Hver anden plaget af stress - eller har de bare travlt?

Ny undersøgelse får fagforeningen HK til at slå alarm om tikkende stressbombe. Men både arbejdsgivere og en stressforsker advarer mod at forveksle travlhed med stress

Arkivfoto: Jan Unger
Arkivfoto: Jan Unger

Kontorassistenter, advokatsekretærer og laboranter føler sig plaget af stress. Inden for de seneste fire uger har halvdelen haft oplevelsen af at være stresset.

Det viser en ny undersøgelse, som Epinion har foretaget for HK/Privat blandt 2.400 af fagforbundets medlemmer.

- Det er en tikkende stressbombe, og det bør få alarmklokkerne til at ringe hos virksomhedernes ledelser, siger næstformand for HK/Privat Marianne Vind.

Arbejdsgiverforeningen Dansk Erhverv frygter dog ikke en eksplosion af stress.

LÆS OGSÅ: Arbejdsgivere: Travlhed er ikke det samme som stress!

- 50 procent lyder af meget, men man skal også tage højde for, at begrebet stress bruges bredt, og det også kan være udtryk for, at man har travlt, siger Rikke B. Ørum, der er underdirektør og chef for HR og arbejdsmiljø.

Manglende indflydelse og dårlig ledelse
Halvdelen af de adspurgte mener, at det er arbejdet, som giver dem stress, mens 42 procent betragter det som en kombination af privatliv og job.

Mange nøjes desværre ikke med at føle sig stressede. Ifølge undersøgelsen har ni procent af de 2.400 HK'ere været sygemeldt på grund af stress i løbet af det seneste år.

HK/Privat advarer mod, at arbejdsgivernes afvisende holdning til problemet kan komme til at koste dyrt for både firmaer og medarbejdere.

LÆS OGSÅ: Dorthe gik ned med stress: Jeg har lært at sige fra

- Når så mange føler sig stressede på grund af arbejdet og sammenhængen mellem arbejde og privatliv, vil det føre til langtidssygemeldinger på længere sigt. Det koster både tid og penge for firmaet. Oveni det må firmaet undvære medarbejderen, mens han eller hun er syg, siger Marianne Vind.

LÆS OGSÅ: Her er maden, der udfører mirakler mod din stress

Ifølge HK/Privat skal årsagerne til stress findes i manglende indflydelse på arbejdet, dårlig ledelse og dårligt samarbejde.

- Hvis man ikke man kan tale med sin leder om tingene, så bliver man stresset. Ligesom dårligt samarbejde med chefen og de andre kollegaer giver et utrygt arbejdsmiljø, der kan lede til stress, siger Marianne Vind.

Travlhed bliver forvekslet med stress
Stressforsker Bo Netterstrøm bekræfter, at meget stress kan forebygges gennem god ledelse.

Men eksperten er samtidig enig med Dansk Erhverv i, at man skal passe på ikke at forveksle travlhed med reel stress.

- Vi er alle sammen stressede om morgenen, når vi er sent på den, eller når vi skal nå at hente børn i institutionen. Men her er stress snarere et udtryk for travlhed. Og det bliver man ikke syg af, siger han.

LÆS OGSÅ: Pause i arbejdstiden?!? Den er afskaffet

Dog er det vigtigt at sørge for at restituere, sove ordenligt om natten og slappe af i weekenderne. Ellers kan travlheden udvikle sig til reel stress, forklarer Bo Netterstrøm.

Søvnproblemer, tristhed, angst eller trykken for brystet kan være nogle af faresignalerne.

Rikke B. Ørum fra Dansk Erhverv påpeger, at ledere bør holde godt øje med faresignaler hos medarbejderne; men understreger, at det også er op til den enkelte medarbejder at sige fra, når presset bliver for stort.

25 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere