Humac politianmeldt

Slutpris for finansiering af computere var ikke klar og tydelig, og det mener Forbrugerombudsmanden er ulovligt. Virksomheden undskylder fejlen

Humac kalder sig Danmarks førende Apple-ekspert, men har ifølge Danmarks førende forbrugervagthund ikke styr på markedsføringslovgivningen. Foto: Kristian Linnemann
Humac kalder sig Danmarks førende Apple-ekspert, men har ifølge Danmarks førende forbrugervagthund ikke styr på markedsføringslovgivningen. Foto: Kristian Linnemann

Forbrugerombudsmanden har anmeldt Humac A/S, der sælger Apple-produkter, til politiet.

Det oplyser Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

Forbrugernes vagthund går til politiet, fordi virksomheden efter myndighedens opfattelse har overtrådt markedsføringsloven.

Det er ifølge Forbrugerombudsmanden sket i fire avisannoncer, hvor man ikke på en klar og fremtrædende måde har præsenteret forbrugerne for, hvad slutprisen af en låneaftale til køb af en computer bliver.

Med andre ord har Humac, der kalder sig for Danmarks førende Apple-ekspert, ikke oplyst korrekt om omkostningerne ved at låne til købet af en computer.

I annoncerne reklamerede Humac for den månedlige ydelse ved køb af en pc finansieret via Santander Consumer Bank, men de øvrige låneomkostninger var kun vist med meget små typer nederst i annoncen. Desuden var låneomkostningerne sammenblandet med andre vilkår for tilbuddet.

Efter markedsføringsloven har virksomheder, der reklamerer med den månedlige ydelse for finansieret køb af en vare, pligt til at vise alle låneomkostningerne på en 'klar, kort og fremtrædende måde i annoncen'.

Låneomkostningerne er for eksempel de årlige omkostninger i procent, og det samlede beløb, der skal betales tilbage.

- Det koster penge at låne penge, og det skal stå helt klart for forbrugerne, straks de ser en annonce for et attraktivt produkt med et finansieringstilbud. Det er formålet med markedsføringslovens oplysningskrav, siger forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, ifølge pressemeddelelsen om politianmeldelsen:

- Det er vigtigt for forbrugerne, at virksomhederne overholder kravet om at vise alle omkostninger ved et lån klart og fremtrædende. Der må ikke være risiko for, at forbrugere, som læser annoncerne, helt overser udgifterne ved at finansiere købet af en vare, fortsætter forbrugerombudsmanden.

--------- SPLIT ELEMENT ---------

Humac-boss: Det var ikke med vilje

Ifølge Administrerende direktør i Humac A/S, Michael Bech, skete der en fejl, da man konverterede fire annoncer til de avissider, som har fået Forbrugerombudsmanden til at se rødt.

- Teksten om lånevilkårene, som man kalder pligtteksten eller 'det med småt', er angivet i alle annoncerne, og vi har ikke forsøgt at skjule noget. Men i arbejdsprocessen mellem vores marketingsafdelingen og de dagblade, hvor annoncerne er blevet trykt i både tabloid og broadsheet-format, er skriftstørrelsen blevet reduceret fra otte pkt. til 6,5 pkt., siger direktøren til Ekstra Bladet.

Med andre ord er teksten ved en fejl blevet for lille, da man trykte annoncerne med en kampagne om salg af Mac-computere.

- Forbrugerombudsmanden mener, at 'det med småt' er blevet for småt, og det anerkender vi og beklager virkelig, siger Michael Bech, som tilføjer, at det er et tolkningsspørgsmål, hvor stor skriften skal være, så forbrugerne ikke er i tvivl om, hvilke betingelser man indgår en afbetalingsaftale under.

Virksomheden holder ifølge den administrerende direktør skarpt øje med, at fejlen ikke gentager sig og har over for Forbrugerombudsmanden 'lagt sig fladt ned'. Man har også uden held forsøgt at tale myndigheden fra politianmeldelsen.

- Forbrugerombudsmanden er forbrugernes vagthund, som står vagt om forbrugerne, og skal stå vagt om, hvis virksomheder gør sådan noget med vilje. Men det har ikke været tilfældet i denne sag, og det har Forbrugerombudsmanden også anerkendt, siger Michael Bech, som er klar til at tage straffen.

Den forventer han udmønter sig i en bøde.

Den administrerende direktør fortæller, at der er blevet solgt 30 computere i perioden, hvor august-kampagnen kørte, men at ingen forbrugere har henvendt sig om problemerne med 'det med småt'.

Retsgrundlaget

I markedsføringslovens § 18 står, at enhver markedsføring af kreditaftaler, der angiver talstørrelser vedrørende omkostninger ved forbrugerkredit, skal indeholde bestemte standardoplysninger - fx ÅOP og det samlede beløb, der skal betales tilbage - og oplysningerne skal gives klart, kort og på en fremtrædende måde ved hjælp af et repræsentativt eksempel.

Kilde: Forbrugerombudsmanden

57 kommentarer
Vis kommentarer