H&M beskyldes for racisme: Jeg er den mest cool abe i junglen

Den store svenske tøj-koncern H&M er havnet i en gigantisk shitstorm på de sociale medier på grund af en reklame for børnetøj, som nogle kalder ekstremt racistisk

Den store svenske tøj-kæde Hennes & Mauritz også bare kendt som H&M er havnet i et gigantisk stormvejr på grund af et billede af en lille sort dreng, der i deres nye kampagne for børnetøj, er i ført en hættetrøje med følgende tekst skrevet på brystet: The coolest monkey in the jungle.(Den mest cool abe i junglen).

Reklamen har skabt en regulær shitstorm på de sociale medier, hvor reklamen er blevet kaldt ekstremt racistisk. H&M har derfor allerede tidligere i dag valgt at fjerne billedet fra alle deres platforme. Der er dog mange, der har nået at tage skærmbilleder af reklamen og lagt den ud på de sociale medier, hvor H&M i den grad er kommet i vridemaskinen.

En bruger skriver blandt andet således på twitter, hvor han også har lagt det omtalte billede ud:

- Er I blevet fuldstændigt vanvittige.

Flere svenske medier har selvfølgelig skrevet om historien, heriblandt Expressen. Anna Eriksson fra H&M's kommunikationsafdeling siger følgende til den svenske avis:

- Det er meget ulykkeligt, at billedet er blevet opfattet som stødende. Vi har derfor fjernet billedet fra alle vores platforme, siger Anna Eriksson om billedet af den lille sorte dreng i hættetrøjen, der for alvor har sat sindene i kog i Sverige, men også i både USA og Storbritannien, hvor H&M er ganske store.

I USA er der f.eks. hele 511 H&M-butikker. En amerikansk kvinde har på facebook beskrevet sin mening omkring sagen således.

- Alle personer fra marketingsafdelingen og andre, der har været involveret i den her ide, burde fyres for det her racistiske shit. Hvis du ikke ved, hvorfor det her er stødende og krænkende, så brug et par minutters research til at finde ud af, hvorfor det ikke er OK at referere til sorte mennesker som aber.

På H&M's egen facebook-side raser debatten også heftigt.

- Det her er jo afskyelig racisme, skriver en bruger.

Og en anden bruger foreslog højst utraditionelt, at H&M skulle skifte sit personale ud i PR-afdelingen:

- I burde ansætte en lille sort medarbejder i jeres markedsafdeling. Herregud. Hvem tog denne usle beslutning.

Den svenske debattør Thomas Gür udtaler, at han ikke mener, at H&M er racistiske. Til gengæld kritiserer han tøj-kæden på følgende måde på facebook:

- Men de er åbenbart dårligt uddannede og helt uden kendskab omkring historie og samfund eller omkring konnotationer og associationer samt mulige og umulige reaktioner.

 

106 kommentarer
Vis kommentarer