Højresvingsulykker: De mistede livet i 2013

En kun niårig pige og syv andre overlevede ikke tragiske højresvingsulykker i løbet af året

Da Caroline mistede livet i september, sendte det et gys gennem mange. Den kun 10-årige blev kørt ihjel af en højresvingende lastbil for øjnene af sin mor i et stort kryds i Valby ved København, hvor den niårige pige kørte ud for grønt. Hun havde ikke en chance mod den tonstunge lastbil.

Gitte Bjerno overlevede ved et mirakel en højresvingsulykke på H.C. Andersens Boulevard i København. På hendes ben er det dog fortsat tydeligt at se, at hun har været involveret i en voldsom ulykke. (Foto: Jakob Jørgensen) Vagthund Gitte overlevede højresvingsulykke: Fik huden kørt af

Det samme gjorde sig gældende for den 20-årige ridepige Alexandra Sisseck, der blev ramt af en højresvingende turistbus i det indre København. Hun forsøgte at banke på bussen for at gøre chaufføren opmærksom på sin tilstedeværelse - men det var for sent.

Se også: Stor sorg over trafikdræbt niårig: Sov sødt smukke Caroline

Seks andre - fire kvinder og to mænd - har også mistet livet i 2013. Det er fem flere end sidste år, hvor kun tre tabte kampen mod en højresvingende lastbil.

Den store stigning er dog ikke udtryk for en tendens, fastslår Tove Hels, der er seniorforsker i trafiksikkerhed hos DTU Transport.

Se også: Vidne til politiet: Alexandra bankede på bussens ruder

- Hvis man ser på tallene over alvorligt tilskadekomne og dræbte fra 2000-2013, så er tallet faktisk faldet væsentligt, fastslår Tove Hels.

I de seneste 10 år er det samlede tal for tilskadekomne og dræbte faldet fra 30 i 2003 til 11 i 2012, viser tal fra Vejdirektoratet.

De alvorligt tilskadekomne er endnu ikke er gjort op i år, men Ekstra Bladet har kendskab til flere, der mirakuløst overlevede ulykken - dog i flere tilfælde med store skader.

Se også: Højresvingsulykke: Tina dræbt for øjnene af kollega

Og en løsning på problemet ligger ikke lige for, mener seniorforskeren.

- Det er vigtigt for mig at understrege, at de her ulykker er utroligt tragiske for de involverede og deres familier. Men fordi der er så få, og de alle sammen har hver deres årsag, så er det ikke lige sådan at komme med et bud på en løsning.

Se også: Dømt lastbilschauffør: Der er kun ét at gøre mod højresvingsulykker

Trods stigningen fra 2012-2013 er der altså fortsat forholdsvis få højresvingsulykker, og derfor er det ikke muligt at påpege en 'systematisk årsag' til, at der sker flere og dermed finde en løsning, uddyber Tove Hels.

- Men jeg mener dermed ikke, at man så bare skal sidde og vente på, at tallet rammer nul, siger Tove Hels og fremhæver blandt andet det tværministerielle rejsehold, som skal samle erfaringer om, hvordan man undgår lignende ulykker i Europa.

Se også: Thomas fra Århus: Jeg overlevede to højresvingsulykker

På spørgsmålet om, hvorvidt man kan sige noget om, hvorfor det så ofte er kvinder, der er involveret i ulykker som mænd, lyder svaret fra Tove Hels:

- Det er ikke noget, man umiddelbart har kendskab til, men det kunne være spændende at undersøge. Der er 1,8 gange så mange kvinder, der er involveret i en højresvingsulykke, siger seniorforskeren og tilføjer, at det eneste, der er blevet slået fast, er, at det i hvert fald ikke skyldes, at der er flere kvinder, der cykler.

Få overblikket over samtlige højresvingsulykker med dødelig udgang i grafikken øverst i artiklen - og giv dit bud på en løsning på de tragiske højresvingsulykker herunder:

0 kommentarer
Vis kommentarer