er vi meget tilfredse med, for det er direkte uretfærdigt, at vi skal pålægges en skjult ekstraskat fra kommunens side. De har fastholdt, at vi skal være med til at finansiere de dyre parkeringshuse, som er blevet bygget herude, men de er betalt af kommunen, og det vil sige af blandt andet mig til at begynde med, siger hun til Ekstra Bladet.

Kirsten Lindberg Andersen taler på vegne af fire kvinder, der nu vil hive Københavns Kommune i retten. Deres advokat Ole Liedke fortæller, at han forventer at stævne kommunen i løbet af februar 2019.

- Hvis der findes lov og ret i dette land, vinder vi den sag. Kommuner og staten må ikke forskelsbehandle borgerne, og vi forventer, at kommunen bliver pålagt at nedsætte parkeringspriserne til samme pris som gælder for alle andre borgere, tilføjer kvinderne i en pressemeddelelse.

Kirsten Lindberg Andersen er lykkelig over, at der nu endelig er godt nyt på vej til beboerne i Ørestaden og Nordhavn. Foto: Olivia Loftlund
Kirsten Lindberg Andersen er lykkelig over, at der nu endelig er godt nyt på vej til beboerne i Ørestaden og Nordhavn. Foto: Olivia Loftlund

Markant prisnedsættelse på vej
By & Havn er ejet 95 procent af kommunen, mens staten ejer de sidste fem procent. Netop det lægger Civilstyrelsen også vægt på i sin afgørelse, som Ekstra Bladet har fået indsigt i.

Her lyder det blandt andet, at Københavns Kommune skal sætte prisen markant ned for beboerne i de pågældende områder, hvor By & Havn opkræver astronomiske summer for en parkeringslicens.

'Københavns Kommune tilpligtes at anerkende, at parkeringsarealer, som ejes af By & Havn I/S, er at anse for offentlige parkeringsarealer. Københavns Kommune skal anerkende, at fremtidige opkrævninger af parkeringsudgifter hos ansøgeren nedsættes til et beløb mellem 100 kr. og 1150 kr.'

Det mener de fire kvinder Susanne Hammar Larsen, Karin-Merete P. Christoffersen, Eteri Guliashvili Rabisen og Anja Lykkeby kun er rimeligt.

- Vi vil ikke betale mere i skat end alle andre borgere i Københavns Kommune, der har en bil. Vi betaler samme ejendomsskat og samme priser for at køre metro, som alle andre i kommunen. Hvorfor skal vi betale mere end 12.000 kr. om året for parkering, når alle andre kan nøjes med helt ned til 100 kr. om året. Det er en ekstra kommuneskat, som bliver lagt på vores bil. 

Det koster en årlig beboerlicens i resten af København

Modsat de 40.800 kroner som beboere ved Sankt Annæ Plads og Kvæsthusgade årligt betaler, er priserne for resten af hovedstaden beboer langt billigere:

Bil, brintbil og el-motorcykel: 100 kroner

Energiklasse A+, A++ og A+++: 100 kroner

Energiklasse A og B: 745 kroner

Køretøjer uden energiklasse samt motorcykler: 745 kroner

Energiklasse C, D, E, F og G: 1175 kroner

 

Kilde. kk.dk

Se også: Betaler 13.692 kroner om året for parkering: Nu går minister ind i sagen

Se også: Her koster det 13.692 kroner om året for parkering: - Det er noget svineri

Se også: Derfor kan du aldrig finde en p-plads i Aarhus og København: - Det er pisseirriterende

 

kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Har du en mening om Ekstra Bladet? Kom med i vores panel og del din mening med os
Nyhedsredaktør:Kim Vangkilde
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen